Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 3800i EW dÃ¥lig värme i huset.  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Miro

  • Gäst
Miro
Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« skrivet: 14 november 2023, 15:57:41 »
Har en Bosch Compress 3800i EW som verkar fungera som den ska men det är dåligt värme i hela huset. Inte helt kalt men det är inte många grader.
Det som är märkligt är att det är samma temperatur in och ut.
Dålig cirkulation, luft i systemet, fel inställning?
Vad är det som kan orsaka problemet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 16:37:58 »
Precis, som du själv skriver, fel på cirkulationspumpen?, luft i värmesystemet?, fel inställningar? såsom blockerad el-patron?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Konstantstrul

  • Gäst
Konstantstrul
SV: Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2023, 19:17:55 »
Har själv Bosch 3800i , har precis samma problem, inte kallt och inte varmt heller, hade innan Nibe (gammal som gick sönder då hade jag varmt hemma)
tekniken var förra veckan här och konstaterade att cirk.pumpen strular, går på halvfart, så blev reklmation , väntar på ny cirka pump från bosch, ny tid nästa vecka, hoppas kommer att funkar bättre, enligt honom så hände några andra samma sak som har bosch 3800i, verkar nåt strul med cirka pumpar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« Svar #3 skrivet: 08 december 2023, 10:32:23 »
Överhettningsskyddet på elpatron som löst ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« Svar #4 skrivet: 10 december 2023, 08:53:37 »
Har själv Bosch 3800i , har precis samma problem, inte kallt och inte varmt heller, hade innan Nibe (gammal som gick sönder då hade jag varmt hemma)
tekniken var förra veckan här och konstaterade att cirk.pumpen strular, går på halvfart, så blev reklmation , väntar på ny cirka pump från bosch, ny tid nästa vecka, hoppas kommer att funkar bättre, enligt honom så hände några andra samma sak som har bosch 3800i, verkar nåt strul med cirka pumpar

Är han verkligen säker?
Körde han avluftning?
Ställde in cirkulationspumpen rätt?
Är alla termostater helt öppna?

Är det radiatorer eller golvvärme?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Konstantstrul

  • Gäst
Konstantstrul
SV: Bosch Compress 3800i EW dålig värme i huset.
« Svar #5 skrivet: 21 december 2023, 21:55:08 »
Nu har tekniken varit här och bytt cirk pump
Anledningen (som han förklarat) att pumpen gick sönder är magnetfilter som gick sönder och små partiklar från filtret fastnat i cirk pumpen
Iaf nu filtret är utbytt , värmen är tillbaka i huset, golvet är varm och behagligt miljö hemma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!