Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter  (läst 11039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Razze1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s / SE
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« skrivet: 23 augusti 2012, 23:18:05 »
Hej
Vi stÃ¥r inför att byta frÃ¥n FL VP till berg VP och vi har fÃ¥tt in ett antal offerter frÃ¥n nÃ¥gra leverantörer, men det känns som att det är mycket svÃ¥ra att utvärdera.  help
    -Derar omräknade årsförbrukning skilljer sig mellan 30MWh till 37MWH (23% skillnad)
    -Offererad VP effekt skiljer sig mellan 8,3kW till 12,2kW (47% skillnad)
    -Offererat aktivt borrhålsdjup skiljer sig mellan 142m till 180m (27% skillnad

    Vi har fått offerter på IVT Premiumline EQ C10 och EQ C8 samt Nibe Fighter 1245-8

    I dag är vår uppmätta förbrukning 23-24 MWH, varav 5MWH är hushållsel och 1MWH till en seriell VV-beredare. Vi eldar ca. 3m2 ved i en braskamin också.
VÃ¥rt hus
ByggÃ¥r:          1996
Boyta:                     160m2 + 115m2 (Suterräng)
Isolering                 Ekofiber (vind ca. 50cm)
Uppvärmning:                 Vattenburen el, FrÃ¥nluftvärmepump
                    Vattenburen golvvärme i träbjälklag (uppe) + betongplatta (nere)
 Bifogat har jag en sammanställning av offerterna och jag skulle uppskatta hjälp och ev. kommentarer till dessa väldigt mycket.
En direkt fråga är ju IVT jämfört med Nibe.....?
[/list]
Sutterängvilla i Västerås byggd 1996 275m2 varav 160m2 övervåning, 115m2 undervåning. Vattenburen golvvärme, Elektrostandard ES480 frånluftsvärmepump. Elförbrukning 24000 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2012, 00:30:04 »

offert 2 anger att 30 meter går bort i hålet, som inte är aktivt. Har denna leverantör bättre lokalkännedom? Offert 2 verkar ha räknat lite högt på förbrukningen. Ni har i dagsläget 24mwh och från detta kan ni dra bort minst 6. Jag vet inte vad man kan räkna på att er nuvarande VP har för besparing men det krävs att den är på 50% för att deras energibehovsberäkning skall gå ihop.

Offert 4 har med en arbetstank. Vad var grunden till detta? Deras slutpris är väldigt lågt. Högre arbetskostnad på grund av tank? Men lägre baskostnad på grund av liten borra och VP? Givet att dom har en liten VP och liten borra borde behovet av arbetstank vara mindre än exempelvis offert 1 och 2. Varför har dom resonerat annorlunda här?

Offert 2 och offert 4 förefaller ha detaljkunskap kring förhållanden vid borrning samt exempelvis arbetstank. Jag hade zoomat in på dessa två och försökt få lite mer feedback kring hur dom har resonerat. Kanske döljer det sig svaret på dina frågor där. Offert 1 och 3 verkar vara standard pang på bara. Inte så intressant. Prismässigt verkar alla ligga hyfsat lika. Skillnaderna består i djupet och storleken på maskin etc. Med en exakt likadan kravspec (djup,storlek etc) bör samtliga landa ganska likvärdigt. Alltså blir det ju intressantast att i första hand gå vidare med de som verkar ha tänkt till lite extra och försöka lyfta på dessa stenar.

Utifrån vad du beskriver om huset skulle jag gissa att 10kw och 170-180m aktivt vore en trevlig lösning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Razze

  • Gäst
Razze
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2012, 11:18:53 »
arbetstanken är nog ett reultat av att vi idag har en vanlig varmvattenberedare som ligger i serie med värmepumpumpen. VP har 180L vattentank och VV beredaren 200L, detta bedömdes när vi bygge som nödvändigt då vi har ett rel. stort badkar. (Detta badar vi dock i mycket sällan) De andra offerterna har resonerat så att vi behåller VV-beredaren!!!?? Den "kostar" dock ca. 1MWh per år i el.

- Någonstans har jag läst/förstått att man inte skall ha för stor VP. Stämmer det?
- Jag har också förstått att man inte skall ha för kort borrhåll, hellre lägga till lite extra. Stämmer det?
- Finns det några skillnader (funktion, kvalitét, etc.) att ta hänsyn till vad det gäller fabrikat, Nibe, IVT, eller annat?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2012, 23:51:12 »
om man vill ha gott om effekt är en arbetstank bra att ha.

Kör man för mycket effekt och går direkt mot radiatorer, utan en arbetstank där i mellan, så resulterar det ofta i att man får många starter på värmepumpen. I vissa extrema fall kan det även leda till att värmepumpen slår i från då den inte kan kyla tillräckligt.

