Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare visar fel, rengöra?  (läst 8726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AlexanderP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utegivare visar fel, rengöra?
« skrivet: 26 februari 2020, 09:15:44 »
Hej!

Jag är ny på värmepumpar så ber i förväg om ursäkt för min okunskap.

I somras flyttade vi till en villa med en Thermia Villa Classic från 2002-ish. Har haft lite småbry men fungerar överlag bra. Senaste veckan har vi dock märkt att det är mycket kallare inomhus, runt 18-19 grader. När jag igår gick ner för att kolla inställningarna på värmepumpen såg jag att den visade 7 grader ute. Våra andra utetermometrar visade 0 grader samtidigt som snön öste ner. Jag gick in i servicemenyerna och sänkte utegivaren med 5 grader (max). Imorse visade värmepumpen 4 grader ute när våra andra termometrar visade -2 grader.

Den senaste tiden har det regnat satan och blåst styv kuling. Kan det ha gjort givaren fuktig/smutsig/eller något annat som gör att den nu visar nästan 10 grader fel? Går det isåfall att rengöra den själv utan att riskera att hela skiten går sönder? Eller är det bättre att kalla in experterna och betala därefter?

Utetempgivaren sitter på en bit träfasad under tak. Solen har inte varit en faktor i mätningarna.

Tackar så hemskt mycket på förhand!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2020, 09:38:11 »
Hej! Jag kan inte tänka mig annat än att det går lätt att rengöra och byta givaren själv. En stadig stege och en liten skruvmejsel behövs förmodligen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2020, 10:32:54 »
Thermias utetempgivare är ett NTC-motstånd, dvs resistansen sjunker med ökande temperatur.
Om värmepumpen visar en högre utetemp än den verkliga, så innebär det alltså antingen att motståndet i sig har ändrat sig, eller att krypströmmar/överledning fungerar som en extra resistans parallellt.

NTC-motståndet är en standardtyp (150 ohm vid +25 celcius), som går att köpa hos t ex Farnell, Elfa eller vilken annan elektronikdistributör som helst för några kronor. Förslag på artikelnummer, dock kanske gamla och inaktuella idag, finns i tidigare trådar på detta forum. Det kan vara värt att notera att Thermia och CTC använder exakt samma utegivare (det verkar vara samma konsultfirma som har utvecklat styrsystemen åt bägge).

För felsökning kan du börja med att ta av locket på givarburken och lossa en tråd till givaren. Om allt annat är i ordning, ska värmepumpen då antingen larma för givarfel eller visa en mycket låg utetemp (ca -40 grader). Visar den en högre temperatur, kan man misstänka antingen överledning i en skadad givarkabel eller fel på värmepumpens styrkort. Man kan prova att lossa kabeln i värmepumpsänden för fortsatt felsökning.
Om du kopplar in ett fast motstånd på 150 ohm istället för givaren, så ska värmepumpen visa +25 celcius. Vid kortsluten givare, ska den antingen larma för givarfel eller visa en mycket hög utetemp.

Ibland kan såna där NTC-motstånd bli konstiga för att de har dragit åt sig fukt (oftast pga att skyddslacken är skadad eller har flagnat av). Om man inte kan få tag i ett nytt inom rimlig tid, så kan man prova att torka det i ugn vid ca 70 celcius över natten, pilla bort all avflagnad lack och doppa det i någon lämplig klarlack eller fernissa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad AlexanderP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2020, 11:50:19 »
Tack för svaren!

Jag tänkte börja med att försöka rengöra givaren idag. Vad menar vi med rengöring? Snackar vi bara torka försiktigt med trasa? Ber återigen om ursäkt för min okunskap.

Vågar inte pilla för mycket med det just nu, utan tänkte ett byte till våren när värmebehovet inte är lika stort inne.

Av någon anledning sitter det en brytare till utegivaren precis ovanför värmepumpen. När jag slår av den larmar värmepumpen och temperaturen sjunker till -40 grader eller något. Så jag antar att allt i pumpen med styrkort och så vidare fungerar som det ska då?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2020, 12:36:02 »
Det bästa är att mäta motståndet och kolla om det stämmer överens med verkligheten. Kopplar ur sladden ur värmepumpen och mät dels där och dels ute i dosan och se om det blir samma värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AlexanderP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2020, 16:22:01 »
Skulle börja med att rengöra givaren, och när jag väl hittar den ser den ut såhär. Inget lock eller något.. Kan det vara boven i dramat?

Jag drog på lite elkontanktspray och torkade av. Får se om det gör någon skillnad. Ska även mäta upp motståndet och se.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2020, 08:59:35 »
Inte ovanligt att det blir glapp i plinten på de där värmepumparna, prova dra på med en mejsel så kanske det löser sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2020, 14:12:55 »
När locket saknas kan man misstänka att det blir överledning pga fukt så snart vädret är lite fuktigt.

