Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luktproblem i Älvsbyhus  (läst 85552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evakat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #60 skrivet: 12 oktober 2009, 14:44:33 »
Hej vi har en sommarstuga med troligtvis liknande doft och vi har nyss bytt alla syllar som var grönmålade och hade en stickande lukt. Det har varit fuktigt och vissa syllar hade mögelpåväxt och då var lukten starkare.
Mvh Eva

Utloggad Stabe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #61 skrivet: 12 oktober 2009, 15:48:11 »
Hej,

Jag har läst att cuprinol och liknande trä-skyddsmedel fram till 1978 kunde innehålla pentaklorfenol som i fuktig miljö bryts ner av mikroorganismer till pentakloranisol, som har en mycket elakartad lukt.

Mvh

Stabe

Utloggad aoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #62 skrivet: 26 december 2009, 11:02:53 »
Hej Proson,

Jag tänkte på dina problem när jag träffade en "hemvändar-kompis" nu under julen. Han köpte ett luktande (tydligen väldigt kraftig lukt) Älvsbyhus i Piteå för ca 1,5 år sen. Innan han köpte huset hade han kontakt med företaget www.hussaneringarinorr.se som lovade att de kunde eliminera all lukt. Efter det har han totalrenoverat huset och hussaneringar har varit där och gjort sitt och tydligen skall all lukt vara borta. Jag luktade på hans kläder och jag kunde inte känna någonting.
Jag vet ju inte om du redan har vari i kontakt med detta företag, om inte kan det kanske vara värt att du tar kontakt med dem.

Hälsningar,
aoh

Hej
Jag kan inte tro att jag är ensam om detta problem men med tanke på allt som gjorts fram till nu är trots allt ganska stora åtgärder.
Visst känns det en lukt vid golvvikeln trots att allt är bytt.
Men att säga att det är det jag känner i hela huset kan jag inte.
Det finns en lukt i väggar också lite instängd skulle jag vilja påstå men åter igen vet inte om det är den jag känner.

När jag kommer hem efter en arbetsdag så känns luften inte riktigt bra också att det börjar reta,
bränna i näsan omedelbart.
De retningar jag och några till känner lägger sig efter ett tag.
Då blir jag ordentligt orolig att det är ett riktigt allvarligt problem.

Mina förväntningar av en utredning var att ta reda på problemet men när inte det lyckas blir jag naturligtvis förtvivlad.
Till och med pegasus lab verkar ha svårt när det gäller mitt hus.
Labbet har trots allt fått in ett antal prover men även kläder från min hemmiljö enbart som lukttest och de påstår sig känna något petroliumlikt(alltså kemisk) men även en lukt som påminner om fuktskada.
Vad ska jag göra bör jag ta upp en riktig utredare som går igenom huset och betala 70 000 för det jobbet och få reda på samtliga problem eller vad ska jag göra?
Har trots allt haft in 3 olika företag inom skadeutredning hem till mig men resultatet blir ingenting

Jag verkar inte klara av att hitta källan själv för nuförtiden så verkar min näsa reagera för en hel del saker som jag inte gjort förut.
Men att detta problem har med fukt att göra är ganska troligt.
Mvh Proson

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #63 skrivet: 26 december 2009, 12:39:49 »
Hej
Jag har haft ut dom till mig men jag fick inte ett bra resultat av detta.
De säger att de aldrig har misslyckats i ett enda hus men han erkände själv att de inte hade lyckats med ett bra resultat.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #64 skrivet: 01 januari 2010, 18:08:25 »
Känslan i näsan är ungefär som när man går ut en kall vinterdag och tar första andetaget så det som bränner till i näsan och slemhinnorna torkar ihop.

Hmm.  Det där känner jag igen.  Vi köpte nyligen en stuga som vi hÃ¥ller pÃ¥ och renoverar och bygger till.   Tidigare hade vi en liknande "doft" i sovrumsdelen, vilken nu har börjat ge med sig.

Faktum är att vi gått igenom flera faser med olika dofter.

Innan försäljning hade stugan piffats upp med lite mÃ¥larfärg och ingen annan doft kunde förnimmas.  Helt klart inget bra läge att avgöra om huset var friskt, men dÃ¥ vi gillade läget och det faktum att stora delar av huset kommer att rivas sÃ¥ sÃ¥g vi inte det som nÃ¥got större problem.

