Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny L-L värmepump som inte ger tillräcklig effekt när det är kallt  (läst 2216 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad smha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en nyinstallerad luft/luft värmepump (Panasonic CU-HZ25XKE). Ner till ca minus 8-10 grader utomhus funkar den och ger 20-21 grader inne vid en inställning på 22,5 grader med en dygnsförbrukning på ca 35 kWh. Men när temperaturen sjunker t.ex. till -15 så orkar den inte med utan då minskar innetemperaturen med 2-4 grader.
Den uppvärmda ytan är absolut inte mer än de 145 Kvm som modellen ska klara av.
Installatören har varit tillbaka och mätte upp att det inte är något läckage på vägen in och att värdena såg ok ut. Fritt utrymme åt alla håll på utomhusdelen.
Vad bör jag göra och var kan felet ligga? Tacksam för tips.   

Mvh
Mikael
     

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Den kan väl leverera som Max straxt över 4,5kW vid -15 ute med Max fläkt och det räcker inte till 145kvm om det inte är någon form av passivhus som inte behöver så mycket effekt.

Så inte så märkligt om innertemperaturen sjunker lite .
Vanskligt om någon påstått att den ska klara av att hålla temperaturen på 145kvm vid -15
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Det ligger ju i sakens natur och bestäms i sista hand av naturlagar, att värmeeffekten på värmepumpar sjunker när det är låg temperatur på köldbäraren (uteluften vid en luftvärmepump, brinevätskan vid en bergvärmepump osv).

Siffran på byggnadsyta som kan stå i reklamblad för värmepumpar är en mycket grovt tillhuggen uppskattning/gissning som inte tar hänsyn till skillnader mellan olika hus när det gäller värmebehov (isolering, dragighet, ventilation etc), och förmodligen står det mycket finstilt någonstans vid vilken utetemperatur värdet gäller. Förr i tiden angavs alla sådana uppgifter vid +6 celcius ute, men jag tror det har ändrats på senare år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Räkna med ett effektbehov på ca 45 W/m2 vid -15 grader om du bor söderut i landet.
Då ska din värmepump klara att hålla ca 100 m2 varmt vid -15 grader, försöker du värma mer än så kommer innetempen sjunka.

Vi hade en kund som ringde och var missnöjd, hans värmepump kunde inte hålla värmen på 80 m2 när det blev under -25 grader ute.
Sen framkom att det fanns en övervåning också (öppen trappa) så totala uppvärmda ytan var 155 m2...
Trots att jag försökte förklara så var han inte övertygad.

Det här tydliggör att man som säljare inte kan ta en kunds påståenden som en absolut sanning, när han begärde pris och förslag på värmepump av oss så fick vi bara veta att det som skulle värmas var 80 m2, och då ger man ju rekommendation utifrån det.

De där kvadratmetrarna som uppges i produktblad brukar väl vara någon form av "Europasnitt" man räknar på.
Alltså med avseende på klimat och isolationsgrad på huset.

Mycket bättre att räkna med ca 50-70 W/m2 vid DUT om man har ett hus byggt innan 00-talet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
för sa man att en 25á dvs en 09á klarade 90kvm och en 35á / 12á 120kvm att värma så 145kvm känns ju helt fel

