Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 hur rengöra kondensslang? LÖST > NERIFRÃ…N VATTENLÃ…SET, UTVÄNDIGT PÃ… BAKSID.  (läst 3919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Isamband med ett läckage på FLVP/radiator-sidan har jag nu tagit tag i rengöring av dräneringsslangar och dräneringskopp/tratt.

Skulle vilja rensa uppifrån förångaren och nedåt koppen/tratten och kanske rengöra flänsar/fläkt men jag är osäker på rätt väg.
(I en tråd stod det att rengöring av frånluftskanalerna och fläktbladen/flänsarna förbättrade luftflödet, 50% förbättring på vardera stället.)
Har googlat friskt men ingen bra träff här eller på YouTube, lite konstigt att inte ens Nibe beskriver hur denna nödvändiga standardrengöring skall göras.

Skall man angripa uppifrån, från sidan eller framifrån (vilka täckplåtar skall demonteras, spontant känns det som att framifrån borde funka....)?

Finns flera trådar om rengöring av kondensslangen från tratten/koppen på F370 men ingen verkar ha gjort det uppifrån på den modellen.
Kan i och för sig göra som några andra beskrivit, rensa mha eldragband nerifrån men idealet bör väl vara att rengöra uppifrån och trycka skiten nedåt mot tratten....
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 23:40:50 av adbsos »

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När monterades denna in?
Har haft en sedan augusti 2018 men inte gjort någotdera av vad du frågar om. Vet att det skall göras dock.
Motionerade bägge övertrycksventilerna för första gången och då kanske spillkoppen rensades från gucka. På 310 var det inga problem att rensa ovanifrån, tror man måste ta bort isolering på F370
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2021, 11:58:12 »
F370 monterades december 2014, dvs klegget i tratten/koppen har byggts upp under 6 år på vår pump.

Det är mer eller mindre omöjligt att rengöra koppen/tratten som sitter till vänster via den lilla luckan med magnetlås som sitter till höger så jag har tidigare inte fått tummen ur....
Igår upptäckte jag klegget, 5 mm tjockt, kanske går det att spola i förebyggande syfte.

Nu vet jag hur enkelt det är att ta loss stora fronten, lyft bort översta lilla fronten/luckan, sedan 2 torxskruv längst ned vid golvet, nu hakar man av upp till dvs lyfter lite och dra överkanten utåt på stora luckan/fronten och så kommer man åt att rengöra.

Kleggbilder mm finns i en annan tråd och varför jag kom igång: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73857.0

Hoppades att någon på forumet hade gjort det tidigare och kunde dela med sig om rengöring uppifrån.
Tänkte elda i braskaminen för att få upp tempen i huset och sedan stänga av pumpen, övre frontlocket sitter med 8 torxskruvar, håller tummarna att jag inte gör något dumt (vill förstås kunna få ihop pumpen efter rengöringen...)
« Senast ändrad: 28 januari 2021, 12:18:30 av adbsos »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Se om du hittar något åt detta hållet i lokal butik: https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensverktyg-3-i-1-2000034472

Finns mycket liknande som är 1,5 meter, kan vara för kort, men borde räcka. https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensborste-med-fjader-2000043457

Skölja med någon alkalisk avfettning ibland så borde det bli kanon. (Miljöavfettning). Inget med pH under 7 i alla fall. Pass på dra fjäder för långt så förångaren blir skadad. Borde väl gå lägga nån pappskiva eller liknande ivägen. Hårdplastlock eller något. Borde gå stoppa in den underifrån vid avloppet.

Förångaren borde vara ren om ingen bytt filter med fläkten på. Fläkten borde gå att ta isär och göra rent med tandborste eller något bättre.
« Senast ändrad: 27 januari 2021, 13:53:17 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2021, 13:56:27 »
Tack för tipsen om rengöringsmedel/verktyg som görs från koppen/tratten, testade igår en avloppsspiralrengörare men den var lite för styv i de smala slangarna (funkar nog bättre i avloppsrör).
Jag dammsuger filtret regelbundet när pumpen larmar var 3:dje månad (default värde på intervall) med pumpen avstängd så då kanske lamellerna inte är så dammiga.

Jag har läst en massa gamla trÃ¥dar just om rengöring och i nÃ¥gon trodde man att det fanns ett vattenlÃ¥s i form av en böj pÃ¥ kondensslangen.  Om F370 har ett sÃ¥dant vattenlÃ¥s skulle det kunna klegga igen precis som tratten/koppen men jag kanske oroar mig i onödan. :(
« Senast ändrad: 28 januari 2021, 12:22:52 av adbsos »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Du kan alltid provköra avloppet, häll vatten där uppe och se om det rinner undan snabbt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2021, 15:39:22 »
Jag är osäker på hur jag enklast kommer åt övre punkten på kondensslangen, är det att lossa övre frontplastlocket som sitter med 8 torx?

Sedan kan jag hälla vatten och försöka trycka ned rensband uppifrån i kondensslangen.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
Jag har bara skruvat F470, men ta bort övre plastluckan, på den är det bara början. Sen får man riva ännu mer, klippa bundband, hänga av fläkt, något kretskort osv.

Var inte rädd för att skruva isär allt du ser, inget som går sönder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2021, 13:49:15 »
Nu har jag skruvat/lyft bort övre plastlocket och första isoleringen till förångaren (till vänter i överskåpet) och stoppar där.
Har tagit bort en del damm mha fuktat trasa (filterfacket och fläkten).

Blir rensning av kondensslangen nerifrån tratten/koppen när jag klippt loss buntbandet.
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 13:52:11 av adbsos »

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2021, 14:36:45 »
Gissar att det är många värmepumpar som står lite tight till, i alla fall står vår i ett hörne inklämd av bla radiatorkopplingar mm.

Plan B var att rengöra kondensslangen nerifrån, klippte loss buntbandet och pillade ut slangen till vänster om FLVP.
Funderade lite hur slangen går uppåt.....så enkelt den sitter inklämd i isoleringen på baksidan, drog ut den och körde in den vanliga avloppsrengöringsspiralen.

Det är kanske slangstoset vid förångaren som jag fångade på fotot.
Nöjd med dagens lilla rengöring.
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 14:38:28 av adbsos »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hur rengöra kondensslang och flänsar/fläktblad?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2021, 16:07:09 »
Jag lyfte ur den ur "vattenlåset" nere under f370 och sög med våtdammsugare. Fick ut massa gött och efter det kommer det luft ur slangen som det ska. När den sen sätts ner i vattenlåset igen så är det så mycket mottryck att det inte smiter avluft den vägen.

Lycka till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!