Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: borjan
« skrivet: 31 december 2010, 10:49:41 »

Radiatorer byttes samtidigt som jag satte in 2025:an.
Dubbla överallt!
Skrivet av: rocas
« skrivet: 31 december 2010, 09:43:30 »

Det största problemet med ex 2025 är att man aldrig kommer upp i höga framledningstemperaturer. Även om man har en stark pump med många kW:s effekt...kanske huset vill ha 55 grader i radiatorerna......

Det blir marigt utan eltillskott........men löses ju fint med vvm 300.

Jag skulle dock.....i sommar .....byta ut små, enkla radiatorer  mot större eller dubbla panelradiatorer. Då vinner man ju två saker: vp får mer volym att jobba emot och temperaturen i radiatorerna kan vara lägre.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 december 2010, 09:40:57 »

I så fall ska 20A huvudsäkringar räcka, du behöver sannolikt max 9 kW elpatron effekt till huset.
Sen kan du nog ställa upp max retur till 50 ºC.
Skrivet av: borjan
« skrivet: 31 december 2010, 05:52:44 »

Kojan är inget slott  *roflmao*, byggd -49, källare, 1,5 plan med inredd vind, 5" stocktavlor upp till vinden, tilläggsisolerad 50mm på utsidan samt ny brädfodring nya fönster (3-glas) och dörrar på det goda 80-talet, källaren tilläggsisolerades samtidigt, också på utsida.
Årsförbrukning av olja ca 2 500 l/år och hushållsel 8 000 kWh.

Om jag inte kan räkna med vattenvolymen i VVM 300:an fordras det sannolikt en ca. 200 l utjämningstank.

När jag kört direkt mot radiatorkretsen har en rumstermostat startat/stoppat VP:n.
Nackdelen är att innetemperaturen varierar ca 2 ºC.
Nu kör jag VP:n direkt mot pannan och låter pannans automatshunt justera framledningstemperaturen till radiatorerna.
Nu startar/stoppar pumpen på rumstermostaten eller på hög returtemperatur (45 ºC).

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2010, 09:31:25 »

Hur stort max effektbehov har huset?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 30 december 2010, 09:30:36 »

Hur fungerar det när du kör 10 kW direkt mot radiatorsystemet? Hur reglerar du av/på för vp?

Nibe 2025-10 utan eltillskott skulle räcka för att hålla kojan varm även när det är minus 10......

...men kojan kanske är ett slott...
Skrivet av: borjan
« skrivet: 30 december 2010, 08:36:19 »

Hej.

Jag missade lite här.
"Har idag en 20A huvudsäkring, antar att det kan bli aktuellt att öka den med en VVM-300 och en 10 kW  Åsikter på val av panna/automatik och huvudsäkring av er som har liknande installation "

Det är en 10kW 2025:a.

BorJan
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 22:47:44 »

vvm 300 rymmer 125 liter radiatorvatten.

Ja just det, och man kan inte räkna med vattnet i VVM300 eftersom den växlar mellan att värma pannan (för varmvatten) och radiatorerna utan att passera vattenvolymen i VVM300.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 29 december 2010, 22:37:30 »

vvm 300 rymmer 125 liter radiatorvatten.

Vilken 2025 har du?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 22:31:13 »

Jag tror du kan kallställa din värmepump och tappa ur vattnet, se till att den blir ordentligt tom och inget vatten blir kvar i nån krök.
Du kan nog ha 22 mm rör mellan VVM300 och 2025 om du har det idag och får vettig tempdiff mellan VP-in/ut.
Det där med säkring vet jag inte, blir det så kallt att VP:n stoppar (under -20 ºC) så krävs ju att VVM300 kan värma huset själv med elpatronerna. Å andra sidan har den effektvakt så den kan koppla ner då du har andra elförbrukare igång. :-\
Skrivet av: borjan
« skrivet: 29 december 2010, 20:28:31 »

Har idag en NIBE F-2025 dockad mot oljepannan. Jag kan också köra 2025:an direkt mot radiatorkretsen, vilket jag gjort - men då är vattenvolymen för liten, ca 50% av vad som rekommenderas.

Sista dagarna i november började det bli kallt i kojan så jag stoppade 2025:an på inne-termostaten och startade oljepannan. Pannan har gått en månad nu och jag antar att det också gått lite olja åt för att hålla 2025:an "varm".
När det blir KALLT, kan jag stoppa cirk.pumpen, tappa 2025:an på vatten, låta den vara spänningssatt och invänta varmare tider ?

Oljepannan (28 år gammal dubbelpannna) skall bytas mot en elpanna kommande sommar.
Ev. en VVM-300 + RE 10
Har idag en 20A huvudsäkring, antar att det kan bli aktuellt att öka den med en VVM-300 och en 10 kW  Åsikter på val av panna/automatik och huvudsäkring av er som har liknande installation ?

Rekommenderad rördimension enl. produktblad är min 28 mm mellan 2025:an och VVM 300.
Anslutningen i VVM:en är dock för 22 mm rör ??
Jag har idag 22 mm ( ca. 6 m) mellan panna och 2025:an - måste/bör de bytas ?

För 2025:an rekommenderas min 20l/kW vattenvolym.
Då bör VVM300:ans 280l + radiatorkretsens ca 100l vara OK.

Häslningar
BorJan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!