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Angiven kvadrat är ju som comfortvärme med stöd av radiatorer som ensam värme tror jag den är angiven till Max 90kvadrst välisolerad villa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man kan väl sammanfatta det som att man måste dimensionera efter husets effektbehov vid en viss utetemp, och tillsammans med kunden komma fram till var de tycker att det är OK att värmepumpen behöver tillskott.
Jag försöker dimensionera för att de ska täcka ned till ca -25 grader om det är möjligt, i hus där värmepumpen kommer åt att värma mer än 100 m2 är det svårt om man inte sätter in en av de allra kraftfullaste värmepumparna, som då kräver 16A säkring.
Och det är något som jag i princip aldrig rekommenderar om det inte gäller kommersiella lokaler som är rejält avsäkrade.
Kan lägga in en graf som visar lite på vad jag menar, gjorde den för en kund som inte fattat hur en luftvärmepump fungerar, så han skulle förstå bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad smha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all info! Vid nästa kalla period så skall jag stänga av så att den uppvärmda ytan blir betydligt mindre. Min uppfattning är att värmen på den inblåsta luften inte ens är varm nog för mindre ytor när det blir kallare än ca -10 grader. Men jag skall verifiera saken.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Om jag får haka på tråden lite, då jag funderat på ett byte till just den Panasonic pumpen och nyss läst att 35:an bara ger mer kyla, inte är värd då det kommer till värme, undrar jag om det är någon annan pump jag bör titta på SUMO 35?
Toshiba 9.5/9 35?

Tycker att nuvarande pump som fyller 13 år börjat ge lite sämre med värme då det kyler på. Funderat tidigare på pumpbyte, men har lite svårt att komma till skott samt att det inte verkar som att pumparna nu kommer att räcka till heller.

Finns det någon 2/3-fas luftvärmepump?
Eller är det SUMO35 Toshiba9-35 som är de kraftigaste.
Hus från mitten av 70-talet, 112 m2 +65 m2 på en gavel som är kopplat, men där element används längst bort samt i garaget.

Undrar vad jag bör satsa på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Menar du ett L-format 1-planshus på 177 kvm? Då brukar det bästa bli en luftvärmepump i vardera ände om det går att få in. Sumo RW35 är en mycket bra modell och två stycken bör klara värmen väldigt bra i huset. Några 2 eller 3-fas luftluftvärmepumpar känner jag inte till, brukar alltid vara 1-fas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Exakt, men de 65 kvadraten har endast 2 meters takhöjd, sk ekonomidel som innefattar garage, men är inte sugen på någon värmepump där pga takhöjd och utformning samt delvis stängda dörrar, element får duga där, så det är 1 pump i mitten av det "riktiga" huset som är aktuellt, där en Toshiba sitter nu ovanför huvudentredörren (tänk mitt på ena långsidan).

Smäller SUMO 35 Panasonicen på fingrarna? Även om man väger in 3-5000 kr skillnad i priset? Om man jämför med Toshiba 9.5 35? Hur står den sig? Eller fujitsu X9/12?

Hittar ingen 2/3 fas heller, men hade varit smidigt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Sumo RW35 är den som ger högst värmeeffekt vid t.ex. -15 °C ute. Lite grann bättre än Panasonic HZ25XKE kan jag tycka. Toshiba är ett riktigt bra kvalitetsfabrikat men inte heller Daiseikai 9,5/35 når riktigt samma värmeeffekt vid -15 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Ja du tolkar mig rätt, värme är det enda jag bryr mig om, och well förmåga att flytta luft inne så det blir varmt där är väl det viktiga.
Så SUMO före Panasonicen även om det är 3-5000 skillnad i pris?

Och Toshiban är OK, om man gillar den, men tappar lite mot SUMO i värme?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du jagar efter värmeeffekt så kanske Fujitsu Slim Excellence 14 kan vara av intresse? Den ger 6,0 kW vid -15 grader och således lite mer än Sumo RW35 (men nog mindre än RW50 fast de brukar bli förstora för vanliga hus). https://www.treza.se/webshop/all/fujitsu-slim-excellence-14-luftvarmepump/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Om du jagar efter värmeeffekt så kanske Fujitsu Slim Excellence 14 kan vara av intresse? Den ger 6,0 kW vid -15 grader och således lite mer än Sumo RW35 (men nog mindre än RW50 fast de brukar bli förstora för vanliga hus). https://www.treza.se/webshop/all/fujitsu-slim-excellence-14-luftvarmepump/

Fuji/fujitsun är ofta ett bra utbyte då innerdelen är liten 27cm hög.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
6 kW låter mumma, men gissar att den vill ha 16 A? 13 är absolut max, för att inte behöva gå upp till 20 A huvudsäkring samt dra ny el till pumpen, gissar att 35:or blir max för oss, lite därför det vore önskvärt med 2/3-fas, förstår egentligen inte varför det inte görs just det, fattar ju att det då blir obligatoriskt med elinstallation, men betydligt bättre att sprida ut strömuttaget.

