Skrivet av: xxargs
« skrivet: 21 september 2013, 13:31:00 »igång och går men det händer inget för fem öre på manometerstället. Kompressor kass?exansionsventil?
tittat tidigare i tråden angående vad det är för kompressortyp? - dvs. klassisk med magnetkoppling (kan vara ON/OFF-typ eller med variabel kompression) eller om det är en 'modern' med elanslutning i bakkanten och om dess centrumaxel snurrar eller inte
Om det är kompressor med variabel kompression (gastrycksstyrda) eller med elstyrning så är dom väldigt beroende av hur mycket köldmedie det fins kvar i systemet då dessa 'bootstrappar' sig själva genom att skapa tryck mellan sug och sugsidan för att öka på slagvolymen med kanske start av 5% av dess maximala slaglängd och detta kan ta lite tid vid första starten. Fattas det för mycket köldmedie så är det inte säkert att det kommer igång över huvud taget. Dom elektriskt styrda kompressorer så är defaultläget att _inte_ pumpa om inte någon styrsignal kommer ifrån ECU/styrsystemet och detta kan i sin tur bero på någon tryck och/eller temperatursensor som säger att det inte skall starta och det hela kan vara lite som att dyrka upp en kombinationslås för att hitta vilken pryl/sensor som spärrar så att det inte startar upp. med andra ord behöver det inte vara en kompressorfel när det saknar tryckskillnad mellan sidorna på en snurrande kompressor av 'modern typ'