Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock mot Bosch 3800i EW  (läst 1176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #15 skrivet: 12 december 2023, 08:05:54 »
Borde inte det kunna undvikas om man ställer ned kurvan i Boschen så att den inte värmer annat än tappvarmvattnet.
Hur mycket bättre COP har en FLVP än en monoblock?
Det borde väl egentligen bara vara när det är plusgrader och FLVP själv klarar att värma som den verkligen har bättre COP än monoblocken?
Eller att man låter dem båda värma med "samma kurva", men med elpatron blockerad på FLVP, om det går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #16 skrivet: 12 december 2023, 10:36:41 »
Ett problem uppstår då vid rejält kallt väder när effekten i monoblocken inte riktigt räcker längre. Då skulle den behöva stöd av 3800i enligt värmekurva, förmodligen inklusive el-patronen eftersom kompressorn bara ger 1,6 kW värme. Man kan ju justera inställningarna manuellt då förstås. COP på själva värmepumpsdelen blir ju lite lägre i monoblocken när det är flera minusgrader men kompressorn i 3800i ger som sagt bara 1,6 kW värme så det är knappt att räkna med på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #17 skrivet: 12 december 2023, 13:54:06 »
Mmm, men kör man med "samma kurva" så är det ju bara aktivera elpatron om det blir kallt inne, eller om man åker bort mer än över dagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2024, 18:25:51 »
Josth!
Jag kunde inte citera dig i ett inlägg om att koppla Monoblock mot min Bosch 3800i ew därför klipper/klistrar jag:

Det beror ju helt på vilken FLVP det är fråga om. För Bosch Compress 3800i känner jag inte till något sätt att docka med en monoblock. Förmodligen är det enklast att kapa rören och låta 3800i enbart göra varmvatten och sedan köra en monoblock med extra el-kassett mot värmesystemet som två helt olika system.

Ser du nÃ¥gon uppenbar nackdel med att koppla monoblocket direkt  pÃ¥ husets radiatorer via framledning/retur. Boschen skulle dÃ¥ enbart stÃ¥ för varmvattentillverkning (en relativt dyr varmvattenberedare).

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2024, 18:46:06 »
Man behöver också kontrollera att volymen på värmesystemet är minst så stor som monoblocken kräver. Annars behövs även en volymtank för att klara avfrostningar och antal start/stopp. Ja det blir en dyr varmvattenberedare med Compress 3800i men kompressorn där ger ju bara 1,6 kW och det kan passa för varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2024, 19:16:17 »
Vad är det för värde pÃ¥ Monoblocket jag skall kolla sÃ¥ att det passar ihop med värmesystemet/radiatorerna. 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Monoblock mot Bosch 3800i EW
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2024, 20:15:57 »
Det beror ju helt på vilket hus du har och var i landet det står samt vilket värmesystem det är.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!