Vill man inte ha en arbetstank så kan det vara läge att parkera sig strax under det effektbehov som huset har. Typ om du behöver 12 kanske du väljer 10kw. Borrhålet är normalt sett relativt enkelt. Det enda som är svårt är att det på olika orter kan vara olika långt till berg/vatten vilket innebär att ett 200m hål, exempelvis, på ett ställe kan ha ett aktivt (användbart djup) på 195 meter och på ett annat ställe kanske bara 150 meter (på grund av avstånd till grundvatten och berg.

Vilket aktivt djup man skall ha beror på ett antal olika faktorer. De dimensioneringsprogram som installatörerna använder sig av har en tendens att välja kortast möjliga hål för att få fram en så billig installation som möjligt. Det är vanligt att man blir rekommenderad att lägga på ca 20 meter på offererat djup - så vida inte installatören redan har tagit lite extra höjd.

Jag personligen (och därmed inte en allmän rekommendation) tycker att man skall dimensionera för att inte få kallare Brine in i värmepumpen när det är som kallast ute (DUT) än 0 grader.

Programmen brukar som standard sikta på en SNITTEMP på 0 grader. Det innebär att det vid DUT kanske håller -4. Som du förstår kommer detta påverka vilken effekt din maskin avger.

Det är därför jag anser man måste kunna känna att man kan hålla en ärlig, öppen och konstruktiv dialog med sin installatör. Dom har en tendens att häva ur sig saker. "så är det bara" " det där är bara skitsnack" eller "Det är helt meningslöst" och så vidare... den typen av svar ska man inte acceptera. Då är det bättre att man säger "visst jag förstår hur du resonerar men förväntar mig en mer ingående och givande dialog kring detta om jag ska handla av er".

Du ska inte slänga upp 150 lax till ett företag med mindre än att du känner dig helt nöjd och säker med ditt val och att din installatör står för vad det är dom rekommenderar, fullt ut.

Om man ska generalisera så är det ingen större skillnad på Nibe, IVT och thermia. Har du inte på förhand specifika behov så menar jag att maskinerna i sig inte kommer påverka huruvida du blir nöjd eller inte.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2012, 08:22:13 »
Jag har gjort en kalkyl med följande förutsättningar:
Bergart Granit
Energibehov värme/vv 33000 kWh
Byggår efter 1990
Har antagit Stockholm som bostadsort.

Att min kalkyl ger lite högre besparing beror nog på att jag angett granit som bergart, och att jag angett 45/35 som maximal vbf/vbr - det ger bättre siffror, men stämmer också troligen bättre än vad deras kalkyler gör (Bergarten har jag ingen aning om, men granit är vanlig i sverige.
Valet av bergart påverkar inte besparingen, men borrdjupet, så har du en "sämre bergart i området så kan du behöva borra djupare.

Se bifogad bild.

Med tanke på att ni har golvvärme som är ett rätt trögt system så skulle det fungera bra med en enkel installation där värmepumpens reglerdator sköter den huvudsakliga temperaturregleringen.
Hur har ni reglerat temperaturen nu, termostater i alla rum, eller med hjälp av en central styrning?

Som du ser så funkar en 8 kW värmepump bra, även om den inte ger full effekttäckning utan hjälp av eltillskott, det sammanlagda eltillskottet torde hamna på runt 750 kWh/år.
Köper du en större värmepump så har du alltså som mest 750 kWh/år att öka din besparing.

Ventilationslösning lär du behöva om du skall riva ut din frånluftsvärmepump, antingen sätter du in en enkel frånluftsfläkt, eller så kompletterar du värmepumpen med en frånluftsmodul (brukar inte löna sig).
« Senast ändrad: 27 augusti 2012, 08:25:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2012, 20:00:43 »
Det första jag reagerar på är energibehovet som jag tycker låter aningen högt. Hus från 1996 brukar ha bra standard på isoleringen. Du skriver själv 50cm ekofiber på vinden. Västerås får anses ha milt klimat. Nog för att huset kanske inte är så litet, men jag tror nog att man underskattar hushållselen.

24000kWh totalt i elförbrukning minus 5000kWh för hushållsel ger 19000kWh till frånluftsvärmepumpen. Det motsvarar kanske 30000kWh i värmebehov (SPF = 1,6)

Tar man istället 24000kWh totalt i elförbrukning minus 8000kWh i hushållsel så drar frånluftsvärmepumpen bara 16000kWh. Det motsvarar 25000kWh. Då börjar man i min mening kanske komma lite närmre sanningen. Upp till 37000kWh på en villa byggd 1996 låter helt galet.

Med dessa förusättningar hade jag nog valt en 8 kW pump. Mina antaganden kan kanske vara lite fel, jag har inte sett huset.

