Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av bergvärme - cirkulationspump?  (läst 1125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« skrivet: 01 november 2022, 21:28:23 »
Hej!

Jag har en IVT Greenline HE C6-C11 / E6-E17, nybörjare inom ämnet. Har försökt lära mig mer om bergvärmepumpen och dess möjliga justeringar. Jag har noterat att pumpen har en vad jag misstänker vara "extern cirkulationspump" av modellen "Wilo".

Mina frågor är:

1) Är detta en s.k. "extern cirkulationspump"? Innebär det att det också finns en inbyggd cirkulationspump i själva bergvärmepumpen? På cirkulationspumpen verkar man kunna ställa in varvtal mellan I - III i läge. Varför finns sådan koppling?

2) Har vi en s.k. "bypass"? Vad är nyttan av en sådan koppling? På samtliga element i huset finns det termostater, kan detta vara anledningen till varför det är konstruerat med extern pump + bypass (om jag nu har en bypass)? Om det finns en bypass är det där returröret går in i framledningsröret? Det verkar dock finnas någon form av ventilrör emellan (den med röda draget).

3) I bergvärmepumpen finns det att man kan ställa in "Värmekretspump G1" och "Värmebärarpump G2" till antingen automatisk eller kontinuerlig drift. Bägge dessa är nu i kontinuerlig drift. Kan det finnas möjlighet att spara in el genom att ställa in någon till automatisk drift? Dvs att de stängs av när kompressorn stängs av eller finns risk för skada i pumpen då? Har jag förstått rätt att G1 är externa cirkulationspumpen och G2 den "interna" cirkulationspumpen eller tänker jag fel?

Var god se bilderna för hur systemet är uppbyggt. På den översta bilden så har vi sidan med cirkulationspumpen Wilo. Wilo-pumpen ligger på framledningsröret och bredvid den närmare kameran ligger returröret. På andra bilden ser man rören för varm- och kallvatten. På sista bilden kan man också se en förbindelse mellan varmvatten och framledningsröret, är det en bypass eller nåt annat?

Tacksam för hjälp för att försöka förstå hur det är uppbyggt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2022, 21:57:06 »

Du kan absolut ställa G2 på "Automatisk" d.v.s. cirkulationspumpen inne i värmepumpen som pumpar värmebäraren.

G1 är den externa cirkulationspumpen som pumpar ut mot radiatorerna, och som monteras därför att radiatorsystemet kan behöva högre flöde än vad värmepumpen behöver.

I, II och III är olika hastigheter som pumpen ska snurra d.v.s. olika flödeshastigheter.

Bypass är röret som det sitter en avstängningsventil på. Avstängningsventilen används om den externa cirkpumpen slutar fungera. Då kan G2 sättas till "kontinuerligt" som då flödar värmebäraren ut mot radiatorerna.

Den anslutning mellan varmvatten och framledning som syns på sista bilden, är en påfyllnadsventil och en backventil. Den används för att fylla värmekretsen med vatten.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2022, 08:41:43 »
Har för mig att automatisk läge på den externa cirkpumpen gör att den stannar i sommarläget, annars går den kontinuerligt?
« Senast ändrad: 02 november 2022, 08:44:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2022, 09:50:22 »

I läge "Kontinuerligt" på G1 så går den kontinuerligt, men stannar vid sommardrift.

Att den skulle göra detsamma i läge "Automatisk" känns inte troligt.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2022, 15:24:51 »
Du kan absolut ställa G2 på "Automatisk" d.v.s. cirkulationspumpen inne i värmepumpen som pumpar värmebäraren.

G1 är den externa cirkulationspumpen som pumpar ut mot radiatorerna, och som monteras därför att radiatorsystemet kan behöva högre flöde än vad värmepumpen behöver.

I, II och III är olika hastigheter som pumpen ska snurra d.v.s. olika flödeshastigheter.

Bypass är röret som det sitter en avstängningsventil på. Avstängningsventilen används om den externa cirkpumpen slutar fungera. Då kan G2 sättas till "kontinuerligt" som då flödar värmebäraren ut mot radiatorerna.

Den anslutning mellan varmvatten och framledning som syns på sista bilden, är en påfyllnadsventil och en backventil. Den används för att fylla värmekretsen med vatten.