Verkar även tunt med Fujitsuutbudet här kring Umeå om jag inte missat något.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Ja en "låg" innedel är absolut ett plus, då den sitter och ska sitta ovanför entrédörren.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
6 kW låter mumma, men gissar att den vill ha 16 A? 13 är absolut max, för att inte behöva gå upp till 20 A huvudsäkring samt dra ny el till pumpen, gissar att 35:or blir max för oss, lite därför det vore önskvärt med 2/3-fas, förstår egentligen inte varför det inte görs just det, fattar ju att det då blir obligatoriskt med elinstallation, men betydligt bättre att sprida ut strömuttaget.

Verkar även tunt med Fujitsuutbudet här kring Umeå om jag inte missat något.

Elon i Umeå har två butiker som säljer Fujitsu så det finns enligt återförsäljarlistan. Men Excellence 14 ska ha 16 A säkring. Har ni ett hemskt elnätsbolag som tar mycket mer per år för 20 A än 16 A huvudsäkringar? 16 A huvudsäkringar är väldigt lite för att bo i Norrland där det ju kan bli -30 eller rent av -40 grader. En konstruktion med 3-fas inverter blir mycket dyrare och förmodligen skulle ytterst få kunna tänka sig att betala så mycket mer för 3-fas för luftluftvärmepumpar. Men för dyrare luftvattenvärmepumpar är det en helt annan sak, där finns många 3-fas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Ska kolla upp ELON, bäst om man kan få se pumparna i butik, mest en känsla men iaf, 16 A x3 har fungerat bra i drygt 3 år, stödeldar med pelletskamin just under värmepumpen när det är kallt, men pellets är alltid dyrare än el nu mer (näja, typ) så vill klara mig ifrån eldandet så mycket som möjligt samtidigt som att Toshiban nu fyller 13, så det börjar bli aktuellt med en ny, tänkte mer på verkningsgraden än maxeffekt när jag valde 25 på Toshiban, tänkte att nu ska det bli mesta möjliga värme i riktig kyla, allt för att minimera eldandet. Även om pelletspriset rasar så är det betydligt lättsammare samt mindre planering att hålla värmen med en luftvärmepump, men visst är det bra att snabbt kunna höja tempen med kaminen, den levererar ca 6 kW oavsett ute temp och räcker väl att hålla det mer än nog varmt även vid "kampanjeldning", inte dygnetrunt även vid - 30, så en pump som ger 5-6 kW vid -15 borde vara kanon. Det är trots allt inte så många dagar under ett år som det är kallare än så. Denna vinter har haft rätt många kalla dygn, men antagligen inte fler än 14 dygn när man summerar det (under -15).

