Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme ihop med Ã¥tervinning ur frÃ¥nluft  (läst 11116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wingman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« skrivet: 01 december 2015, 17:35:53 »
Har en fastighet med lägenheter. Bergvärme och frånluftsventilation med friskluftsventiler i vägg.

Om jag väljer att återvinna värmen i frånluften via ett batteri och en brine. Är det då verkligen idé att återvinna denna upptagna energin mot/ihop med borrhålen? Visst får jag en varmare brine mot min bergvärmepump som får ett lite bättre COP.

Energin ur frånluften motsvarar en viss mängd. Energin ur borrhål är ju i teorin inte ändlig. Behöver jag mera energi så får jag bara borra mera. Hrr får jag ihop att jag faktiskt återvinner värmen ur frånluften gentemot att borra mer och djupare?

En ren frånluftsvärmepumpinstallation är enkel att förstå. Vi tar ut energin ur frånluften och spetasar med el när värmen inte räcker.

Men för bergvärme ihop med frånluft är förhållanderna olika eller tänker jag fel?

/M


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #1 skrivet: 01 december 2015, 17:46:48 »
Har liknande återvinning i en vill och helt klart ger det varmare brine ca 1.5-2 grader jämfört med utan återvinning men om det lönar sig jämfört med att borra flera hål det har jag ingen koll på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #2 skrivet: 01 december 2015, 18:43:10 »
Men för bergvärme ihop med frånluft är förhållanderna olika eller tänker jag fel?

Nej, det är ingen skillnad. Du kopplar ihop flödet till batteriet med borrhålen d.v.s. ett delflöde går till batteriet.

Delflödet fortsätter att snurra mellan batteriet och borrhålen även om/när kompressorerna har stannat. Under sommaren återladdas berget, som kan få en högre temperatur än ostört omgivande berg. Mycket bra med andra ord.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #3 skrivet: 01 december 2015, 23:18:47 »
Har själv gjort liknande installation på större fastighet. Drog rostfritt i dn100 om jag inte minns fel. Skillnaden var att inga borrhål fanns, all energi togs från frånluften. Vilket sänkte fjärrvärmeförbrukningen. Vid liten förbrukning kunde avluften stå helt för värme och vv. Brine skulle då kunna bli närmare 20 grader vid enbart vv produktion. Har inte kollat hur det fungerat då vi gjorde jobbet vintertid och har inte varit där sedan.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #4 skrivet: 02 december 2015, 10:55:00 »
I en annan tråd föreslogs att ha en brine-tank som omväxlande laddas av borrhål resp frånluftsbatteri.
Det borde fungera utmärkt att inte leda ner frånluftsvärme i berget, utan spara den i en tank istället.
Matar då vp med betydligt varmare brine. Man skulle kunna tänka sig att stoppa flödet från berget så länge frånluften klarar att hålla en viss temperatur på tanken.
Då räcker det med ett underdimensionerat borrhål.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #5 skrivet: 02 december 2015, 12:54:43 »
Min åsikt är att det rent ekonomiskt är billigare att borra lite extra om du har ytan, (speciellt under bergvärmeinstallationen vilket dock inte är fallet här) det kostar normalt mer att installera batteriåtervinning och dra ner köldbärarrör.
hur mycket dyrare beror ju lite på förutsättningarna i kåken också, först och främst måste du ha plats för batteriet på vind, behöver du kanske ändå byta frånluftsfläkt och ska dit med en vent. kille är merkostnaden för ett batteri inte stort.
Kan du dra rör t.ex. i en gammal skorsten eller ett avstängt sopnedkast blir installationskostnaderna lägre.
Du åker dock på att installera ett filter för att skydda batteriet vilket normalt måste byta 1-2 ggr per år. (extra underhåll).
Summa summarum, normalt billigare att borra men psykologiskt kan det vara jobbigt att se varmluften Ã¥ka ut!  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #6 skrivet: 02 december 2015, 17:54:16 »
Summa summarum, normalt billigare att borra

Nja, jag har mycket svårt att tro det blir en negativ slutsumma, när det finns frånluft att återvinna.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #7 skrivet: 02 december 2015, 20:39:46 »
Ekonomin i det hela beror ju helt på vilka energimängder vi talar om och som sagt hurpass dyr en batteri-installation + brine-tank (isolerad?) skulle bli. Att köra ner frånluftsvärmen i borrhålet när inte vp går under vår, sommar och höst kan inte vara vettigt, bättre då att spara den i en tank så att borrhålen får vila större del av året.
På köpet sparas lite drivenergi för kb-pump(ar) då man slipper cirkulera ner i berget.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #8 skrivet: 02 december 2015, 20:56:09 »
Varför är det fel att lagra överskottet i berget?

