Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installationskostnad  (läst 3037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad passe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
installationskostnad
« skrivet: 29 maj 2011, 10:47:34 »
hej  jag har köpt en nibe 1245 +en ukv 300 liter . Jag har grävt ner 2*300 m slang och dragit in i källaren. Den gamla pannan tar jag själv ut . Nu till frÃ¥gan  vad ska en installation kosta . De ska fylla slangarna koppla in pumpen+strömmen (finns i pannrummet). Ska ringa runt lite men vill veta pÃ¥ ett ungefär innan jag ringer runt.
mattias

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: installationskostnad
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2011, 11:21:37 »
hej  jag har köpt en nibe 1245 +en ukv 300 liter . Jag har grävt ner 2*300 m slang och dragit in i källaren. Den gamla pannan tar jag själv ut . Nu till frÃ¥gan  vad ska en installation kosta . De ska fylla slangarna koppla in pumpen+strömmen (finns i pannrummet). Ska ringa runt lite men vill veta pÃ¥ ett ungefär innan jag ringer runt.
mattias

Problemet kan bli att få nån att vilja göra jobbet får dom inte sälja grejerna brukar firmorna inte vara så sugen på att koppla in. Men varför inte koppla själv har du nån erfarenhet av lödning fixar du det lätt själv har du inte så är det dags att du skaffar dej *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad passe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: installationskostnad
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2011, 22:22:29 »
Nu har första svaret kommit 15000 kr efter rot för installationen dÃ¥ ingÃ¥r rör,elinstallation,nytt exp kärl, nya ventilpaket,radiator pannrum  ,isolering av köldbärare, 600l 30% brine,, 6 Ã¥rs trygghetsförsäkring. Visst kan man koppla själv men det känns som att det e för känsliga saker för en bonne som e van vid slägga och buntband .Detta priset tyckte jag var rätt bra iallafall vad tycker ni?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: installationskostnad
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2011, 23:10:38 »
Nu har första svaret kommit 15000 kr efter rot för installationen dÃ¥ ingÃ¥r rör,elinstallation,nytt exp kärl, nya ventilpaket,radiator pannrum  ,isolering av köldbärare, 600l 30% brine,, 6 Ã¥rs trygghetsförsäkring. Visst kan man koppla själv men det känns som att det e för känsliga saker för en bonne som e van vid slägga och buntband .Detta priset tyckte jag var rätt bra iallafall vad tycker ni?

Har dålig koll på priset men tycker ändå det låter ok men 6 års trygghetsförsäkring följer med vp även om du installerar själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installationskostnad
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2011, 10:36:43 »
I mina offerter pendlar det mellan 29000-> 65000 för el,installation och material + borttagning av gamla.
Jag räknade baklänges på Nibe offerterna där det inte var specat.
Då är ändå hålet borrat och slang inne i pannrummet.
 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: installationskostnad
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2011, 07:40:11 »
Nu har första svaret kommit 15000 kr efter rot för installationen dÃ¥ ingÃ¥r rör,elinstallation,nytt exp kärl, nya ventilpaket,radiator pannrum  ,isolering av köldbärare, 600l 30% brine,, 6 Ã¥rs trygghetsförsäkring. Visst kan man koppla själv men det känns som att det e för känsliga saker för en bonne som e van vid slägga och buntband .Detta priset tyckte jag var rätt bra iallafall vad tycker ni?

For det priset skulle jag sla till genast. Utomordentligt billigt.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad passe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: installationskostnad
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2011, 17:25:30 »
fast räknar man pÃ¥ det sÃ¥ e det inte sÃ¥ bra kanske. Sprit kostar inte sÃ¥ mycket ca 3500 för 200 li ,arbete 500 kr*10h = 5000  sen lite rör och grejor sÃ¥ det ska inte kosta sÃ¥ mycket tycker jag

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: installationskostnad
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2011, 17:39:05 »
fast räknar man pÃ¥ det sÃ¥ e det inte sÃ¥ bra kanske. Sprit kostar inte sÃ¥ mycket ca 3500 för 200 li ,arbete 500 kr*10h = 5000  sen lite rör och grejor sÃ¥ det ska inte kosta sÃ¥ mycket tycker jag


Nu tycker jag du börjar låta lite "dumsnål". Det är mycket billigt om det är en seriös och kunnig firma. Du får ju tillgång till hela deras erfarenhet och yrkeskicklighet för småpotatis. Tänk på alla oförutsägbara, olösliga problem man råkar ut för när man gör något själv för första gången...

Men "själv är bäste dräng" så vill du ska du naturligtvis göra det själv. Dock inte av ekonomiska skäl, va?
« Senast ändrad: 05 juni 2011, 17:43:27 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: installationskostnad
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2011, 18:55:49 »
fast räknar man pÃ¥ det sÃ¥ e det inte sÃ¥ bra kanske. Sprit kostar inte sÃ¥ mycket ca 3500 för 200 li ,arbete 500 kr*10h = 5000  sen lite rör och grejor sÃ¥ det ska inte kosta sÃ¥ mycket tycker jag


Det tillkommer en del grejer påfyllnadskoppel säkerhetsventil*2 ev blandningsventil isolering en hel del rör och kopplingar jag tycker priset är helt ok om det är en bra firma som gör bra jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad passe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: installationskostnad
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2011, 23:48:12 »
Nä jag ska inte installera själv .Men jag ska ringa en stor\liten firma som kan göra jobbet pÃ¥ timme . Detta e ju en rätt enkel installation säger de som begriper nÃ¥got. Jag har slängt ut den gamle pannan och där sitter kopparrör som de kan gÃ¥ pÃ¥. Det som tar längst tid tror jag e att fylla och lufta slangarna skulle jag tro  . Jag betalar gärna.... men inte mer än jag mÃ¥ste .  Utan rot sÃ¥ skulle de ju ha 30 000 kr och det e för en dags jobb och dÃ¥ e det kanske grejer för 10 000. Det kan ju inte vara rimligt när jag fÃ¥r 6750 med moms  om dan för min grävmaskin. Jag brukar inte vara en jobbig kund men nog e det för mycket luft i installationerna men det mÃ¥ste de kanske om de inte tjänar nÃ¥got pÃ¥ pumparna vad vet ja?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: installationskostnad
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2011, 23:54:46 »
Nä jag ska inte installera själv .Men jag ska ringa en stor\liten firma som kan göra jobbet pÃ¥ timme . Detta e ju en rätt enkel installation säger de som begriper nÃ¥got. Jag har slängt ut den gamle pannan och där sitter kopparrör som de kan gÃ¥ pÃ¥. Det som tar längst tid tror jag e att fylla och lufta slangarna skulle jag tro  . Jag betalar gärna.... men inte mer än jag mÃ¥ste .  Utan rot sÃ¥ skulle de ju ha 30 000 kr och det e för en dags jobb och dÃ¥ e det kanske grejer för 10 000. Det kan ju inte vara rimligt när jag fÃ¥r 6750 med moms  om dan för min grävmaskin. Jag brukar inte vara en jobbig kund men nog e det för mycket luft i installationerna men det mÃ¥ste de kanske om de inte tjänar nÃ¥got pÃ¥ pumparna vad vet ja?

15000 kr efter rot blir inte 30000 kr före rot grejorna kostar en slant dom med och dom får du inte rotavdrag på men ring till fler om du tycker det är dyrt man ska inte göra affär om man inte gillar priset men tror du ska vara glad att nån vill installera åt dej verkar vara svårt att köpa grejer själv och leja bort jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!