Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?  (läst 596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Halling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« skrivet: 18 januari 2024, 18:05:06 »
Hej, ny här på forumet, och jag återkommer nog med fler funderingar då jag inte får till mina inställningar riktiga bra. Men jag måste börja från början med en grundförståelse: Hur fungerar dubbla värmekretsar, och när bör man ha det?

Jag har radiatorer på övervåningen, som ansluter till värmepumpen med två rör, och jag har golvvärme på nedervåningen, som ansluter till värmepumpen med två rör (dom går alla in bakom, så jag har lite svårt att se exakt hur det är kopplat).

I manualen till värmepumpen, Compress 3800i EW, så talas det om Värmekrets 1 och Värmekrets 2 (VK1/VK2). Men jag har inte VK2 menyerna utan enbart VK1, så uppenbart är VK2 inte aktiverad/inkopplad (eller ens bestyckad i pumpen?).

Har bekymmer med att över- och undervåning påverkar varandra, beroende på hur framledningstemperatur och termostater varierar så kan den ena våningen ibland få för mycket eller för lite värme.

Spontant tänker jag då att det vore betydligt bättre med två värmekretsar, som kan styra enbart radiatorerna eller enbart golvvärmen, och kan ställas in mer optimalt var för sig. När jag har frågat min VVS-installatör om detta får jag bara svaret "Nä, man har bara en VK, det är så man gör". Jag får ingen mer motivering eller svar på mina följdfrågor, och känner mig inte nöjd med denna förklaringen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2024, 09:31:39 »
Spontant tänker jag då att det vore betydligt bättre med två värmekretsar, som kan styra enbart radiatorerna eller enbart golvvärmen, och kan ställas in mer optimalt var för sig. När jag har frågat min VVS-installatör om detta får jag bara svaret "Nä, man har bara en VK, det är så man gör". Jag får ingen mer motivering eller svar på mina följdfrågor, och känner mig inte nöjd med denna förklaringen.

 :-))

Du måste nog hitta en annan, denne vet inte ett skvatt.

Allt är ihopkopplat bakomför värmepumpen, har golvvärmen egen shunt och cirkpump?
Värmekrets 2 måste ha en egen shuntmotor och cirkpump, och sen tror jag att värmepumpen behöver en shuntmodul som kopplas in på EMS bus.
Det står lite om det i manualen sid 42 (12.4).

https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-compress-3800-ewman_765_6244526.pdf
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 09:34:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Halling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2024, 20:53:41 »
Golvvärmen har en egen cirkulationspump och shunt. Finns dock ingen styrning eller elektrisk-/datakoppling mellan dom och frånluftspumpen i övrigt.

Problemen som jag har är att shunten för golvvärme enbart kan strypa, så när övervåningen med element är varm (solinstrålning, lampor, mycket folk) så sjunker framledningstemperaturen, och då blir det för låg temperatur för att golvvärmen ska orka värma tillräckligt.

Och motsatt, när en stängd golvvärmeslinga öppnar så blir det helt plötsligt ett stort värmebehov i systemet, och framledningstemperaturen rusar i höjden, vilket får elementen på övervåningen att bli för varma.

Jag har justerat och ställt in, både i pannans menyer och rent mekaniskt på strypningar, shunt, hastighet på pumpar. Har såklart haft både över- och undervåning med helt öppna termostater för att hitta en grundinställning som passar båda våningsplanen. Har fått det bättre, men inte så bra som jag vill. Och undrar om jag någonsin kommer att få det bra, om det inte är ett grundfel i att man inte har kopplat över- och undervåning som två olika värmekretsar? Alltså att pannan vet om att jag har två olika kretsar. Nu har jag bara VK1, ställd som Radiator. Så pannan vet ju inte ens om att jag har golvvärme.

Känns som att "shuntventilmodul" som manualen nämner (12.4) saknas, och om det hade funnits en sån installerad, så hade jag också sett inställningarna för VK2 i menyerna?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2024, 21:33:51 »
Samma skit som alltid med element och GV, kortslutning i systemet. Att dom som kopplar ihop aldrig lär sig. Det är sÃ¥ att dom olika systemen stjäl flöde frÃ¥n varandra vid olika behov av värme/flöde. För att fÃ¥ till det lite mÃ¥ste C-pumpen i VP ha kraft att ge ett flöde som är lika med eller nÃ¥got mer än vad system ska ha. SÃ¥ de om det  gÃ¥r att öka farten pÃ¥ den. Är det en modern VP som börjar att regler farten pÃ¥ pumpen(  BARA SKIT)
så ställ den till manuell och inte auto, ställ upp den till 90 % till att börja om det går-

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2024, 10:20:54 »
Hmmmm....
Om du skaffar en shuntmodul och ställer in golvvärmen enligt VK2 så kan den ändå aldrig få mer värmen än VK1.
Grejen är att golvvärme normalt alltid behöver lite lägre temp än radiatorer.

Det låter på din beskrivning som att det är omvända förhållanden.
Jag skulle i ditt fall försöka få till en grundinstrypning av radiatorerna uppe så att dessa inte tar för stort flöde, typ på ventilen under termostaten om det går?
Det kommer aldrig bli perfekt men det borde går att få en bättre balans mellan våningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2024, 11:30:52 »
Problemen som jag har är att shunten för golvvärme enbart kan strypa, så när övervåningen med element är varm (solinstrålning, lampor, mycket folk) så sjunker framledningstemperaturen, och då blir det för låg temperatur för att golvvärmen ska orka värma tillräckligt.

Har du en innegivare på övervåningen?