Hur lagrar man energi från en fastighet med t.ex. 6 lägenheter i en tank?

Om vi leker med tanken att ventilationsflödet är 230 l/s d.v.s. du kan återvinna över 4 kWh/h till berg.
Varmvattenbehovet är 2,2 kWh/h d.v.s. du har ett överskott pÃ¥  över 2,5 kWh/h, som dÃ¥ ska lagras i en tank.

Hur stor tank i liter?
Vad blir kostnaden, för en tank och som är kondensisolerad?

Kostar det mer att cirkulera till berg, än att cirkulera till tank?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #9 skrivet: 02 december 2015, 21:30:33 »
Felet är att det inte blir mkt till lagring i berget, även om det inte är ngt grundvattenflöde alls (ovanligt) så är ju enregilagret helt oisolerat..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #10 skrivet: 03 december 2015, 10:47:16 »
Menar du verkligen att temperaturen i borrcentrum inte stiger när man kör ner värme i slangen?

Menar du verkligen att energin som skickas ner i berget, inte stannar där.....trots att berget närmast borrcentrum är kallare än omgivande berg?

 Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #11 skrivet: 03 december 2015, 11:24:41 »
Det är lite skillnad på kort tids och långtidslagring i berg, att under kort tid lagra återvunnen värme fungerar nog rätt bra men att under längre tid lagra värmen i berget ger rätt dålig utdelning. I alla fall om jag ska tro min g:a VVS vän som under 80 talet var delaktig i rätt omfattande försök att lagra energi tillsammans med en då stor lokal aktör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #12 skrivet: 03 december 2015, 11:47:56 »
Menar du verkligen att temperaturen i borrcentrum inte stiger när man kör ner värme i slangen?

Menar du verkligen att energin som skickas ner i berget, inte stannar där.....trots att berget närmast borrcentrum är kallare än omgivande berg?

 Sc:,h

Du har en poäng där, så länge berget är nedkylt går ju ingen energi i teorin förlorad om man återvärmer det lite.
Hmmm, är det också så i praktiken?
Nej, för i praktiken finns oftast ett grundvattenflöde, och då förs den goa värmen iväg.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #13 skrivet: 03 december 2015, 12:43:06 »
När man sitter på en föreläsning, och lyssnar på t.ex. Tomas Hallén tidigare teknisk direktör på Akademiska Hus, och han talar om vikten att hålla koll på temperaturerna samt återladda energilagret innan nästkommande vintersäsong.....så är det bara skitsnack om jag ska tolka er rätt.

Att Tomas också påstår att det går att ta upp temperaturen i energilagret till högre nivå än omkringliggande berg, är också fel enligt er. Är det rätt tolkning på era påståenden?

Har även suttit på en föreläsning med Signhild Gehlin som talar om de framgångar som Canadensarna har gjort med att säsongslagra energi i berg. Det är då också skitsnack enligt er, vilket borde generera en återbetalning på avgiften.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme ihop med återvinning ur frånluft
« Svar #14 skrivet: 03 december 2015, 13:06:06 »
Om dom för mig helt okända förmågorna far med skitsnack eller inte har jag inte en möjlighet att avgöra. Men jag är helt säker på att skulle min syster försöka återladda sitt hål är det som att kasta pengarna i sjön för där är grundvattenflödet så pass stort att all värme med säkerhet skulle försvinna omedelbart. Hon har samma temperatur på brine sommar som vinter och oavsett värmeuttag.
Och hur mycket som stannar i hålets närområde beror helt på hur stort flöde man har i hålet och flöde har man om man har grundvatten. Och eftersom vattnet rör sig förbi hålet kommer allt eller en del av värmen att följa med vattnet Har man ett helt tätt berg (vilket är rätt ovanligt) så blir det en helt annan sak.
Allt är som vanligt inte svart eller vitt utan svaret är som alltid, att det beror på en massa omständigheter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!