Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktig innetemp, OK efter omstart  (läst 1636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Felaktig innetemp, OK efter omstart
« skrivet: 18 november 2006, 11:12:16 »
Hej,

jag hade ett problem med att inne temperaturen visade 3 grader för högt, 22 istället för 19.

Jag stängde av värmepumpen, mätte motståndet på innegivaren nere vid VP´n som var 6,6 kOhm som verkade OK men VP visade dock felaktigt 21,9 grader (precis innan).

Hmmm....

Jag startade VP'n igen och dÃ¥ visade den en KORREKT innetemp pÃ¥ 18,9 grader, detta efter att ha varit avstäng 10 minuter  ???

Bifogar bild som visar graf på innetemperaturen.

Ngn som har ngn ide om vad som kan ha varit fel?
IVT Greenline HT Plus E9 + 300/160 VVB

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felaktig innetemp, OK efter omstart
« Svar #1 skrivet: 18 november 2006, 15:24:03 »
Regon har en inbyggd tröghet i sina givaravläsningarr. Vissa givaravläsningar är programmerade att inte reagera genast på ändrad temperatur. Detta för att inte en spik orsakad av radiostörning eller en varm vindpust ska ställa till med konstigheter. Detta kan eventuellt vara orsakten till att det blev et sådant hopp. Du nollställde helt enkelt fördröjningen efter omstart.

Kan det stämma tror du.
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Felaktig innetemp, OK efter omstart
« Svar #2 skrivet: 18 november 2006, 17:24:32 »
Om det händer igen skulle du kunna prova att mäta spänningen över givaren vid VP:n före och efter omstart. Om temperaturen är den samma bör spänningen vara den samma. Eftersom temperaturmätningen bygger på att man skickar lite ström genom givaren och mäter vilken spänning det blir så borde man kunna sluta sig till om det ar ett hårt eller mjukt fel.

Om spänningen är den samma fast visningen blir olika är det ett rego-problem och inte ett givarproblem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Felaktig innetemp, OK efter omstart
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 19:25:46 »
Tack för tipsen!

Temperaturen har varit så (felaktig) under flera dygn varför jag tror att det inte var ngn vindpust etc.

Jag håller koll och uppstår problemet igen så skall jag mäta spänningen över motståndet (i drift) och inte som tidigare ur/från-kopplad resistans mätning.

 :) :) :)
IVT Greenline HT Plus E9 + 300/160 VVB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!