Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bologna
« skrivet: 09 december 2013, 14:55:38 »

En annan fundering som jag haft, men som inte har med trådens överskrift att göra, är hur pass stor skillnad i temperatur i elementen mellan lägsta och högsta punkt som är "normalt"? Det är inte så att det är någon enorm skillnad men visst är det så att källar-och bottenplanselementen värms upp fortare och övervåningens element kommer några minuter senare. Sedan omvänt när värmen sjunker, dvs. värmen försvinner snabbare ur elementen på övervåningen än undre. Rent värmemässigt har man ju nytta av värmen från de nedre elementen även på övervåningen så det är ju ingen katastrof, undrar mest bara om de helt enkelt är så här hos alla? Mitt tryckkärl visar cirka 0,9 när kompressor går och 0,75-0,8 när pumpen vilar.
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 07 december 2013, 12:08:41 »

Usch vad jag skäms. Jag hittade den direkt när jag kom hem naturligtvis... har varit så insnöad på fliken "värmekurva" och bara grejjat med förskjutningar +1,2 och -1,2 osv. för att testa. Vore ju fantastiskt om jag hade använt ögonen till att titta med ibland också...
Så tack för tipset Carl, jag har lagt in en egen kurva som ligger precis mellan kurva 6 och 7 nu och nu pendlar innetemperaturen runt 21 och det är perfekt. När jag gick och la mig var det 21,5 och när jag gick upp idag var det 20,9 och nu när jag sprungit runt en del i huset är det 21,2. Helt perfekt!
Tack för alla tips!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 december 2013, 08:32:41 »

OK, meny 1.9.7 finns på 1226 också, så prova med en egen kurva.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 06 december 2013, 18:03:23 »

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 december 2013, 17:20:03 »

Jaha, jag tyckte han sa att det endast gick på 1245? Är det det som heter "knäcka kurva"?

Vad har du för grejer?
Jag gissade på Nibe 1245 eftersom tavlan heter Nibe och är under Mark/Berg/Sjö-värmepumpar och din verkar vara rätt nyinstallerad?
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 14:40:44 »

Jättebra tips Roland, tack! Tänkte först att pumpen kanske börjar gå ojämnt med en massa knäckningar, men det är ju så små förändringar som ska göras för att antingen få upp kurva 6 eller sänka kurva 7 så det kan nog bli bra.
Vilket grymt forum, får alla tips och svar man behöver på ett kick.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 december 2013, 13:08:05 »

Min värmekurva är kurva 4.0 enligt IVT:s beteckning, men den är knäckt vid 8 temperaturer. Det är bara vid +5 grader som den inte är knäckt. I displayen står det 4.0 som inställd värmekurva. Om man kallar den för en knäckt 4.0-kurva eller egen kurva blir en fråga om semantik.
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 12:25:10 »

Jaha, jag tyckte han sa att det endast gick på 1245? Är det det som heter "knäcka kurva"? Jag trodde knäcka kurva bara var att man tycker att vid en viss temperatur så är det fel så då knäcker man kurvan upp/ner just vid den temperaturen?
Nja överdriver och överdriver, jag har en innetermometer på varje plan och det är ryslig temperaturskillnad mellan de båda kurvorna, som jag skrev i första inlägget.
Jag sitter på jobbet nu men ska lusläsa manual och trycka som en galning i alla menyer och se vad jag hittar.
Tack igen för alla synpunkter!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2013, 11:20:20 »

Om börvärdet ändrar mer än ett par grader när du ändrar kurvan är det nåt knasigt, kanske har någon varit inne i inställningarna och gjort en manuell kurva, eller så har installatören monterat rumsgivaren trots att han sagt sig inte göra det, den skulle kunna sitta inuti värmepumpen.
Under årens lopp har man varit med om allt och mer därtill som installatörerna hittar på, men det är väl knappast troligt.
Jag tror att du överreagerat på de skillnader som blir när du ändrar kurvan, OM nu inte börvärdet hoppar alldeles åt skogen när du byter kurva.

