0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här kanske du kan hitta din energibrunn,http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.htmlAlla är inte med tyvärr.
Mitt råd brukar vara att isolera huset först eller räkna på vad en tilläggsisolering ger, när du vet det så dimensionera en värmepump som räcker till för husets blivande effektbehov. Jag isolerade mitt gamla trähus (160m2 i 2 plan) invändigt och klarade mig på så sätt med en 8kW VP och 140m borra.Din energibrunn är för liten även efter isolering, du behöver borra ett hål till eller gräva ner jordvärmeslang som parallellkopplas med befintliga borran.
Hei,Din varmepumpe surrer på 400 volt og du har 50Hz på frekvensen. Dersom du monterer, eller får en elektriker til å montere en frekvensomformer på scroll kompressoren, kan du kjøre kompressoren på 70Hz. Da får du ca 30% mer effekt utav din VP.
Det var en märklig installation för att vara gjord 2007. Borrhålet är för kort i förhållande till pumpens effekt och pumpen är i sin tur för liten för huset. Vad är målet? Att få en installation som fungerar utan en massa tillsatsel eller den ekonomiskt optimala lösningen? I det senare fallet skulle jag vänta ett år och under tiden ta reda på vad den klarar av, vad huset har för värmebehov osv. Jag har svårt att tänka mig att pumpen skulle behöva gå för fullt redan runt +10 grader. Det kan vara så att det vettigaste är att bita i sura äpplet vad gäller tillsatselen och köra vidare tills pumpen havererar. Har man ett nyinköpt hus brukar det finnas annat att lägga tid och pengar på under tiden.
Tack! Att montera en frekvensomformare var ett kreativt förslag till att öka effekten. Dock är jag rädd att även om vi får till 30% mer effekt så kommer det ändå inte att vara tillräckligt?
Borrhålet är enligt info från 1984 och antagligen återanvänt för att spara pengar på installationen. VArför pumpen är så pass mycket för liten har jag också funderat på men har inget svar på.
Hei,Min VP klarer og varme opp 330m2 boligmasse, og det er en 5,5KW VP som har fått inverter ettermontert.
Och att isolera väggarna kan man ju även göra på insidan, om man är rädd om fasaden. Det är enkelt och relativt billigt.
Då verkar installationen rimligare. När borrhålet gjordes dimensionerade man pump och borrhål snålt. En pump på 50% av max effektbehov var vanligt tillsammans med ett borrhål som gav -2 grader på ingående köldbärare vintertid. När sedan pumpen havererade bytte man till den kraftigaste som skulle fungera tillsammans med borrhålet. Frågan är hur mycket tankearbete som låg bakom det valet, om snålheten bedrog visheten eller om kraftigare pump plus ett extra borrhål bedömdes ge för lång återbetalningstid och det var en korrekt bedömning.
Om Thermian går med full effekt 8 kW vid +10 °C innebär det lite grovt räknat att det krävs 3,5 ggr så mycket effekt vid -15 °C ute, dvs ca 28 kW. Då blir det någon modell av fastighetsvärmepump och flera borrhål som behövs, dvs en riktigt stor investering. Tänker på NIBE F1345 24 kW eller motsvarande hos andra tillverkare. Blir minst 2 nya borrhål till förutom det gamla. Bäst att ta fram en energiberäkning för huset först. Går att göra själv bl.a. på www.energiberakning.se alternativt anlita en energirådgivare. Vad säger energideklarationen?
Thermian går inte riktigt på full effekt vid +10. Det är såklart kallare om nätterna men då dagsmedeltemperaturen ligger på knappa +10C så får den arbeta nästa fullt ut. Kanske behöver en ny pump vara 3 ggr större för att klara behovet fullt ut då? Jag tänker att den sista effekten tas med elspetsen eller är jag fel ute? Thermia har en 17 kW inverter som kanske kunde räcka om man spetsar när det är som kallast?Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.
Jag gissar på att ditt hus är bättre isolerat än mitt;)
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.
Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.
Framledningsmässigt så orkar den prestera dryga 30c fram och kanske 6-8c lägre tillbaka utan tillskott en dag med +5c ute.
Samma flöde? det borde väl regleras så att det blir större flöde till det djupare hålet, så att deltat blir lika?
Ok, inte så mycket uppgifter att gå på. Finns också en tumregel som säger att värmebehovet är ca 70 W/m2 i genomsnitt. I detta fall med ett äldre hus utan tilläggsisolering förmodligen drygt detta. Säg 75 W/m2 så blir max effektbehov omkring 22,5 kW. Numera får en värmepump gärna ge närmare 100% effekttäckning. Tycker nog att 17 kW värmepump låter något liten även om den är bra men det tål att räkna på. Försök att ta in offerter också i ett par olika effektklasser. Obs! också att el-abonnemang och serviskabel kan påverkas om man tidigare klarat sig med att elda i kakelugnarna och det åtminstone delvis varit låg inomhustemp.
8 kW effektbehov vid +10 låter lite väl mycket. Om nu brinen är på minusgrader så blir väl den reella effekten mindre. Man kanske kan jämföra effektbehoven för våra hus eftersom båda ligger i Göteborg. Mitt hus är en tvåfamiljsvilla från 30-talet utan isolering i väggarna (10 cm träplank), 20-25 cm isolering i taket, tvåglasfönster och självdragsventilation. Källare, våning 1, våning 2 är 309 kvadrat sedan är det en inredd vind på 60 kvadrat och kallvindar. Snittförbrukningen de senaste fyra åren är 35 000 kWh och beräknat maxeffektbehov 16,2 kW. Det värms upp av en Nibe 1255 16 kW och den gick mig veterligen inte på max i vintras.
Det er mulig. Da ville jeg isolert boligen i sommer, og montert frekvensomformer dersom du fremdeles ikke fikk varmen opp i ditt hus.I vinter har jeg ikke hatt ett eneste tilslag fra mine el.kolber.
Vi kan konstatera att 8 kW är förlite.Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.Sedan måset du få upp Brine temperaturen antingen med att borra nya hål eller gräva ner jordvärmeslang. Höger brine temperatur ökar också pumpens effekt. Jag skulle säga börja med de två åtgärderna de är bra för alla framtida värmepumpslösningar.
Om du klickar på rätt ställe så kan du ange exakt vilka olika material och dess tjocklekar huset är byggt av och räkna ut medel U-värde för de olika delarna av huset. Med hjälp av arean på varje del kan man sen ganska exakt räkna ut vilken effekt huset kräver vid en viss inne- och utetemperatur.
Han skrev i första inlägget:Att sänka den ytterligare är nog inte rätt väg. Returtempen är bara några grader varmare än rumstempen. Går värmepumpen hela dygnet utan att stanna när det är kallt?