En annan möjlighet är om det blir varmluft stÃ¥ende under takutsprÃ¥nget där det verkar som om givaren sitter.  Det brukar inte vara lyckat att ha en utegivare sittande t ex i ett innerhörn, direkt under takutsprÃ¥ng eller nära utblÃ¥s frÃ¥n ventilationsfläkt.  Som regel bättre om den sitter mitt pÃ¥ en plan vägg, som inte är alltför utsatt för direkt solljus eller stillastÃ¥ende luft. Gärna ca 2 m över mark.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2020, 14:35:44 »
Den kapslingen ser samma ut som Nibes äldre. En kapsling som ser likadan ut idag finns på Biltema. Kanske går sätta Biltemas lock på din så ser det roligare ut sen. Eller flytta över allt till den.

Är också lite orolig för oregelbunden varmluft från huset.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2020, 14:44:07 »
Det är en vanlig kulodosa , köp en och sno locket, i bland oxiderar plinten så byt den med om den ser så ut, passar direkt

Utloggad AlexanderP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2020, 16:55:57 »
Drog som sagt pÃ¥ lite electronic cleaner igÃ¥r och torkade av lite lätt med papper. Hela kvällen igÃ¥r och imorse visade den exakt samma temperatur som min termometer utan justering!  tummenupp
Troligen var det alltså fukt eller något annat skit som ställde till värdena.

Dosan sitter under ett litet takutsprång på ett ouppvärmt uterum. Jag tror inte risken för värme från huset är stor, däremot kan jag tänka mig att takutsprånget gör sitt. Kommer överväga att flytta dosan till sommaren.

Vad säger experterna. Ska jag försöka hitta ett lock på typ Biltema och smacka dit eller ska jag byta hela givaren med dosa? Verkar svårt att hitta den som reservdel...

Kan tillägga att den sa 1,3 ohm när jag mätte med multimeter på inställningen 20M, vad säger det? Återigen, jag har mycket att lära så skratta inte.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2020, 18:39:43 »
Byt till valfri dosa med lock.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2020, 18:50:18 »
Drog som sagt pÃ¥ lite electronic cleaner igÃ¥r och torkade av lite lätt med papper. Hela kvällen igÃ¥r och imorse visade den exakt samma temperatur som min termometer utan justering!  tummenupp
Troligen var det alltså fukt eller något annat skit som ställde till värdena.

Dosan sitter under ett litet takutsprång på ett ouppvärmt uterum. Jag tror inte risken för värme från huset är stor, däremot kan jag tänka mig att takutsprånget gör sitt. Kommer överväga att flytta dosan till sommaren.

Vad säger experterna. Ska jag försöka hitta ett lock på typ Biltema och smacka dit eller ska jag byta hela givaren med dosa? Verkar svårt att hitta den som reservdel...


Kan tillägga att den sa 1,3 ohm när jag mätte med multimeter på inställningen 20M, vad säger det? Återigen, jag har mycket att lära så skratta inte.
Köp en vanlig kulodosa och sno locket , fota den innan du går till shopen och jämnför, bara lock hittar du inte, kanske om du har en EL-gubbe i granskapet så har han säkert ett lock, i bland blir det över.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2020, 10:17:52 »
Drog som sagt pÃ¥ lite electronic cleaner igÃ¥r och torkade av lite lätt med papper. Hela kvällen igÃ¥r och imorse visade den exakt samma temperatur som min termometer utan justering!  tummenupp
Troligen var det alltså fukt eller något annat skit som ställde till värdena.

Dosan sitter under ett litet takutsprång på ett ouppvärmt uterum. Jag tror inte risken för värme från huset är stor, däremot kan jag tänka mig att takutsprånget gör sitt. Kommer överväga att flytta dosan till sommaren.

Vad säger experterna. Ska jag försöka hitta ett lock på typ Biltema och smacka dit eller ska jag byta hela givaren med dosa? Verkar svårt att hitta den som reservdel...

Kan tillägga att den sa 1,3 ohm när jag mätte med multimeter på inställningen 20M, vad säger det? Återigen, jag har mycket att lära så skratta inte.

Själva NTC-motståndet är som sagt lätt att köpa. Hittade igen en tidigare tråd med ganska aktuell beställningsinormation:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67791.msg716124#msg716124

Om du ska ohmmäta med en multimeter med manuell inställning av olika resistansomrÃ¥den, sÃ¥ ställ in den pÃ¥ ett lämpligt mätomrÃ¥de för förväntad resistans. Väntar du dig 150 ohm, som det här NTC-motstÃ¥ndet bör ha vid +25 celcius, sÃ¥ ställ in pÃ¥ 200 ohm-omrÃ¥det. Vid högre resistanser som verkar troligt  vid de utetemperaturer vi har i Sverige nu, sÃ¥ kanske 2 kohm-omrÃ¥det passar bättre. 
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tomtomtom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utegivare visar fel, rengöra?
« Svar #14 skrivet: 03 november 2023, 17:57:25 »
Utomhusgivaren på min Thermia G10 har visat fel sedan några dagar tillbaka.

Det är 8C ute nu och värmepumpen visar 15C. Mäter jag mellan plint 305 och 306 (där kabeln frÃ¥n utegivaren sitter) sÃ¥ är det 340 ohm, vilket verkar stämma ganska bra med vad NTC-motstÃ¥ndet borde visa vid 8C. 

Vad kan vara fel tror ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!