Tveksamt att det är något kanonpris via ELON dock? Men Jag tappar nog inte så mycket på en SUMO 35, även elbilsladdandet blir svårt om jag ligger nära 16 A på en fas, men samma där, det går att elda och ladda istället när det behövs. Slipper gärna 20 A, även för att ta ut en firma för att göra bytet samt den ökade näravgiften när det inte riktigt behövs med bra balans i systemet. Men förstår att det inte lockar många om det blir ett kraftigt prispåslag för att få flerfasdrift på luftvärmepumparna.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kanske är vettigare för dina säkringars skull att välja RW25 SUMO som klarar sig på en 10A även om en RW35 troligen sällan kommer förbruka över 10A
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Ja det är inte omöjligt, men det känns som 13 A vore OK, speciellt om den sällan ligger på max strömuttag.
Är SUMO 25 fortfarande bättre än Panasonicen i fråga? Känns som den borde vara rätt nära, plus lokalt ett par tusenlappar billigare (vilket över några år inte blir direkt avgörande).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla in nya Perfera XTH40 från Daikin, 4.1 kW vid -25 grader och 5.5 i COP
Vi har monterat några och de går riktigt fint.
Den har liiite högre uteffekt och COP än Sumo35, och troligen skapligt mycket bättre COP än Fujitsun (har inte kollat).
En ny produkt riskerar dock att det kan finnas barnsjukdomar, så Sumon kan vara ett tryggare val då den är mer beprövad.
Prisbilden är rätt lik, vi säljer Daikin lite billigare än Sumon.
Köp inte en SUMO 25 de har mycket lägre uteffekt än 35:an
När det är riktigt kallt ute, så man behöver maxeffekten drar de knappast mer än 10A
Vi mätte upp 10.5 A vid -20 grader.
Med COP >2 innebär det minst 4830 W uteffekt vid den temperaturen.
Ganska säkert mer än så. (COP 2 anges vid -25 grader)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Får man fråga hur prisbilden ser ut där i Pite? Har problem att hitta något pris på Daikin här, inkl. rot.

Är inte så rädd för barnsjukdomar, men utan problem är ju bäst såklart, nuvarande pump kämpar ju på och det är väl mindre kvar av den kallaste säsongen än vad som redan varit, så det är ju ingen panik att uppgradera om nu Daikin ses över till nästa säsong, vi kan ju alltid elda pelletskamin de dagar det behövs, men 90 kr/16 kg säck är inget drömpris plus damm och hantering, lagerhållning m.m.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kolla in nya Perfera XTH40 från Daikin, 4.1 kW vid -25 grader och 5.5 i COP
Vi har monterat några och de går riktigt fint.
Den har liiite högre uteffekt och COP än Sumo35, och troligen skapligt mycket bättre COP än Fujitsun (har inte kollat).
En ny produkt riskerar dock att det kan finnas barnsjukdomar, så Sumon kan vara ett tryggare val då den är mer beprövad.
Prisbilden är rätt lik, vi säljer Daikin lite billigare än Sumon.
Köp inte en SUMO 25 de har mycket lägre uteffekt än 35:an
När det är riktigt kallt ute, så man behöver maxeffekten drar de knappast mer än 10A
Vi mätte upp 10.5 A vid -20 grader.
Med COP >2 innebär det minst 4830 W uteffekt vid den temperaturen.
Ganska säkert mer än så. (COP 2 anges vid -25 grader)

COP är knappast 5,5 vid -25 ute  på en daikin ::)
Ja det skiljer 500W vid -15 och 800W vid -25 ute mellan RW25 och RW35 så är det ofta och länge kallare än -15 så är RW35 vettigare om säkringen klarar det.
Daikin brukar vara billiga i inköp så den borde vara betydligt billigare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Jag är med på att COP 5.5 lär vara vid +7, Hittar inga priser alls nästan på Daikin så jag är nyfiken,
Panasonicen i tråden är oftast 3000 billigare än SUMO 25, hittar inget lokalt pris på 35:an.
13 A bör jag klara med lite tanke innan spis eller andra storförbrukare (induktion) ska nyttjas. Men visst kommer det att vara tight.

Men känns som jag vill ha mesta möjliga värme att brassa med efter pumpbyte så det blir troligen ingen 25:a, möjligen Panasonicen då pga av pris kontra lovat på papper (vad den antas leverera).

