Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extern cirkulationspump, lÃ¥g Delta T varma sidan  (läst 657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWerner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern cirkulationspump, låg Delta T varma sidan
« skrivet: 03 december 2021, 11:06:02 »
Hej
Jag har en Thermia Calibra 3-12 inkopplad mot bostadshus och separat garage vi kulvert. Röris satte in extern cirkulationspump vid installationen enligt bifogad bild (CPxx).
När pumpen är avstängd ligger Delta T på 5°C men sjunker till ca 3°C när jag sätter igång pumpen, är pumpen av får jag sämre temperatur i garaget. Enligt vad jag läst är rekommenderad Delta T 8°C.

1. Är placering korrekt av pump? Borde den inte suttit så den betjänar endast garage?
2. Pumpen är en Grundfos UPS 25-80 180, inställd på lägsta hastighet, har den för stort lägstaflöde? Kan jag byta den till en mindre? Vilken i så fall rekommenderas?
3. Garaget ligger ca 1m lägre än hus, kulvert ytterligare 1.3m, klarar den inbyggda cirkulationspumpen att driva detta och jag istället för att använda den externa bara skall försöka injustera slingorna?
4. Som jag har förstått så skall den inbyggda cirkulationpumpen automatiskt anpassa vavtal för att få rätt Delta T, varför håller den 5°C och inte rekommenderade 8°C då?

MVH Henrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!