Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ pump?  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Storlek på pump?
« skrivet: 04 mars 2010, 20:38:48 »
Hej! Är ny här på forumet och har nyss köpt ett hus. Har funderat en del kring uppvärmning och var först inne på en luft/vatten men blev sedan mer intresserad av ytjordvärme och har slagit fast för det. Frågan är nu vilken storlek på pumpen som krävs? Huset är 85kvm + 85kvm i källaren som också ska värmas upp. Skulle också vilja veta hur mycket slang man bör ha till detta? Ska snart börja ta in offerter och har intresserat oss för en Nibe F1245, någon med synpunkter/erfarenehet av denna?Tas tacksamt emot! Något annat man bör tänka på?Är som sagt ny inom det mesta som har med villor och göra, men kul ska det bli...

Mvh Niklas

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Storlek på pump?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2010, 20:53:51 »
Välkommen hit!  :)

Markvärme är överlägset luft/vatten om man har möjligheten. Har du någon uppgift på husets energiförbrukning tidigare? Annars behövs uppgifter om husets ålder och var i landet det finns för att göra lite schablonberäkningar.

Med tanke på elpriser och att det med största sannolikhet kommer bli timdebitering så är det klokt att du dimensionerar värmepumpen så att du aldrig behöver eltillskott.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 21:16:52 »
Tack för snabbt svar:)

Jo precis, därför jag tänkte vända mig hit för tips. Finns ej någon energideklaration och tänker inte göra någon själv heller, då det finns en oljepanna från 1962, som också är byggnadsåret, som ändå måste bytas ut. Har också läst runt lite på forumet och hittat att man kan köpa pumpen över nätet för en billigare summa än om man köper den av företaget som ska installera, är det ett bra alternativ?Är det något som blir annorlunda förutom priset om man köper via nätet? Kan ju ändå spara några tusenlappar vilket aldrig är fel:)

När det gäller storleken på pumpen, räcker det med en 6a eller behövs en 8a tro? Tomten är på 930kvm så det borde väl inte heller vara några problem? Räcker 400m slang?
Huset ligger i Västerås.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Storlek på pump?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2010, 21:21:26 »

När det gäller storleken på pumpen, räcker det med en 6a eller behövs en 8a tro? Tomten är på 930kvm så det borde väl inte heller vara några problem? Räcker 400m slang?
Huset ligger i Västerås.

Hur mycket olja har det gått åt och i vilket skick är panna och brännare? Var källaren uppvärmd tidigare? Om inte, hur är det med isoleringen där? Dåligt isolerade källare kan dra otroliga mängder värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2010, 21:33:02 »
Den som bott i huset innan (bodde bara där i ca 2 år) använde inte oljepannan utan eldade med ved istället samt en luftvärmepump som värmt övervåningen. De som bott i huset innan bodde även i källaren och det verkar vara ganska bra isolerat vad jag vet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Storlek på pump?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2010, 23:23:17 »
Kolla med energibolaget, dom har nog siffror långt tillbaka, värdefull information från såna siffror...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2010, 07:00:04 »
Sticker ut hakan lite och säger innan jag vet din tidigare förbrukning att du borde välja 8kW om du ska värma upp 85m2 och 85m2 källare, till samma temp? Bara den totala ytan på 170m2 och byggåret 1962 känns som 8kW utan att få tillskott när det är kalla vintrar som nu. Källare dessutom slukar energi, speciellt om det är lite äldre och oisolerat.

Slanglängd är tyvärr inget jag kan råda om då jag själv har bergvärme :)

Lycka till
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!