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När du tittar på Panasonic så var medveten om att HZ25XKE är en tidigare årsmodell och det är HZ25ZKE som gäller nu. Därför lite lägre pris på XKE. Vet dock inte den exakta skillnaden mellan dem mer än att SCOP ökat från 5,3 till 5,7.
« Senast ändrad: 27 januari 2024, 17:42:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Upplysningsvis så har det fungerat bra med 10 ah porslinssäkring med en Sumo RW35 här sedan i juni då den installerades.. då den möjligtvis skulle kunna behöva mer än 10 ah så finns sällan behovet av den höga effekten rent värmemässigt tror jag.

Har dock köpt hem 13 ah säkringar och haft elektriker som tittat över kablaget så att det är okej att stoppa i en 13 ah säkring om behov uppstår.. men det har som sagt gått bra med 10 ah, och det har varit allt från +25° till -35° sedan pumpen installerades.

Ger mycket bra med värme ned till -25, 26, 27° någonstans, sedan blir det jobbigt för den.. men mkt nöjd så här långt, så kan rekommendera sumo 35'an.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Man ska inte bo där det blir kallare än minus -15  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
En del luftvärmepumpstillverkare tycks slentrianmässigt skriva att det krävs t ex 16 A säkring, oavsett vad aktuell modell verkligen har för strömförbrukning. Kanske en kvarleva sedan de on/off-styrda värmepumparna som drog höga startströmmar.
Jag litar mer på strömangivelserna på utedelens typskylt än på vad som står i installationsanvisningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom måste troligen uppge vad max förbrukning är även om det är få tillfällen som den kan förbruka så mycket.
Om det är tex 23 grader inomhus , ett par plusgrader ute och man ställer den på 31 grader så kan den behöva 13A om kunden får för sig att köra den så en längre period.
Förbrukningen som står på märkskylten vid nominell effekt vid +7 ute kan nog vara långt ifrån verklig förbrukning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Jaha, hade missat att det inte var den nyaste pumpen från Panasonic, så det förklarar det lägre priset, ska kolla upp det och se vad priserna ligger på den nya. Även Toshiba har väl en 10 på gång, sen om det i praktiken är någon direkt märkbar skillnad vet jag inte. Troligen inget jag skulle märka, wifi styrning och annat som appar m.m. är rätt ointressant i vårt fall, då den mer eller mindre ska gå konstant samt inte ändras något i gradantal över dygnet, är väl möjligen fjärr styrning av någon luftriktning som behöver göras efter strömavbrott och man inte är hemma på någon dag, nuvarande Toshiba startar om efter strömavbrott men går alltid till samma läge efter, fel läge (enligt hur jag vill ha det såklart).

SUMO 35 känns het, skulle utan problem stoppa in en 13 A, kör det redan till motorvärmarna där det ibland får samsas 2 bilar (blir ju inte lika ihållande som en värmepump), sedan skulle jag väl följa effekten ett tag för att se hur belastningen ligger över tid samt känna på "proppen", går den väldigt varm får jag gräva fram ledningarna och känna på dem, men det är ju så det är tänkt att proppen blir het och brinner av, men kablarna i väggen på sin höjd ljumna, beror ju även på kabellängd, i värsta fall får jag byta till 2.5 kvadrats om jag inte redan har det vid nuvarande pump, tror det men kan vara 1.5, minnet säger 2.5 och då är det inget hinder att köra 16 A, men då tå inte huvudsäkringen något mer, om pumpen verkligen skulle nosa där, men som det sas, 10 A verkar hålla.

Daiking om jag får någon prisuppgift är också av intresse, särskilt om den är billigare än SUMO 35, även Toshiba och möjligen Panasonic. Beroende på pris.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Dom måste troligen uppge vad max förbrukning är även om det är få tillfällen som den kan förbruka så mycket.
Om det är tex 23 grader inomhus , ett par plusgrader ute och man ställer den på 31 grader så kan den behöva 13A om kunden får för sig att köra den så en längre period.
Förbrukningen som står på märkskylten vid nominell effekt vid +7 ute kan nog vara långt ifrån verklig förbrukning.