MÃ¥larfärgsdoften ersattes ganska snabbt av en kraftig unken nästan kemiskt doft.  TigersÃ¥gen Ã¥kte fram och med näsans hjälp lokaliserades lukten till golvbjälklaget under diskbänken.  Tydligen hade fukten frÃ¥n kallvattenröret runnit ner i trossbotten och just här hade spÃ¥nen ersatts med glasull.  Ullen var grönsvart och luktade kraftigt.

Tyvärr gav inte lukten med sig.  Lukten i köket avtog dock en aning.   Badrummet var nästa objekt.   Ã„ven här hade spÃ¥nen i flera av facken bytts ut mot glasull som även här var full med pÃ¥växt och även skal frÃ¥n solrosfrön.  (Mössen hade nog firat jul här.)

Ã…terigen, klent resultat.  Dock lyckades jag snabbt spÃ¥ra vidare och slutligen hitta den största lukthärden.  I krypgrunden runt pump och hydrofor hade ett litet isolerat utrymme byggts.  Även denna var isolerad med glasull som liksom tidigare var grönsvart av pÃ¥växt.  Dock var inte detta det största problemet, stommen var byggd av tryckimpregnerat virke som var väl sÃ¥ fuktigt och stank nÃ¥got sÃ¥ jävulskt.

Efter denna rivning gav denna lukt efter hand slutligen med sig.  En hel del textiler som vi hade i kartonger i stugan hade tagit Ã¥t sig av doften, men efter ett par tvättar tror jag nog att det mesta har klarat sig bra.  En del kläder har blivit till arbetskläder dock, men vi har inte behövt slänga nÃ¥got.

Ã…terstÃ¥r den "brännande" "doften" som är lokaliserad till sovrummet och även en mysko doft precis i entren vid ytterdörren.  Den senare skulle antingen kunna vara en av dörrarna som dragit Ã¥t sig fukt alternativt syllen under som är struken med brun cuprinol.

Det intressanta här är att min sambo inte känner det som du beskriver som en brännade doft, medan jag gör det.   Det samma gäller mina föräldrar i deras hus.  PÃ¥ övervÃ¥ningen i ett av rummen känner jag den här doften... som jag mer skulle beskriva som nÃ¥got som retar och torkar ut slemhinnorna snarare än en doft.  Tänkbart är att det finns ämnen som avger mycket lite doft men som ändÃ¥ pÃ¥verkar sin omgivning.

Vad jag vet frÃ¥n mina föräldrars hus sÃ¥ brukade tanten som hade huset innan sitta och röka just i det rummet pÃ¥ övervÃ¥ningen.  ÄndÃ¥ luktar det inte cigarettrök.  Dessutom är väggar och tak ommÃ¥lade.  Vem vet, vissa kemikalier kanske inte ska blandas med vissa andra.

Det knepiga med lukter är att känsligheten minskar ganska snabbt.  Vi bor för närvarande pÃ¥ ett annat ställe sÃ¥ varje gÃ¥ng jag kommer till stugan passar jag pÃ¥ att lukta lite.  Vanligen innan jag gÃ¥r in tar jag ett djupt andetag och hÃ¥ller andan tills jag kommer in i det rum jag vill kolla av.

Ett annat sätt, som jag inte provat själv, är att sätta ut textilier pÃ¥ olika ställen under en tid.  Dessa samlas sedan in i varsin plastpÃ¥se som försluts.  Sedan kan proverna luktas igenom av flera personer pÃ¥ en luktneutral plats.

Nog blir man ju lite mer uppmärksam pÃ¥ dofter.  Vid ett tillfälle trodde jag det trängde upp unken jorddoft frÃ¥n krypgrunden och blev givetvis fundersam över det.  Det visade sig att det var insidan av mina gummistövlar som luktade.   :P

Kanske inte så mycket hjälp, men om det är många som funderar kanske någon till slut slår huvudet på spiken.

Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #65 skrivet: 04 januari 2010, 10:38:39 »
Hejsan
Tack till er som faktist förstår att mitt problem faktist finns.
Problemet med mitt hus är att jag har prövat de mesta och jag kan inte säga om ett rum är bättre än något annat.
Efter att jag rivit trossbotten och isolering och ersatt med nytt(såg inga direkta fel) så har jag
jag börjat riva innerväggar så jag får bytt ut både skivmaterial samt isolering men jag har inte stött på något så jag kan säga (här var felet) om ni förstår.
Mitt liv verkar kretsa runt meii hus och det tycker jag inte om,jag vill kunna vara bland vänner utan att jag känner doften från mina kläder som inte är speciellt god.
Mvh Proson

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #66 skrivet: 25 januari 2010, 10:07:14 »
Bor i ett LB-Hus med samma problem. Börjar få det bättre men det är en lång bit kvar.
Har dränerat huset för dränering saknades, Sugit ut grunden ca 30cm, i med tvättad makadam och ny plast.
Installerat fläkt i grunden men ska uppdatera den till modell större.
Joniserat och ozonbehandlat flera gånger
Rivit ut alla golv och gamla plast mattor (Det gjorde stor skillnad) tapetserat och målat om hela huset.
Tagit bort väggar och isolering i väggar som tycktes var värst drabbade.
Håller på att täta alla glipor mellan golv och vägg med mjukfog.

Det komiska i det hela och det vet nog vi alla som håller på med detta är att lukten sitter kvar!
Vad som ska göras är ta bort allt tryckimpregnerat virke i grunden och allt som är cuprinolbehandlat.
Annars så kommer inte lukten att gå bort hur mycket vi en försöker att in bilda oss, visst klart det blir bättre för en stund men det kommer tillbaka.

Vad man definitivt inte ska göra är att anlita Anticimex om man nu inte vill bli fattig eller få livet förstört.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #67 skrivet: 25 januari 2010, 12:20:59 »
Bor i ett LB-Hus med samma problem. Börjar få det bättre men det är en lång bit kvar.
Har dränerat huset för dränering saknades, Sugit ut grunden ca 30cm, i med tvättad makadam och ny plast.
Installerat fläkt i grunden men ska uppdatera den till modell större.
Joniserat och ozonbehandlat flera gånger
Rivit ut alla golv och gamla plast mattor (Det gjorde stor skillnad) tapetserat och målat om hela huset.
Tagit bort väggar och isolering i väggar som tycktes var värst drabbade.
Håller på att täta alla glipor mellan golv och vägg med mjukfog.

Det komiska i det hela och det vet nog vi alla som håller på med detta är att lukten sitter kvar!
Vad som ska göras är ta bort allt tryckimpregnerat virke i grunden och allt som är cuprinolbehandlat.
Annars så kommer inte lukten att gå bort hur mycket vi en försöker att in bilda oss, visst klart det blir bättre för en stund men det kommer tillbaka.

Vad man definitivt inte ska göra är att anlita Anticimex om man nu inte vill bli fattig eller få livet förstört.


Var i grunden sitter tryckat alt cuppad virke?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad mickekarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #68 skrivet: 09 mars 2012, 16:19:13 »
Proson!
Jag bor också i ett Älvsbyhus men byggt -88 och har tack och lov inte dina besvär med dålig lukt.
Jag har funderat på en sak och det är hur ventileras ditt hus?Har du mekanisk frånlufts ventilation och vet du att den funkar som den ska?Har själv det och vet att när jag stängde av den för att renovera köket fick vi en lite konstig luft i huset som försvann när vi koppla på fläkten igen.
Bara en tanke.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #69 skrivet: 09 mars 2012, 16:46:25 »
Om det är tryckat i syllringen kan det vara den som luktar.
Har du en avfuktare med ständig undertrycksventilation igång?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

sara_82

  • Gäst
sara_82
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #70 skrivet: 09 april 2012, 10:10:27 »
hej! vi har också problem med "unken" "instängd" lukt i vårat hus. felet är tryckinpregnerat spån i bjälklaget. väldigt vanligt i hus bygda på 60-70 talet. kanske skulle kolla om det är det?
vi har bytt våran isolering o sanerat under huset, o det är bättre. nu ska jag bara få bort lukten i alla möbler,kläder m.m som är inne.
mvh sara

