Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurvor / Givare ?  (läst 554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Jakobsson

  • Gäst
Magnus Jakobsson
Värmekurvor / Givare ?
« skrivet: 01 december 2022, 10:26:49 »
Hej!

Jag har precis tagit över ett hus med en Mitsubishi Ecodan luft/vatten-panna.

Har ingjuten golvvärme i betong.
Värmekurvan står på +-0 och givare i fem rum på 20 grader. Men då blir det flödesfel. Höjer då till 22 grader och då tycks det fungera igen. Jämn och bra temperatur. Men kommer den dö igen om det bli minusgrader ute, eller hur fungerar det?

Undrar även hur jag kan sänka temperaturen på givarna utan att det blir flödesfel i systemet. Dvs sänker jag då först kurvan minus en grad, för att kunna sänka givarna en grad? Vill ha runt 19 grader bara; och det måste ju gå att fixa utan att systemet dör; menar jag.

Vore enormt tacksam för någon typ av vägledning, då få tycks veta hur man gör. Instruktionerna är mkt svåra att tyda.

Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurvor / Givare ?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2022, 11:00:25 »
Bästa läget är om du öppnar upp termostaterna till max och reglerar värmen inne med värmepumpen.
Om den har en rumsgivare så tror jag den kommer anpassa sig automatiskt, du ställer då in önskad rumstemp på värmepumpen, och i så fall ska alltid termostaten i det rum där rumsgivaren sittar vara fullt öppen.
Reglera med så få termostater som möjligt, typ endast i de rum där du vill ha lite svalare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!