Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-luftvärmepump för endast kyla?  (läst 337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burinkumaru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft-luftvärmepump för endast kyla?
« skrivet: 22 mars 2024, 17:16:40 »
Hej!

Är lite i valet och kvalet över den bästa kyl-lösningen för min tegelvilla från -75 och tänkte höra om någon har något bra förslag?

Huset är 127m² + 127m² inredd källare + 30m² varmgarage stort. Stora treglasfönsterpartier pÃ¥ hela övervÃ¥ningen som släpper in ordentligt med sol pÃ¥ sommaren. Bergvärme (16kw, 225m borrhÃ¥l) med rejält tilltagna radiatorer pÃ¥ ovanplan och golvvärme i källaren värmer fint pÃ¥ vintern, nyligen installerat FTX-system hjälper ocksÃ¥ till att värma (genom värmeväxlingen, aldrig el) samt bidrar med härlig friskluft. Frikyla finns lite halvdant kopplat frÃ¥n borrhÃ¥let, gÃ¥r upp till en gammal illalÃ¥tande fläktkonvektor i hallen som bara kyler om man stÃ¥r direkt framför den. 

Nattkylan från FTX-system hjälper lite om sommaren, men de stora fönsterpartierna släpper in otroligt mycket värme. Så vad vore den bästa kyllösningen tro? Alternativ jag har funderat på:

1. Dra om frikylan upp till vinden istället och hänga på ett kylbatteri på FTX-systemet. Jag har dock hört att det är för dåligt lufttryck i ett FTX för att kunna kyla märkbart, kan det stämma?
2. Investera i en ny fläktkonvektor för frikylan i hallen, skulle en mer modern kunna göra nÃ¥gon skillnad? Förresten, skulle man kunna hänga pÃ¥ innerdelen av en luftvärmepump här istället?  :o
3. Investera i markiser till de stora fönsterpartierna (skulle såklart kunna kombineras med något av de andra alternativen).
4. Installera en luft-luftvärmepump som egentligen enbart kommer användas för kyla, då bergvärmen redan värmen väldigt effektivt.

Alla tips och råd uppskattas!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-luftvärmepump för endast kyla?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2024, 17:34:30 »
Luftflödet i ventilationen är lågt. Frikyla via FTX ger bara lite kyla men vissa är precis nöjda med den svalka det ger medans andar blir missnöjda med kylkapaciteten. Dessutom måste FTX-systemet vara byggt med kondensisolerade ventilationskanaler.

En stor modern fläktkonvektor borde ge bättre kyla men det kräver att det är tillräckligt grova rör med brine som ger ett högt flöde.

Markiser, persienner eller annat solskydd är alltid väldigt bra för att minska kylbehovet under dagtid.

Luftluftvärmepumpar ger mycket kyla och har väldigt hög verkningsgrad i Sverige dÃ¥ det aldrig blir sÃ¥ brutalt varmt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Burinkumaru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft-luftvärmepump för endast kyla?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2024, 18:15:43 »
Luftflödet i ventilationen är lågt. Frikyla via FTX ger bara lite kyla men vissa är precis nöjda med den svalka det ger medans andar blir missnöjda med kylkapaciteten. Dessutom måste FTX-systemet vara byggt med kondensisolerade ventilationskanaler.

En stor modern fläktkonvektor borde ge bättre kyla men det kräver att det är tillräckligt grova rör med brine som ger ett högt flöde.

Markiser, persienner eller annat solskydd är alltid väldigt bra för att minska kylbehovet under dagtid.

Luftluftvärmepumpar ger mycket kyla och har väldigt hög verkningsgrad i Sverige då det aldrig blir så brutalt varmt.

Tack för svaret Josth, det var lite som jag misstänkte då. Förutom att kondensisolera ventilationskanalerna är jag även lite orolig för att det blir för trångt där uppe på vinden, så den idén går kanske bort.

Jag är osäker på dimensionen på brinerören till fläktkonvektorn men det kan jag kolla upp, har du tips på något märke eller modell under tiden? Tycker att borrhålet varit lite kallt de senaste vintrarna också, tror du att en fläktkonvektor som går hela sommaren kommer värma upp hålet något eller kommer man inte märka någon skillnad? Det vore i så fall en fördel för den lösningen.

En luftluftvärmepump låter ju dock som det "enkla" valet, dock stör jag mig lite på tanken på tre (fyra om man räknar med frikylan) separata system (bergvärmen, FTX'et och sen luftvärmepumpen), hade ju varit smutt om man kunde kyla med någon av de redan existerande lösningarna. Funderar i så fall på en Panasonic HZ25ZKE (dyr, jag vet, men ska det va' så ska det va'), någon som har vet om den klarar att kyla en 127m² stor övervåning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-luftvärmepump för endast kyla?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2024, 18:55:51 »
Finns ju flera olika typer av fläktkonvektorer beroende på hur de ska monteras, på väggen uppe eller nere, eller infälld i taket osv. Är inte så bra på de olika fabrikaten men det finns andra här på forumet som har stor erfarenhet, särskilt om man skriver en tråd under tavlan för "Frikyla". Vissa tycker frikyla presterar lite tunt i slutet av sommaren så en del uppvärmningseffekt blir det i hålet men kanske mest tillfällig innan temperaturen jämnar ut sig i berget. Är hålet man har lite kort för värmebehovet på vintern och/eller det är relativt nära till grannars borrhål så gör frikyla säkert någon nytta.

Panasonic HZ25ZKE ger rejält med värme men jag skulle hellre då satsa på en 35-modell som har högre kylkapacitet, 25 blir lite klent. T.ex. Mitsubishi Hero 2.0 LN35 är en klassiker med mycket hög kvalitet även om den hängt med några år nu. Sedan kan det vara svårt att få kylan att sprida sig överallt på hela 127 m2. Beror på hur öppen planlösningen är och antal dörrposter som står i vägen. Väntar man dock tillräckligt länge så når kylan ganska långt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!