Jag kan inte öppna och se offerterna, men det är inget fel på varken ivt eller nibe. Jag hade nog gått mycket på priset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2012, 20:20:57 »
Tycker nr 3 verkar intressant man får en hel del för skillnaden till dom andra om allt ingår i 3an men kolla upp så han är seriös.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2012, 20:39:52 »
Jag håller med GöranA i hans bedömning om energibehovet, tycker också att mer än 30 000 kWh för värme och varmvatten på ett så nytt hus verkar vara uppåt väggarna.
När jag gjorde ett överslag kom jag fram till runt 8-9 kW i effektbehov, inte runt 12 kW som 33 000 kWh/år innebär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2012, 23:44:23 »
har en bekant i falun med ett likvärdigt hus som det TS har. Liite större men inte mycket. Ã…rtal och byggnadstyp samt även golvvärme likvärdigt. Deras effektbehov vid dut är ca 12kw. VidhÃ¥ller min rekommendation om ca 10kw. I övrigt kan man bara hÃ¥lla med alla övriga inlägg. Givet golvvärmen bör ni inte ha nÃ¥got problem med lite för mycket effekt.  Dina golv, och dÃ¥ speciellt där det är betong, blir ju väldigt effektiva värmelager/utjämnare som gör det möjligt att ha lite mer effekt utan att fÃ¥ alla de nackdelar som kan komma utav detta. Ditt mÃ¥l mÃ¥ste väl ändÃ¥ vara att inte ha en kalkyl som bygger pÃ¥ att du köper spetsel!! 750kwh per Ã¥r är ju närmare 1000kr per Ã¥r. Att gÃ¥ upp i storlek frÃ¥n 8 till 10 kostar inte mÃ¥nga tusenlappar - allt annat lika. varför ge bort dessa 1000kr per Ã¥r till elbolaget varje Ã¥r. Tjänar dom inte tillräckligt med pengar som det är ändÃ¥???

Jag hade satsat på en VP med separat och lite större VV tank om ni har badkar. Alternativt ha kvar spetsberedaren. Era badvanor i dag ska inte ligga till grund för en investering som håller i 10-15 år, tycker jag.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Razze1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s / SE
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2012, 23:51:45 »
Hej igen, tack för tydliga svar och följdfrÃ¥gor. Som tur är har jag tämligen exakta energimätningar att falla tillbaka pÃ¥. Sedan 2009 har jag undermätning av energiförbrukningen pÃ¥ värmepumpen och den seriekopplade varmvattenberedaren. SÃ¥dedes kan jag därigenom räkna ut hushÃ¥llselen, vilken är ~5MWh och i Ã¥r har vi bytt kyl, frys, disk och tvätt sÃ¥ jag hoppas pÃ¥ lite lägre.  Se bifogat dokument om vÃ¥r data och förutsättningar.
Tacksam för alla etterligare synpunkter.
8 eller 10 kw? Borrdjup? Val av leverantör? Teknik, Fabrikat? etc.  help
Sutterängvilla i Västerås byggd 1996 275m2 varav 160m2 övervåning, 115m2 undervåning. Vattenburen golvvärme, Elektrostandard ES480 frånluftsvärmepump. Elförbrukning 24000 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2012, 00:20:06 »
Ja sanningen ligger ju i din eminenta energisammanfattning.
1. du drar väldigt lite hh-el (själv drar jag 7000kwh hh el och då är det energisnåla vitvaror och mestadels led och le lampor).
2. ditt hus drar ganska mycket (vilket inte är underligt givet storleken). Det enda alternativet är att din värmepump inte har fungerat och enbart gått som ren elpanna. Nu är ju 2kw inte så mycket att hänga i julgranen även om värmepumpen har fungerat, så att säga. Den har ju alla fall kunnat göra merparten av allt VV samt hantera ett ytterst basalt behov med avseende på uppvärmning.

Jag hade med detta underlag inte kunnat motivera mig själv att köpa mindre än 10kw.
och så hade jag velat ha 180-200m aktivt.

men det är ju jag.. eller ska jag vara sanningsenlig hade jag nog stoppat i en 12kw och borrat 220 aktivt :D Men som sagt då börjar vi passera gränsen för normala rekommendationer hehe
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2012, 18:45:40 »
Razze, jag tittade lite på din uppmätta energiförbrukning. Jag vidhåller att upp till 37000kWh är på tok för mycket, speciellt när du har mätt allt så nogrannt.

Din elförbrukning för värme och varmvatten har varit ca 21000kWh per år i snitt.

Din frånluftvärmepump har en kompressor som förbrukar 600W i drift. Jag antar att den ger ca 2,5 i snitt COP. Det blir 1500W värme i drift. Förmodligen har den väldigt många drifttimmar, säg max 7000 timmar per år. Då ger din frånluftsvärmepump ytterligare 6300kWh per år. ((1,5-0,6)*7000) kompressorns driveffekt är redan medräknad i den loggade elen). Med dessa antaganden har jag nog helt klart tagit i i ovankant.

