Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilproblem!  (läst 6522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Bilproblem!
« skrivet: 05 mars 2013, 12:28:08 »
Morsans bil har helt plötsligt tappat tomgången!

Det är en seat cordoba, års 99 med 1.6L. vw aft motor sitter i. Brorsan har läst ut felkoderna, men inga funnit annat än den som kommer ang varvtalsgivaren eftersom motorn inte är igång.

Det lustiga är att om man tar bort slangen mellan spjällhuset och LMM så har den tomgång, likaså om den lilla vakumslangen som sitter mellan insug efter spjällhuset och vevhusventilationen. Detta gör att jag är tveksam till att det skulle vara LMM som felar. Om man kör en stund med allt monterat så att full motortemp erhålls så har den nästan normal tomgång, dock så fluktuerar den lite.

Finns det någon därute som har någon idé om vad som kan fela här?

Tänkte jag skulle undvika ett verkstadsbesök med den då det direkt sticker i mer pengar än vad bilen eg är värd, utan om jag lyckas lösa problemet själv så att ev kostnader inte skenar iväg så får de leva en stund till.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bilproblem!
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2013, 13:21:11 »
Tomgångsregleringsventilen har slutat att öppna mer när det är kallt.
För det finns väl en sådan, eller har du farthållare som påverkar gasspjället?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilproblem!
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2013, 14:56:37 »
Hade en SAAB 9000 där tomgångsmotorn/spjället kärvade. Tog bort luftslangen till denna och sprutade in 5:56 med motorn igång, sen gick den fint.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Bilproblem!
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2013, 16:13:10 »
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222604

Här en med liknande problem och lösning på det, verkar finnas många trådar om man googlar på detta problem tummenupp

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bilproblem!
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2013, 21:00:31 »
Det troligaste är nog spjället som nämnts, men jag har haft samma beteende både pga LMM och lambdasond.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bilproblem!
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2013, 19:44:52 »
Tackar, skall undersöka framförallt den där lilla ventilen i som nämns i länken!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bilproblem!
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2013, 21:58:32 »
Ventilen udersökt, och det åtgärdade inte problemet. Har dessutom reflekterat över en sak. När tändningen vrids på(ej startad motor) så "klickar" det i gasspjället, det syns att det rörs. Verkar som att det jobbar mot stängt läge hela tiden... tankar?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilproblem!
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2013, 02:02:20 »
Är det inte nå´n liten microbrytare där, så den vet var den är, om den är trasig eller kabelbrott?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilproblem!
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2013, 09:01:20 »
Hur går det? Köpte en Bluetooth OBD2 dongel på Teknikmagasinet för 300kr och ladda ner Appen Torque till android. Klockren till SAAB:ar (GM) och andra bilar. Kanske kunde va nå't?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bilproblem!
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2013, 11:02:55 »
Tomgångsproblem på VAG-bil från 90-talet? Misstänk i första hand trasig slang mellan insugningsröret och bromsservot. Ofta är det en mjuk oarmerad gummislang, ca 10 cm lång, närmast insugningsröret som sedan är skarvad till ett styvt plaströr. Den där gummislangen brukar spricka, gärna på baksidan in mot torpedväggen så det inte syns vid en snabb anblick, med påföljd att motorn får kopiösa mängder tjuvluft och går dåligt eller inte alls på tomgång.

LMM-problem är vanligt på VAG-bilar med Bosch motorstyrsystem (Motronic ML 5.7 eller vad det nu brukar heta), medan den LMM som hör ihop med Siemens motorstyrsystem (Simos) tycks hålla bättre.

Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-Motronic) så är ett vanligt fel att gummimellanlägget mellan spjällhus och insugningsrör spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen.

Tänk på att en vanlig OBD-kabel (och dito programvara) inte alltid går att använda till VAG-bilar före 2001 även om det råkar finnas en standardiserad OBD-kontakt. Vid problem får man istället använda VAG-COM och en tillhörande "dum" kabel. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och en kabel får man för några hundralappar på eBay.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bilproblem!
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2013, 11:39:40 »
Visste jag kunde lita pÃ¥ dig, Torbjörn!!  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bilproblem!
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2013, 15:12:32 »
Tomgångsproblem på VAG-bil från 90-talet? Misstänk i första hand trasig slang mellan insugningsröret och bromsservot. Ofta är det en mjuk oarmerad gummislang, ca 10 cm lång, närmast insugningsröret som sedan är skarvad till ett styvt plaströr. Den där gummislangen brukar spricka, gärna på baksidan in mot torpedväggen så det inte syns vid en snabb anblick, med påföljd att motorn får kopiösa mängder tjuvluft och går dåligt eller inte alls på tomgång.

LMM-problem är vanligt på VAG-bilar med Bosch motorstyrsystem (Motronic ML 5.7 eller vad det nu brukar heta), medan den LMM som hör ihop med Siemens motorstyrsystem (Simos) tycks hålla bättre.

Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-Motronic) så är ett vanligt fel att gummimellanlägget mellan spjällhus och insugningsrör spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen.

Tänk på att en vanlig OBD-kabel (och dito programvara) inte alltid går att använda till VAG-bilar före 2001 även om det råkar finnas en standardiserad OBD-kontakt. Vid problem får man istället använda VAG-COM och en tillhörande "dum" kabel. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och en kabel får man för några hundralappar på eBay.

En burk startgas är till stor hjälp vid läcksökning. Motorn gillar startgas och går upp i varv när den får i sig en slurk. Jag har haft flera av ovanstående fel.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bilproblem!
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2013, 15:39:32 »
 tummenupp Det gÃ¥r lika bra med etanol  :)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bilproblem!
« Svar #13 skrivet: 05 april 2013, 21:10:57 »
Efter ett antal attacker i omgångar på vaccumslangar och dylikt ger jag nu upp och försöker sälja bilen istället billigt.

Det går inte att fara till en verkstad med denna och spendera tusentals kronor på enbart felsökning, för att slutligen konstatera att felet sitter i spjällhuset och att hela detta måste bytas. Bilen är rostfri, och har gått 13000mil(ca), så det finns en hel del kvar i den. Den måste bara hitta sin like som orkar pilla och leta själv, alternativt använda den som reservdelsbil eller dylikt.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bilproblem!
« Svar #14 skrivet: 10 april 2013, 20:36:01 »
Reflekterade över en sak idag då jag småmicklade med bilen, vartefter som motortempen steg så fick den någorlunda tomgång. Då fick jag för mig att jag skulle kolla kylvätsketempsensorn, det är en 4-polig rackare. Det är oändlig resistans i den, oavsett mellan vilka stift jag mäter. Jag har ett svagt minne av att dessa sensorer är av NTC-typ, vilket betyder att den torde vara defekt. Motståndet skall minska i dom ju högre temperatur. Frågan är varför detta inte lagrats i femininet, om den nu är defekt.

NÃ¥gon som har en aning om exakt hur dessa skall bete sig..?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!