Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 3800i EW - begreppsförklaring och ändra inställnig för ökad värm  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zimba5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har vi en Bosch Compress 3800 EWi 13 (flvp) sedan ett år tillbaka och efter installationen har vi inte samma värme i huset som vi hade när vi hade en Nibe N370. Huset är på 170 kvm med byggnadsår 2010. Då jag har noll koll på vad nedan 9 begrepp innebär undrar jag om någon kan förklara för mig vad begreppen innebär samt även hur jag ska ändra på inställningarna för att öka värmen i huset.

1.   Kopplingsdiff värme (50 K*min)
2.   Kopplingsfördr.värme (-50 K*min)
3.   Max tid vv (45 min)
4.   Max tid värme (35 min)
5.   Startfördröjning vv normal (30 tim)
6.   PC0 temp.delta värme (7.0 K)
7.   Fördröjning värme (100 K*min)
8.   Fördröjning tillskott (10 K*min)
9.   Hyst. till komp stopp (0,1 K)
Zimba

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nja, ingen av dessa kommer påverka värmen i huset nått nämnvärt.
Det finns egentligen bara en inställning och det är värdet på Rumstemp.
Men om det inte finns nån rumsgivare installerad så är jag inte säker på hur detta funkar?

Det enda som jag vet säkert är att under system-menyn så har du kurvan och justerar du upp denna kommer värmen inne öka.
Nu suger tyvärr manualerna jag hittar på nätet, tror det ska finnas nån som berättar hur man ändrar kurvan på denna men jag hittar den inte.
BOSCH/IVT gör sitt bästa för att hindra användarna att ställa in sina värmenpumpar själva, tror de gör detta bara för att ni ska tvingas kontakta deras ombud för detta.  >:(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som Carl N skriver så måste du justera värmekurvan vilket visas i nedanstående manual på sidan 6.
https://www.bosch-homecomfort.se/globalassets/content-images/dokumentbibliotek/handbocker/franluft/3800-ew/anv_cs3800ew.pdf

Om det är för kallt både då utetemp är hög och låg justera både baspunkt och ändpunkt t ex 3 grader högre. Vänta ett dygn och se vad som hänt.

Utloggad Zimba5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Jag vet hur man ändrar värmekurvan. Det jag vill är att tillsatsvärmen ska koppas på snabbare än idag. Undrar vilken/vilka inställningar som påverkar tiden?
Zimba

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då är det följande du söker:

 8.   Fördröjning tillskott (10 K*min)

Men 10 K*min  är väldigt lite sÃ¥ tillskottet kommer att slÃ¥ pÃ¥ fort.

Men om du tycker att det är för kallt inne varför ändrar du inte värmekurvan så att det blir lagom temp inne?

Jonasb44555

  • Gäst
Kan någon snälla förklara av K*min betyder?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
De måste mena gradminuter med "K" för Kelvin och "min" för minuter. Googla på det så finns det säkert mycket att läsa angående styrning och reglering av värmepumpar. Räknar hela tiden den ackumulerade skillnaden mellan börvärdet och ärvärdet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan någon snälla förklara av K*min betyder?

Det är typiskt Bosch (IVT) att använda Kelvin istället för oC som alla förstår.
Byt alltsÃ¥ ut K mot oC  och min mot minuter.

Förklaring:
Med hjälp av värmekurvan bestämmer styrsystemet ett önskat värde (Börvärde) på framledningstemperaturen till radiatorerna baserat på aktuell utetemperatur.

Värmepumpen mäter upp den aktuella framledningstemperaturen (Ärvärdet)

Skillnaden mellan Börvärde och Ärvärde multipliceras med under hur mÃ¥nga minuter skillnaden finns och bildar dÃ¥ K*min  (gradminuterna)

Ex:
Önskat värde på framledningstemperatur 40 oC
Aktuell värde pÃ¥ framledningstemperatur  35 oC
Skillnad 5 oC
På 2 minuter erhålls då: 5 oC* 2 minuter = 10 gradminuter (Eller 10 K*min)

Trådskaparens tillskott slår alltså till efter endast 2 minuter om skillnaden är 5 grader som i exemplet.


« Senast ändrad: 18 januari 2024, 10:20:37 av ghupost »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!