Normalt sett så är det den maximalt möjliga förbrukningen som ska stå på elprylars typskylt. Jag tror knappast att produktstandarden som följs för CE-märkning av värmepumpar avviker från alla andra liknande standarder i det avseendet.
Alla inverter-luftvärmepumpar jag har tittat närmare på, har en strömtransformator på inkommande matning så microcontrollern har alltid koll på hur mycket ström vp verkligen förbrukar från elnätet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Normalt sett så är det den maximalt möjliga förbrukningen som ska stå på elprylars typskylt. Jag tror knappast att produktstandarden som följs för CE-märkning av värmepumpar avviker från alla andra liknande standarder i det avseendet.
Alla inverter-luftvärmepumpar jag har tittat närmare på, har en strömtransformator på inkommande matning så microcontrollern har alltid koll på hur mycket ström vp verkligen förbrukar från elnätet.

Bifogar märkskylt på en RW35
Skulle bli lite fel om man utgick säkringsmässigt efter den förbrukningen.
Motsvarande uppgifter står på luft/luft oavsett märke , kanske kan finnas undantag i och för sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Borde bara visa att den drar 820 W och ger 4 kW vid en specifik temperatur, typ en COP beräkning och landar på COP strax under 5.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är vid +7
Så det är vid dellast och blir ca 5 i COP
Egentligen en ganska ointressant uppgift då det inte säger något om prestanda vid olika utetemperaturer när det är kallt på vintern eller hur mycket den kan förbruka.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Precis, men kanske ett grovt mått att jämföra pumpar inbördes om alla använder samma temp, men visst är det intressantare vad de ger och drar vid -15 och -20 C, även vid - 5. Alltså COP vid en rad temperaturer, problemet är väl att de helst borde testas regelbundet av en oberoende testare och inte deras egna siffror.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är oberoende test, åtmindstånde tidigare var det eurovent .
För länge sedan så hade SP/Energimyndigheten test med ett gäng olika märken och modeller vid olika utetemperaturer och vid olika laster men finns tyvär inte längre

Vid +7 ute så är varenda värmepump vettig så kan inte se hur dom uppgifterna kan vara vettiga att jämföra med andra.
Man får kika på fastighetens förutsättningar och efter utrymme att montera innerdelen se vilket effektbehov som kan tänkas behövas för att nå en viss yta , gäller även att placeringen av innerdelen fungerar att hålla ganska högt luftflöde om det behöver tryckas iväg.
En så ”tyst” modell vid höga luftflöden är då att föredra om man ofta befinner sig i närheten av innerdelen.
SUMO har rätt stor innerdel och ganska ok ljudnivå vid höga luftflöden, dålig koll på hur dina andra alternativ låter vid motsvarande luftflöden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Är inte orolig för ljudet, då det vore illa om det är värre än Toshiban med 13 år på nacken som är helt OK på läge 5 (högsta fläkten), sitter i hallen där även ny kommer att husera, det blir ingen skillnad på placeringen då även pelletskaminen är placerad där samt behöver hjälp av värmepumpens innerdel som Toshiban alltid fixat exemplariskt själv då innerfläkten är manuell.

Men höjden på innerdelen är absolut en grej då den sitter över dörren, men Toshiban har även den en rätt stadig innerdel.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nu gällde ljudet man står ut med inte bara dig  ;)
Är din nuvarande ca 30cm på höjden så funkar det även med dagens modeller där många är ca 30cm på höjden.
Många har en Toshiba som  bara var 25cm på höjden placerad ovanför dörr/fönster men får inte plats med många modeller idag då det blir för liten luftspalt med innerdel som är ca 30cm
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
OK en generell grej:)
Rätt säker (utan att vara hemma) att det är en: Toshiba Daiseikai 8 RAS25
vi har, var en av de bästa pumparna då och den enda med funktion till kaminen vad det sas iaf, kan det stämma att det är den? 2011.
Det är nära 30 cm innerdel, det var modellen där hela fronten åker upp och täcker annars utblåset, lite besvärligt att beskriva i text, men man ser alltså inte utblåset då pumpen ar avstängs, då är den en hel plast som täcker hela framsidan.

