Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Grundläggande kylteknik => Ämnet startat av: Murray skrivet 26 maj 2013, 19:25:34

Titel: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Murray skrivet 26 maj 2013, 19:25:34
Hejsan

Mätte låg och högtrycksidan på en peaguet 307 och vilotrycket låg på 6bar på båda sidorna. Men när jag satte på Ac så drar kompressorn igång och går men det händer inget för fem öre på manometerstället. Kompressor kass?exansionsventil?
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Volvo245GLT skrivet 26 maj 2013, 21:58:44
Låter som en kass kompressor, om nu serviceventilerna öppnar som de ska? Även om txv/orifice-rör inte längre begränsar flödet så borde man i alla fall se en antydan till tryckändring...

Hur beter sig systemet i övrigt? Går kompressorn konstant? Ändras temperaturen på sug- och tryckledningen vid kompressorn?
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Murray skrivet 26 maj 2013, 22:11:50
Kompressorn går konstant och temeperaturen ändras inte något. Känns som kass kompressor ja. Hur kan systemet bete sig om expansionsventilen är kass? Och hur kan man felsöka isf?
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: xxargs skrivet 26 maj 2013, 22:28:14
Snurrar mittaxeln/bulten på kompressorn - om inte så har antingen splinen på remskivan vibrerat sönder och försvunnit eller så har 'ekrarna' på gummibufferten slitits av för att kompressorn skurit...

Jag gissar nämligen att det är en sk' modern kompressor med variabel slaglängd och utan magnetkoppling och ytterligare ett tecken på detta är  om elanslutningen sitter i bak  i gaveln längst bort från remskiva.

det kan också vara en kompressor både med magnetkoppling och styrning baki ungefär som


http://www.ebay.co.uk/itm/2010-PEUGEOT-207-1-4-AC-AIR-CON-AIR-CONDITIONING-COMPRESSOR-SANDEN-96-712-162-80-/261207275167?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd12ab69f (http://www.ebay.co.uk/itm/2010-PEUGEOT-207-1-4-AC-AIR-CON-AIR-CONDITIONING-COMPRESSOR-SANDEN-96-712-162-80-/261207275167?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd12ab69f)

---

Snurrar mittbulten så kan det vara styrningen som inte vill slå på kompressorn för att några värden är fel (typ någon pressostat tycker det är för mycket/för lite tryck, för låg temperatur mm) och i andra fall så är det fel på själva ventilen baki kompressorn (nej brukar inte finnas som reservdel utan det är ny kompressor om det är trassel med denna)

Nu kanske det inte stämmer för alla kompressorer av den typen men jag har sett nämnt att styrspänningen för ventilen ligger mellan 0.2 och 4.2 Volt - kanske avser genomsnittspänning om man PWM-pulsar snabbt med 12 Volt (kan fungera om det är termisk styrd ventil). hur som helst görs den typen av prov på egen risk.

ytterligare intressant text att läsa:

http://www.vasa.org.au/wp-content/uploads/2012/05/Variable_Displacement_Compressors_Electronic_Control_Type.pdf (http://www.vasa.org.au/wp-content/uploads/2012/05/Variable_Displacement_Compressors_Electronic_Control_Type.pdf)

av detta så verkar kontrollventilen vara strömstyrd mellan 0 och 1 ampere och i diagrammet sidan 9 så ser man att mesta justeringen är mellan 0 och 0.8 ampere varav för  2 bar tryck (~0-grader C) sker vid ca 0.4 ampere så stämmer värdet med 4.2 Volt om spolen/motståndet i kontrollventilen är på 10 Ohm resistans.

---

Kort sagt så är den här typen av moderna PWM-styrda kompressorer utan magnetkoppling ett jäkla skit att hantera och haverierna alltid mycket dyra eftersom det inte finns magnetkoppling som stoppar kompressorn utan denna går jämt vare sig det finns köldmedie eller inte och när det börja vara för lite köldmedie i dessa så dras inte oljan runt som den skall - kompressorn töms sakta på olja och till sist skär (det är då 'ekrarna' på remskivans gummibuffer ryker) 

   
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Murray skrivet 27 maj 2013, 18:05:36
Tack så mycket för det bra svaret. Ska kolla vidare.
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Murray skrivet 30 maj 2013, 06:21:43
Hur ser man om det är en kass expansionsventil på bilen?