Annars förstår jag inte varför framledningstemperaturen sjunker om det blir varmt på övervåningen


Utloggad Halling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2024, 16:08:27 »
Saken är att jag medvetet har gjort golvvärmen "svag", jag har dels strypt flödet den får ta från huvudkretsen, och jag har begränsat värmen på shunten. Detta för att golvvärmen ska ge mindre påverkan på övervåningen. Om jag öppnar allt fullt till golvvärmen så fungerar nedervåningen bra, men det blir stora ryckningar när kretsar öppnar och stänger, vilket får framledningstemperaturen på övervåningen att hoppa som en papegoja. Genom att jag nu har "bakbundit" golvvärmen så har jag fått en stabilare framledningstemp/innertemperatur på övervåningen.

Jag har ingen innertempgivare, av just den anledningen att jag är rädd för att jag då styr nedervåningens temperatur med övervåningens tempgivare. Utan istället går jag och försöker justera in en exakt rumstemperatur på övervåningen med finjusteringar av värmekurva, flöden osv.

Så allting känns som en pest eller kolera situation, jag kan få övervåningen bra (t.o.m. sätta en innertempgivare och få den helt perfekt), eller jag kan få nedervåningen bra. Men jag får inte BÅDA bra samtidigt, för dom påverkar varandra. Så jag hittar en mittemellansituation där båda våningarna är lite halvkass.

Och innan jag fortsätter skruva på saker vill jag som sagt ha grundförståelsen. NÄR är det tänkt att man ska ha VK1 och VK2? Om det inte är i ett fall som mitt, när är det då, hur fungerar det med dubbla VK? Vad är bättre med enbart VK1? Nån har ju ansett det vara bra när dom installerade pumpen, varför tänkte dom så istället för VK1 och VK2?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2024, 16:55:03 »
Som jag skrev tidigare och läste ditt sista svar, så finns det problem med att matarpumpen i VP inte orkar med att ge vad som behövs i flöde/värme. Tempen ut från VP sjunker, klart den gör det när något kallar på mer värme, VP orkar inte lyfta tempen, utan halkar efter. Det kan bli att patronen vill gå in och stötta på. Det var väl inte meningen att el ska gå in med en VP. Blir det riktigt kallt, ner mot minus 25 C så klarar VP inte att höja utan patron går in, normalt då inte en VP är så grov att klara det. De är då alldeles för kraftig och får problem när det går mot plus ute. Börjar då att likna en ON/OFF VP. Det med två system VK1 , VK 2 är inte fel men blir lie mer rätt för regleringen. Då måste det vara två matningar ut från VP, helst så skulle det vara två växlare i VP, ett för varje system i huset. Finns inte på kartan hos tillverkarna och skulle nog fördyra en VP rätt mycket. Så vad kan en husägare med VP göra då. Försöka få till en balans på systemen själv. Den röris är inte född ännu som har dom kunskaperna, bara koppla in och säga """ Prisa herren här kommer värmen "" Så det med invertes i all ära och fungerar nog hos en del. Men ska man ha ett perkt värmesystem så finns det bara en väg att gå. En häftig VP som går mot en tank min 1000 L som ON/OFF och varje system i huset tas ut separat från tanken med shunt, då först så blir det en perfekt reglering på allt. Det med att VP går mot en tank, gör att den stannar i bland och då återladdas hålet i vilolägget och inte som nu med inverters som ska i princip gå 24/7 och kyla hålet. Det att kompressorn ska variera i fart är i mitt tycka inte bra, dom specarna för en VP stämmer inte för 5 öre, då när den drar ner farten i förhållande till KB;s temp , gör att den inte kan avge den effekt som utlovas. TJA det är många faktorer som spelar in för en VP och för en perfekt funktion som inte kan uppfyllas till 100 %. Men det talas det inte om från fabrikantsida, för det är baksidan på deras produkter och inte bra att skriva om.

Nu kommer det säkert en hel del i retur om ovanstående från dom som vurmar om inveters, att dom är så bra. klart det fungerar enligt en del brukare med VP, men vet dom om något annat, det blir varmt i huset och dom är nöjda.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2024, 10:31:04 »
Saken är att jag medvetet har gjort golvvärmen "svag", jag har dels strypt flödet den får ta från huvudkretsen, och jag har begränsat värmen på shunten. Detta för att golvvärmen ska ge mindre påverkan på övervåningen. Om jag öppnar allt fullt till golvvärmen så fungerar nedervåningen bra, men det blir stora ryckningar när kretsar öppnar och stänger, vilket får framledningstemperaturen på övervåningen att hoppa som en papegoja. Genom att jag nu har "bakbundit" golvvärmen så har jag fått en stabilare framledningstemp/innertemperatur på övervåningen.

Aha, då förstår jag bättre, i så fall så kommer det bli bättre med en shuntmodul och koppla golvvärmen till VK2.
Den kommer styra värmen i undervåningen på ett mjukare sätt så att du ska slippa golvvärmetermostaternas on/off reglering och påverkan på övervåningen.

En arbetstank enligt fOCUS förslag kommer också funka, tror att typ 200 liter kommer räcka.
« Senast ändrad: 22 januari 2024, 10:33:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Halling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla värmekretsar, hur funkar det?
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2024, 17:18:59 »
Tackar för svaren!

Jag kommer börja med att installera en Shuntmodul, verkar det mest enkla och eftersom även manualen talar om det. Varför dom aldrig satte dit en sån från början kan man bara spekulera i. Gissningsvis för att då hade offerten blivit lite dyrare, och så hade dom riskerat att inte få jobbet...

HCM-2000/MM100 verkar den heta till min pump vad jag kan förstå. Och en separat framledningsgivare till GV kretsen, enligt vad beskrivningen till Shuntmodulen säger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!