Stort tack för svar!

I manualen kan jag läsa följande:

"Bild 14 Oshuntad och shuntad värmekrets
En absolut förutsättning för denna inkoppling är att ett minsta flöde på
70% av det nominella flödet kan upprätthållas under hela året.
* Om bypass används och en extern cirkulationspump monterats, kan
flödet över värmesystemet reduceras till 40% av det nominella flödet för
värmepumpen. Se till att merparten termostatventilerna är fullt öppna. I
annat fall måste en ackumulatortank på minst 100 liter monteras.
Bypass-längden ska vara minst tio gånger rörets innermått.
"

Tolkar jag det rätt som att bypassen/externpumpen gör att det är okej att stänga av vissa radiatorer, dock inte för många? Nu bor vi i en enplansvilla med källarplan, och vi har t ex element i garaget som är i källaren. Låt säg att man stänger av radiatorn i garaget genom att vrida ned termostaten fullständigt, kommer det ändå vara kompatibelt med nuvarande cirkulationssystem? Vi fick nämligen höra ifrån tidigare ägare som i sin tur fick höra ifrån pumpinstallatörerna att termostaterna bör vara helt öppna. Nu ska vi nog ändå låta termostaterna vara öppna på alla radiatorer, men frågar av nyfikenhet.

Jag har också en fundering kring värmebärar in/ut-temperatursskillnad på pumpen. Efter 10 minuter så ligger temperaturskillnad för värmebäraren på ca 7 grader (börjar på 7,3 ett par minuter efter start och sjunker till 6,9-7,0) och köldbärare kring 2,8 grader. Regleras detta enbart med den interna cirkulationspumpen eller har även den externa cirkulationspumpen betydelse för detta? Nu körs den externa cirkulationspumpen på varvtal II som det var ställt på från början.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2022, 15:31:33 »
Har för mig att automatisk läge på den externa cirkpumpen gör att den stannar i sommarläget, annars går den kontinuerligt?

Såhär står det i manualen:
" Välj om cirkulationspump G1 ska gå kontinuerligt eller i optimerad
drift. Inställningen gäller för alla kretsars G1.
Kontinuerlig innebär att G1 alltid är i drift vid värmesäsong.
Automatisk innebär att cirkulationspumpen går i 10 min, står still i 10
min osv. om det är vinterdrift och det inte har varit något värmebehov
på 40 min. Automatisk drift avbryts när ett värmebehov uppstår eller
vinterdrift inaktiveras.
G1 står still (bortsett från motionskörning) om det är sommardrift."

Det verkar alltså som att kontinuerlig drift innebär att den stängs av ändå på sommaren, vilken jag tror jag minns att den gör. Automatisk verkar innebära att den är på 10 minuter, av 10 minuter etc så länge det inte funnits värmebehov i 40 minuter, även när det är vinterdrift om jag tolkat rätt? Vill man ändå helst köra denna kontinuerligt gissar jag?

Vad jag förstått vill man att G2 körs kontinuerligt om man saknar extern cirkulationspump, just för att man måste kunna mäta framledningstemperaturen vilket blir svårt för pumpen utan flöde? Gäller samma för G1 att den ska köras kontinuerligt för att man ska kunna mäta rätt temperatur, alt att den går av och på 10 min etc..

Kan pumpen slitas extra mkt av en sådan inställning att den sätts av och på var 10:onde minut?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2022, 15:37:48 »
OK, låter som att kontinuerlig drift på G1 är det rätta.
Du kan ha enstaka radiatorer strypta med termostat, men så många som möjligt bör vara helt öppna.
Temperaturskillmnad på 7 C låter optimalt, den kan påverkas lite av externa cirkpumpen men det är den interna som spelar störst roll för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justering av bergvärme - cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2022, 15:40:47 »
OK, låter som att kontinuerlig drift på G1 är det rätta.
Du kan ha enstaka radiatorer strypta med termostat, men så många som möjligt bör vara helt öppna.
Temperaturskillmnad på 7 C låter optimalt, den kan påverkas lite av externa cirkpumpen men det är den interna som spelar störst roll för detta.

Stort tack! Ska ändra G2 till automatisk drift och låta G1 vara kvar på kontinuerlig. :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!