Kollande en V50 med manometerstället som inte kylde. Vilotrycket låg på 4,5 bar och vid kompressorstart så dök lågtrycken ner till ca 2bar och stannade där. Högtrycket hände det inget med? Något som blockerar? Eller för lite köldmedium?
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Naveed123 skrivet 19 augusti 2013, 12:01:19
igång och går men det händer inget för fem öre på manometerstället. Kompressor kass?exansionsventil?   a:gl
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Håkke skrivet 20 september 2013, 20:36:09
Kollande en V50 med manometerstället som inte kylde. Vilotrycket låg på 4,5 bar och vid kompressorstart så dök lågtrycken ner till ca 2bar och stannade där. Högtrycket hände det inget med? Något som blockerar? Eller för lite köldmedium?

På Volvo V50 får du räkna med att 99% har felande kondensor som korroderar sönder pga vägsalt. Mycket sällan andra fel när det gäller AC
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: Volvo245GLT skrivet 21 september 2013, 09:53:04
Kan bara instämma. Och pinsamt att biltillverkarna inte har kunnat lösa det här med kondensorerna än!
Vad sägs om att t.ex. använda koppar, istället för tunn aluminium?
Men det är klart; då blir det säkert flera kronor dyrare, och så får ju verkstäderna knappt in några AC-jobb med fin marginal... Så hur ska då de kunna överleva?  dontknow
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: cougar skrivet 21 september 2013, 10:09:26
Kan bara instämma. Och pinsamt att biltillverkarna inte har kunnat lösa det här med kondensorerna än!
Vad sägs om att t.ex. använda koppar, istället för tunn aluminium?
Men det är klart; då blir det säkert flera kronor dyrare, och så får ju verkstäderna knappt in några AC-jobb med fin marginal... Så hur ska då de kunna överleva?  dontknow
Håller med.
I de gamla jänkarna sitter det riktiga kopparkondesorer och de går ju aldrig sönder.
jag har haft otaliga cheva/Dodge/Ford vanar genom åran och ACn funkar alltid.
På min sista Cheva van fick jag byta kondensor pga av att alu.lamellerna var bortfrätta av vägsaltet, men den läckte inte
Titel: SV: Kompressorn startar men inget tryck
Skrivet av: xxargs skrivet 21 september 2013, 13:31:00
igång och går men det händer inget för fem öre på manometerstället. Kompressor kass?exansionsventil?   a:gl

tittat tidigare i tråden angående vad det är för kompressortyp? - dvs. klassisk med magnetkoppling (kan vara ON/OFF-typ eller med variabel kompression) eller om det är en 'modern' med elanslutning i bakkanten och om dess centrumaxel snurrar eller inte

Om det är kompressor med variabel kompression (gastrycksstyrda) eller med elstyrning så är dom väldigt beroende av hur mycket köldmedie det fins kvar i systemet då dessa 'bootstrappar' sig själva genom att skapa tryck mellan sug och sugsidan för att öka på slagvolymen  med kanske start av 5% av dess maximala slaglängd och detta kan ta lite tid vid första starten. Fattas det för mycket köldmedie så är det inte säkert att det kommer igång över huvud taget. Dom elektriskt styrda kompressorer så är defaultläget att _inte_ pumpa om inte någon styrsignal kommer ifrån ECU/styrsystemet och detta kan i sin tur bero på någon tryck och/eller temperatursensor som säger att det inte skall starta och det hela kan vara lite som att dyrka upp en kombinationslås för att hitta vilken pryl/sensor som spärrar så att det inte startar upp. med andra ord behöver det inte vara en kompressorfel när det saknar tryckskillnad mellan sidorna på en snurrande kompressor av 'modern typ'