Total förbrukning blir då alltså 27300kWh per år. De som har räknat på 30000 är därför inte så jättemycket fel, men ändå ca 10%. De som har räknat 37000 är 40% fel på energibehovet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2012, 00:09:54 »
ok jag läste ditt dokument som att du hade maxförbrukning för värme och varmvatten på 26mwh men det som är angivet är alltså totalen från vilket vi skall dra 5mwh vilket ger 21. På vilket vi skall lägga 4m3 ved.
vilket är ca 5mwh så drar vi av 1mwh från det i förluster. Det skulle ge 21+4 = 25.

Även om nominell VP effekt i ditt dokument är angivet till 2kw så kan vi ju gå på GöranAs antagande om 1.5kw. Så då har vi 25 000kwh + görans antagande om kompressortillskott om 6300 och då är vi på 31 000kwh.

Jag är bara en forumindian som alla andra här, bortsett från de få som faktiskt jobbar med bergvärme. Så min högst privata och icke vetenskapliga eller ansvarsfulla (det är ju din leverantör som ansvarar) är fortfarande 10kw eller mer med de anledningar jag angivit tidigare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2012, 01:23:40 »
ja kör man det på schablon i ett av tillverkarnas program 275m2 Västerås och dimmar efter effekt plusar på 5000kwh för vv vill programet ha 39000 kwh på årsbasis dontknow

Vill man go all in är en 16kw vp med 250 meter borrning en riktig lyxinstallation tummenupp(tank krävs)
liiiite mindre  en  all inn  12kw vp  220 meter borrning (tank krävs)

en 10 kw  med 180 meter borra  är hyffsat dimesionerat ( kant boll pÃ¥ tank men rekomenderas)
en 8 kw vp med 142 meter borra tycker jag är snålt, väljer du den lägre effekt täckningen rekomenderar jag dig ytterligare 28m borrning (utan tank)

så jag skulle också rekomendera minst en 10 kw vp som ett av föslagen och ett "all in" förslag
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att utvärdera och välja bland offerter
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2012, 07:52:46 »
ja kör man det på schablon i ett av tillverkarnas program 275m2 Västerås och dimmar efter effekt plusar på 5000kwh för vv vill programet ha 39000 kwh på årsbasis dontknow

Vill man go all in är en 16kw vp med 250 meter borrning en riktig lyxinstallation tummenupp(tank krävs)
liiiite mindre  en  all inn  12kw vp  220 meter borrning (tank krävs)

en 10 kw  med 180 meter borra  är hyffsat dimesionerat ( kant boll pÃ¥ tank men rekomenderas)
en 8 kw vp med 142 meter borra tycker jag är snålt, väljer du den lägre effekt täckningen rekomenderar jag dig ytterligare 28m borrning (utan tank)

så jag skulle också rekomendera minst en 10 kw vp som ett av föslagen och ett "all in" förslag
cocacola

Räknar du med 275 m2 i ett plan då?
Man brukar väl räkna med att bostadsyta i två plan ger ca 50% lägre energiförbrukning i plan2?
Alltså ca 25% lägre totalt energibehov för uppvärmningen, och hamnar på totalt ca 30 500 kWh.

Att räkna med enbart m2 när man dimensionerar en värmepump kan bli hur tokigt som helst, jag tänker då speciellt på min kompis som fick en offert från Nibe, på sitt hus som är på ca 240 m2 (i tre plan) som pekade på 10 kW VP och 800 meter kollektor.

När jag gjorde min kalkyl, baserad på faktisk förbrukning (runt 20 000 kWh/år) så pekade det på att en 6 kW värmepump skulle vara mer än tillräcklig för att få en väl fungerande anläggning, och det skulle räcka med typ 330 meter kollektor - vilket med ens gjorde investeringen avsevärt mycket billigare, och med den stora fördelen att han faktiskt rymde kollektorn på sin egen tomtmark.
Nu minns jag inte om kompisen vågade gå på mitt alternativ, eller om han satte in en 8 kW värmepump, men 400 meter kollektor fick han i alla fall ned, och han ligger på en extremt låg energiförbrukning idag.

Nu kanske man inte kan jämställa en soutterängvåning med källare när det gäller energibehov, men ca 50% av ytterväggarna utsätts ju aldrig för minusgrader alls, så just vid sträng kyla så har ju inte en nedervåning i ett soutteränghus särskilt högt effektbehov.
Markplanet värms ju dessutom delvis av nedervÃ¥ningen, sÃ¥ totalt sett blir det avsevärt mycket billigare att värma ett hus i tvÃ¥ eller tre plan än i ett plan ovan mark. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!