Men som tidigare skrivits, du kan göra en helt egen kurva om du vill enligt tidigare inglägg:
Skrivet av: Carl N
« skrivet: Idag kl. 09:57:57 »
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 10:52:45 »

Tack för alla svar.
Ok så steg 1 är att kontrollera så att börvärdet ser bra ut. Men om det inte gör det då. Låt oss ponera att på kurva 7 så är det korrekt, men på kurva 6 så stämmer det inte, vad gör jag då? Går det att ändra börvärdena?
Skrivet av: lars
« skrivet: 06 december 2013, 09:58:23 »

Jag har en villa i 3 plan som tempregleras med en innegivare. Jag började  med att försöka ställa in kurvor. Höll på tills jag tröttnade. Första platsen jag valde var översta planet för innegivaren ( IVT pris ungefär 200kr). Den  gav helt rätt temp i det översta planet på huset. (Variation på nårga tiondels grader.)  Men jag upptäckte att det blev för låg temp i det nedersta planet under vår-höst.
Satte då en innegivare i nedersta planet också. Anslutning i vpn med stickproppar så jag kunde alternera vid behov efter årstider. Fungerade bra men med byte av innegivare efter årstid.
Eftersom jag har en arbetstank på 600l till min vp IVT 17 HT+ så satte jag in några nya termostater i varmaste planet och helt enkelt stryper värmen där.
Sammanfattningsvis: Jag kör nu med innegivaren från kallaste planet och stryper temp där det blir för varmt. Temperaturvariationer ligger på 0,2 grader.
Jag hade också fått tips från installatörer att det inte skulle gå. Jag förstår varför kunniga personer säger så. Det behövs en hel del arbete att med att hitta rätt plats för innegivare inställningar osv. Det skulle behövas flera besök för justeringar = kostnader. Men en sak är klar det känns väldigt bra när man ser "rätt" temperatur varje dag år efter år
DVS en installatör skulle behöva göra flera. Men om man gör installationen själv är kostnaden inget problem.  Inget gnäll om kallt eller varmt. Jag fick en hustru som alltid håller värmen
och det är värt väldigt mycket.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 december 2013, 09:57:57 »

Har du en 1245 så kan du göra en egen kurva som ligger mellan 6 och 7, (meny 1.9.7).  :)
-30, 51
-20, 46
-10, 41
0, 35
10, 28
20, 0

Eftersom du har ganska låg kurva så blir relativa skillnaden mellan dom större än om du hade växlat mellan 2 kurvor typ 11-12.
Skillnaden mellan kurvorna ökar även då utetemp sjunker.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 december 2013, 09:42:31 »

Om vi bortser från komplikationer i form av solinstrålning tycker jag det borde gå att få samma temperatur i hela huset utan innegivare. Det behöver tillföras mindre värme till översta våningen. Radiatorerna där måste strypas så att returtemperaturen och därmed värmeavgivningen blir lägre där. Jag har också svårt att förstå hur en innegivare som monteras och ställs in med lite eftertanke skulle kunna förvärra situationen. Visst kan man få problem om man väljer för hög påverkan och sätter den på ett olämpligt ställe men varför göra så?

Mystiskt med skillnaden mellan kurva 6 och 7. En höjning av framledningstemperaturen med två grader när det är runt noll ute ska ge en höjning av rumstemperaturen med lite över en grad. Instämmer med Rickard, kontrollera att börvärdet ändras två grader när kurvan ändras.

Nu är det en bra årstid för att ställa in värmen. Ingen solinstrålning som ställer till problem, ingen större skillnad mellan utetemperaturen dag och natt.

Edit: Riktig kommentar av Rickard. Ligger nedersta våningen delvis under jord blir det svårt att få jämn värme i huset när utetemperaturen ändras. Värmeavgivningen från de olika våningarna ändras olika mycket.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2013, 09:36:57 »

Det kan aldrig bli sämre av att få återkoppling till den faktiska innetemperaturen, valet av plats för innegivaren blir naturligvis viktig.
Vad vill du prioritera, jämn temp i kök, vardagsrum, sovrum, gillestuga eller hall?
Du själv bör väl veta vilken del av huset som i normalfallet inte påverkas extremt mycket av matlagning eller solinstrålning, men ändå så pass mycket att det till del kan påverka värmepumpens börvärde.

Installatörerna vill inte dra kabel, eller så förstår dom sig inte på rumsgivaren.

