Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Våld på spjällblad Nocria 14  (läst 2375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Våld på spjällblad Nocria 14
« skrivet: 06 februari 2022, 14:07:48 »
Hej!
Livet kom emellan, så jag har inte hängt här på forumet på väldigt länge... Men nu hände något som gör att jag vore tacksam om det går att få lite hjälp!

För inte mindre än 14 år sedan (drygt t.om.) fick jag fantastiskt bra och värdefull hjälp härifrån Värmepumpsforum.com, när vi skulle välja en värmepump. Ett tips vi fick från Rickard löd "Kanske en Nocria 14 eller 18 om du vill ha mer effekt." Tack Rickard - det blev en Fujitsu Nocria 14 (AWYZ14LBC), och den har med råge uppfyllt förväntningarna. Sedan installation en vecka före jul 2007 har den funkat helt perfekt, exakt ingenting har krånglat på alla dessa år! En hel del blåsljud när går på högsta fläkthastighet, men jäklar vad den öser värme! Har bara skött rengöring av "dammreservoaren" samt gjort rent lamellerna någon gång emellanåt (borde antagligen gjorts lite oftare...).

Men, så igår hade jag besök av en bekant som är/var lite klåfingrig, och dessutom helt utan känsla. Han funderade på att skaffa en lulf-luft-vp berättade han, och plötsligt hade han varit framme och vridit på spjällbladen som styr luftströmmen. Med resultat att någonting gick sönder i den känsliga mekaniken där... Det visar sig genom att swing-funktionen i höjdled inte funkar längre. Det yttre av de tre bladen följer med inåt, men stannar där istället för att vända utåt igen. Förstår att det är känsliga detaljer, länkarmar e.d., troligen i plast som drar spjällbladen, och att det hela inte tål vad som helst innan någon detalj går sönder - eller i bästa fall "hoppar ur" något läge?

Jag har letat efter användbar sprängskiss på nätet utan egentligt resultat hittills, och jag har inte försökt mig på att skruva något ännu, tänkte lyssna om någon har något tips först! Någon som har något förslag???

Mvh /Micc

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2022, 14:20:25 »
bryt av tummarna på den som gjort det

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2022, 14:39:30 »
Ja, jag borde gjort det för många år sedan. Han har lånat grejer av mig tidigare, och det mesta går sönder... Igår sa jag: "men vad fan, allt du tar i går ju sönder :("
Då svarade han: "ja, så sa alltid morsan också..." :(. Vad säger man mer...?

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2022, 17:03:57 »
Prova att bryta strömmen 2-3 min. Inte stänga av med fjärren utan bryta strömmen. Den ska vid omstart mäta om ändlägena på vingarna. Men är ju bara en chansning att ingen styrning i plast sagt upp sig

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2022, 18:00:42 »
Ok, jättebra idé, det hade jag antagligen aldrig kunnat komma fram till om jag så funderat i åratal... Är ute och fixar lite just nu men skall testa detta så snart jag kommit in! Tack!

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2022, 18:29:17 »
Kunde inte hålla mig, gick in och testade. Stängde av på brytaren och väntade nästan 10 minuter. Men icke - de två inre vingarna rör sig mjukt och fint som tidigare, men den yttre vingen är stendöd i näst intill helstängt läge. Brrr!

Antar att detta måste tolkas som att det helt klart blivit ett mekaniskt fel. Kostsamt att ta hit en serviceman antar jag - finns det någon sannolikhet att man kan fixa det själv om man är hyggligt händig på många andra områden (mura, snickra, svetsa, löda, fixa bromsar o.d. på bilen mm), men inte har mekat VP i ngn egentlig utsträckning (har bytt exp.ventil en gång men aldrig pillat i ngn innedel)
/Micc

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2022, 09:46:54 »
Ställ in den manuellt där du vill ha den. Så fungerar resten som vanligt (kan eventuellt behöve en bit tejp om den faller ner) Enda skillnaden blir när maskinen avfrostar så stänger den inte denna vingen.

Edit

Bif  bilder på vingen. En fjäder (nr 51) som hjälper till att höja vingen samt liten tapp med kant på höger sidan som själva stegmotorn ska fästa i. Och en plastbit som ska styra vingen. (Nr44) motorn nr 53

Om du försiktigt rör vingen upp och ner - är det samma ”motor” motstånd eller ”hänger” vingen bara med egen vikt.
« Senast ändrad: 07 februari 2022, 10:05:42 av Thompa71 »

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2022, 11:54:39 »
Hej! Tack så jättemycket för bilderna! Om jag rör vingen försiktigt manuellt, så är det ett lätt motstånd när jag öppnar den. Att stänga till den kräver i princip inget moment alls - där känns den helt död...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2022, 07:51:16 »
Ja, jag borde gjort det för många år sedan. Han har lånat grejer av mig tidigare, och det mesta går sönder... Igår sa jag: "men vad fan, allt du tar i går ju sönder :("
Då svarade han: "ja, så sa alltid morsan också..." :(. Vad säger man mer...?

Man säger: Nu får du ordna det här, d.v.s. du får betala för reparationen. Enkelt som korvspad.
D

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2022, 12:07:51 »
Ja, det är ju naturligtvis det rätta - men tyvärr hjälper det inte på en sån snubbe - hade han varit ansvarstagande, så hade han ju redan erbjudit sig att stå för reparationen. Men det finns liksom inte där...

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2022, 14:28:14 »
Ja, det är ju naturligtvis det rätta - men tyvärr hjälper det inte på en sån snubbe - hade han varit ansvarstagande, så hade han ju redan erbjudit sig att stå för reparationen. Men det finns liksom inte där...

Bara att radera i telefonboken.
Pappskallar som förstör för andra och inte tar ansvar för det skall inte vara i ens bekantskapskrets.
Du kan väl passa på och åka hem till han och ha ner någon vas eller annat roligt.
Hatar denna typ av "kompisar"
D

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2022, 19:19:56 »
Med tanke på förväntat återstående livslängd kanske du skulle överväga böja till någon svetstråd som kan hålla den öppen? Går kanske dölja under bladet med stöd på axeln från det nedanför. Eller tejpa upp den?
Gissar klicken på axeln är av.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Våld på spjällblad Nocria 14
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2022, 08:52:03 »
Ja, den har ju varit med rätt många år nu. Men synd ändå, när allt fungerat helt perfekt fram till nu. Har inte givit mig på att försöka skruva ännu, dels haft för mycket annat att göra (och jag gissar att om jag nu skulle lyckas hitta var någonting brustit, så kommer det ta tid att få till), och dels tänkte jag att jag lika gärna kan vänta tills det blir varmt ute. Tack för alla svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!