lillan

  • Gäst
lillan
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #71 skrivet: 02 juli 2013, 09:51:07 »
Hej.Jag har typ samma problem.köpte hus för 2.5 år sen.Folk börja klaga att kläderna luktade illa.Känner doften endast när jag varit borta några dagar .Har irritation i luftvägar ,ständigt trött.Borrade hål i golvena och skickade på analys ,visade på pentaclorfenoler + lite andra grejer .Har i alla fall kommit fram till att det nån gång har varit vatten läcka i huset .ska lägga till att huset är byggt på 70 talet .Nu skall det bli rättegång ang husköpet .Blir dyrt att ta upp alla golv och byta allt .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #72 skrivet: 02 juli 2013, 15:34:27 »
Jag har en bekant som sanerat sitt hus med hjälp av dessa: http://hussaneringarinorr.se/index.php?sida=start
De lämnar garanti på att man blir av med lukten, och om jag inte minns fel kostade det inte mer än runt 60 000 kr. (Vet inte säkert hur mycket husägaren själv gjorde av arbetet)
Jag har varit in ett par gånger efter saneringen, och jag kan i alla fall inte känna att det luktar nåt i det huset.
Tilläggas skall att det luktat "jordlukt" i det huset i säkert 20 år.

Om jag är rätt underrättad så borrar de hål i trossbotten, och blåser ozon genom isoleringen i varje fack under hela huset.
Hela huset ozonbehandlas också.
De byter rasskydd om det behövs och lägger ut plast, undertrycksventilerar och avfuktar.
« Senast ändrad: 02 juli 2013, 15:37:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SEVET

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #73 skrivet: 03 juli 2013, 21:00:20 »
Hej,
När min äldsta dotter skulle köpa hus så var vi och tittade på flera hus. Ett av husen luktade väldigt unket av mögel. Huset hade krypgrund och när vi tittade in i krypgrunden så fanns där en massa skit å bråte och vi möttes av en kraftig mögellukt.
Detta var inte ovanligt när man byggde hus, att man kasta allt överblivet trämaterial i krypgrunden.

Min andra dotter som köpte ett 70-talshus hade också problem med mögellukt. Detta hus hade tidigare varit utsatt för en vattenläcka och man hade "försökt torka ut golvet i hallen". Tidigare ägare hade haft a-cimex inkopplade och dom hade tagit upp borrhål för att försöka ta prover.
Protokollet som finns har allt annat att önska, även någon sida saknas.
Nu började en jakt på mäklare, tidigare ägare och a-cimex. Detta innebar att alla skyllde på varandra och det blev bara mer o mer jobbigt då det inte ledde någonstans.
Att sitta i ett nyinköpt hus med detta problem och ha 2 små barn, blev situationen mer o mer påfrestande.
Beslut togs att direkt själv ta tag i problemet.
Vi började riva upp laminatgolvet ( förmodligen ditlagt av tidigare ägare för att dölja lukten inför försäljningen ) och fann då ett gjutet cementgolvskikt.
I detta skikt fanns då ett 15- tal borrhål som gjorts för provtagning.
Golvkonstruktionen var platta på mark med frigolitisolering och finputs överst. Finputsen och isoleringen höggs upp och vad fann vi då? Jo under frigoliten kunde vi sopa upp en hel spann med träbitar och sågspån. Detta luktade inte parfym precis. Fy vilken lukt och denna lukthärd hade aldrig kunnat åtgärdas om vi inte tagit bort den.
Icke bärande vägg fick vi såga under med en tigersåg och pilla in tjärpapp där. Pensling av plattan gjordes med boracol. Golvet återställdes och nu har man i alla fall ett luktfritt hus så att barnen inte skall drabbas av någon allergi.
Sfinx 11kW horisontalblåsare.
WD-03SR-D värmepump. Med värmeväxlare, kopplad till 500L vattentank. Dockad med oljepanna.
1 1/2-planshus med källare på Skånes ostkust.
Tidigare oljeförbrukning drygt 3 kubm.

2015=7000kWh

NN

  • Gäst
NN
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #74 skrivet: 30 januari 2019, 19:14:39 »
Jag skulle vilja påstå: allt som ser grönt ut ska BORT! Tryckt eller cuprinolpenslat virke kan lukta även det inte är fuktigt har jag fått lära mig.

Vi bytte cuprinolad syll och upptäckte även cuprinolbehandlad fasad! Vi var tvugna att byta allt i vägg samt byta syll.

Hos oss fanns också en söt/kemisk/ibland unken doft. Svider i näsan och luftrör. Inte alla känne lukten men den känns i kläderna ffa när man är borta från huset.

Luntproblem i sin bostad är en mardröm..
De som bodde i vårt hus innan hade alla astma..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!