Försök hitta några negativa inlägg i forumet om rumsgivare, tror inte du hittar det.  ;)

Vissa problem kommer man aldrig ifrån i ett hus i flera plan, med källare.
Källaren kommer inte att behöva lika mycket effektökning när det blir riktigt kallt ute, som markplanet behöver, men på sommaren kan det hela tiden behövas lite värme i källaren.
I hus med källare eller flera våningar är det egentligen som regel en bra ide att ha en arbetstank som man kör mot.
Man ställer sedan kurvan så pass högt att det kallaste rummet alltid får tillräckligt mycket värme, och sedan låter man termostater reglera rumstemperaturen i övriga rum.
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 08:59:00 »

Jo jag har härjat som bara den med förskjutningar av kurvor hit och dit men det har ofta gjort att det blivit väldigt olika innetemperaturer när utetemperaturen skiftat. På standardkurvorna är innetemperaturen samma oavsett utetemperatur, så de verkar väldigt väl balanserade. Det som är synd är att det är sådan gruvlig skillnad på ett ynka steg...
Jaha, så jag kan ha innegivare till mitt 3-planshus? Alla installatörer sa att det blir bortkastade pengar för jag kan aldrig få en jämn temperatur i huset med den ändå, det kommer alltid vara något kallade i plan 1 än plan 3 och med innegivare finns det stor chans att skillnaden blir än värre oavsett om jag sätter den lågt/högt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2013, 08:23:21 »

OK, då tycker jag att du skall skaffa en sån.
Men i övrigt kan du göra som jag sa, kolla börvärde före och efter ändring av kurvan.
Justera sedan med "parallellförsjutningen" så att ändringen blir lite mindre än 2 grader.
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 08:14:40 »

Urskäkta att jag kanske skrev lite kryptiskt. Jag har alltså INTE någon innegivare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2013, 07:39:47 »

Kolla vad som händer med börvärdet (det inom parantes) när du ändrar kurva, om börvärdet sänks från 36 till 34 grader så kommer innegivaren att känna att rumstempen är 2 grader för hög, och ytterligare kompensera ned börvärdet 2 X värdet som du angett för rumsgivarpåverkan.
Om du angett 6 graders påverkan/grad så sänks börvärdet med ytterligare 12 grader tills rumstempen stabiliserat sig på en lägre temp.
Rumsgivaren är alltså ingen absolutgivare utan är relativ börvärdet i värmepumpen, att sänka börvärdet 2 grader = att öka rumstempen 2 grader.

Det är i alla fall vad jag tror är orsaken.

Om du sänker kurvan ett snäpp kanske du måste öka rumsgivaren en ening för att få lagom varmt, eller så väntar du några dygn innan du gör några större ändringar.
Vill du göra ändringarna omedelbart, kolla som sagt på börvärdet, notera det (t.ex. 36 grader), sänk kurvan, och justera sedan med rumsgivaren till det nya börvärdet är 34 grader.
Skrivet av: Bologna
« skrivet: 06 december 2013, 07:24:29 »

Hej.
Har nu kört min bergvärmeanläggning i 7½ månad och är djupt imponerad över de låga omkostnaderna.
Det jag däremot inte blir klok på är att få till en vettig värmekurva som håller en behaglig temperatur. Jag har uppvärmning i 3 plan så därför är tydligen innegivare svårt att få till?
Hur som helst så har jag försökt att förskjuta kurvor hit och dit för att försöka få ordning på innetempen men jag förstår inte hur det kan vara så enormt stor skillnad mellan ett ynka hack på kurvan. När jag kör den på standardkurva 7 så pendlar innetemperaturen mellan 22,5-24 och har jag den på kurva 6 så pendlar det mellan 18-20. Varför är det så stor skillnad när framledningsskillnaden endast är 2 grader? På kurva 7 ska den dra fram 36 grader och på kurva 6 ska den dra fram 34 grader. I min värld borde jag knappt kunna känna någon skillnad på elementen men när jag kör på kurva 7 är elementen varma jämt och när jag kör på kurva 6 är de som bäst fesljumna och övervåningens element är ofta kalla...
Har en NIBE 1226-8kW för övrigt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!