Minns att det var högt COP, jag tyckte då att 25 duger men säljaren sa 35, så gissar att det är läge för 35 nu, då jag i siffror på papper inte direkt ser att nuvarande pumpar är mycket kraftigare än min gamla 25:a, däremot inbillar jag mig att den levererar mindre värme, möjligt en köpt service skulle kunna pigga upp den, men då jag i 1 år eller mer tyckt att luftflödet (på konstant fläkt) varierar i både ljud och luftmängd varierar, känns det som att pengarna kan rulla och det antagligen är klokare att byta.

Brukar dammsuga filtren när jag kommer på det, säg 1 gång/månad under vintern samt göra en rengöring på sommaren genom att spraya IPA och sedan vatten, någon som tycker att de speciella sprayflaskorna på 0-5 liter är mycket bättre än ren IPA? Har gått i tankarna på att testa Bromsrengöring i år bara som test, inget att förlora då det lutar åt byte tänker jag.

Ev börjar Panasonic att gå bort som alt. då dom verkar kräva service (köpt) efter 3 år för att ge 5 års garanti.

Toshiban har inte haft något problem under dessa 13 år, så känner visst förtroende för märket samt att den är bra på flera vis. Men absolut öppen för SUMO 35.
« Senast ändrad: 28 januari 2024, 13:16:34 av skarj »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Minns ingen Toshiba där fronten åker upp så den sålde jag nog inte men sålt flera andra årgångar av Daiseikai.
Toshiba och deras Daiseikai modeller har varit grymma så bra val vid ett eventuellt byte  tummenupp
Vilken av modellerna som är bäst vid jämförelse av ganska likvärdiga märke/modell är egentligen den som behåller prestandan längst och håller längst och det är helt omöjligt att lista ut dessvärre.
Inköpspris och/eller återförsäljare/installatör är många gånger det som kan vara avgörande när man till slut väljer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
https://www.protis.hr/products/details/klima-uredaj-toshiba-daiseikai-8-ras16g2kvperas16g2avpe/97877

Oklart om jag får länka, men det är hur den ser ut med fronten uppe (driftläge).

Ja det hade inte varit dumt att i förväg veta vilken som går längst ;)

Känns som pris kontra modell blir vad jag väljer efter, installationsfirmorna här ikring har jag dålig koll på, de jag köpta av sist konkade.

Nu har jag markstativ och vill behålla placeringen så det borde vara minimalt med jobb som jag ser det, alltså en rätt fram installation, vill ha nya utedelen på befintligt markfäste och innedelen likt nuvarande, även rören kanske går att använda beroende på den nya pumpens geometri i rörhänseende.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ingen modell jag känner igen.
Är det en Daiseikai ?

Ingen fördel att det sitter en vp där då det är mer jobb att få bort det gamla än att ta ett nytt hål som går fort såvida det inte är betongvägg.
Toshiban kan ha en fördel om du ska använda befintligt markstativ då det troligen är samma hålbild på infästningarna och speciellt om det inte är ett justerbart markstativ.
Gamla gummidämpare kan dock vara ett helsike att få bort!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Japp, det var dem "hetaste" modellen just då, men det fanns en modell med mer slimmad innerdel, men den var mindre modern och lägre COP (Toshiba) hos ett par lokala säljare/installatörer, men båda konkade var av den andra återuppstått med ett annat namn.

OK, känns som en fördel för mig själv om jag skulle stoppa dit en ny pump, men om man jobbar med det är det kanske enklast med en "ren" installation. Har för mig att det var ett rätt dyrt och högt markfäste då det är norrland och en hel del snö vissa vintrar, så en del justering har den absolut, gummidämpare finns:) Ser torra ut, men kan ju sitta iaf.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!