Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2040 + VVM310  (läst 4356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
F2040 + VVM310
« skrivet: 15 februari 2017, 09:01:35 »
Hej
Jag upplever kompressorregleringen som extremt långsam i min anläggning, det kan ta uppemot en timme för kompressorn att sänka hastigheten när den gått med hög frekvens, regleringen verkar ske med runt 1Hz per minut. Är någon insatt i om det på något sätt går att komma åt regulatorparametrarna i anläggningen för att kunna få högre förstärkning på regleringen.? det går ju att se en massa variabler i store.set filen men har ingen förklaring på en stor del av variablerna som lagras där.

/Tomas

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: F2040 + VVM310
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2017, 22:07:09 »
Jag och flera upplever samma sak med våra bergvärmepumpar. Följ gärna den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63599.0
Den börjar bli riktigt intressant  pÃ¥ slutet men det finns mycket matnyttigt pÃ¥ andra ställen ocksÃ¥.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 07:10:19 »
Hejsan
Jo, jag har läst den tråden, dock så verkar inte de adresserna som används för P-Värdet och Gmz finnas i VVM310, dessutom när gradminuterna faller så kan VVM 310 hoppa från begärd frekvens från till exempel 30Hz upp till 62hz.. Då börjar den sega sig upp, frekvensökningen på utedelen tar då strax över 30 minuter och har när den kommit upp i begärd frekvens högre framledning än beräknat. Efter ett tag ökar då gradminuterna och processen blir det omvända, när frekvensen sedan efter c:a 40 minuter är tillbaka på det låga värdet är framledningen på tok för hög och gradminuterna går blixtsnabbt mot 0 med ett efterföljande rejält överskjut.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: F2040 + VVM310
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 18:55:02 »
Hej.
Kolla om du hittar något i bifogad lista från Nibe modbus manager som stämmer bättre.
Du har inget spärrband aktiverat? Det verkar konstigt om den ska hoppa så mycket som från 30 till 62 HZ.
Jag har precis upptäckt ett spärrband i min 1255 som inte går att ändra eller se i inställningarna. Det ligger mellan 55 och 64 HZ.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2017, 21:19:54 »
Intressant, tack för adresslistan:) Jag ser dessvärre inte till någon variabel som kan påverka kompressorregleringen, frågan är om den ligger i utedelens styrning, ramptiderna är extremt långa vid begäran om ny frekvens. Däremot, begärs varmvattenladdning så rampar den upp till högre frekvens på nån minut, samma operation under värmeproduktion kan som tidigare nämnts ta upp emot en timme.

När varmvattenladdning är klart och maskinen växlar till värmeproduktion så sker nedrampningen långsamt och gradminuterna flyger snabbt mot 0... däremot om utedelen begär avfrostning så går den efter avfrostning direkt till den önskade frekvensen efter kompressorns uppstartssekvens.. mycket märkligt att man inte ska kunna påverka detta...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2017, 13:57:47 »
På Nibes första inverter, 1250, kunde man parametrera frekvensregulatorn.
Vet inte varför man inte lagt in denna möjlighet i de nyare invertrarna?
Frågan är om Nibe kan uppdatera styrningen så att den blir lite med flexibel?
Ni får nog tjata på deras support att frekvensregleringen suger.
Om alla som har detta problem ringer och klagar så borde de reagera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2017, 17:04:54 »
jag fÃ¥r ta tag i detta snart.  fÃ¥r fixa logg pÃ¥ eländet först

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2017, 14:57:19 »
en bild säger mer än 100 ord sägs det ju. Bifogar graf från uplink över kompressorns frekvensökning vid varmvattenproduktion och likaså tillbakagången till normal värmeproduktion. notera att gradminuterna hinner sticka iväg rejält medans kompressorn segar sig ner i hastighet.
notera också hur kvickt den kan ändra frekvens om det sker en avfrostning eller att det växlas behov till att producera varmvatten.

Jag kan tillägga att jag kör efter en egen kompressorkurva, annars skulle värmepumpen gå i princip enbart on/off. så grafen inleds med en stabil värmeproduktion med en kompressorfrekvens runt 28Hz fram tills varmvattentillverkningen avslutar och den under loppet av en halvtimme segar sig ner mot målet på 28Hz. det kom runt 50Hz en avfrostning som direkt vid färdig avfrostning hoppade till rätt frekvens... Högst märklig reglering som tillåter undantag om behov plötsligt ändras... samma sak händer om gradminuterna faller så att högre effekt triggas... då seeeegar den upp frekvensen mot ett nytt mål, och när målet är nått så ligger framledningstemperaturen redan för högt och historien upprepas...
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 15:06:40 av Tomros74 »

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: F2040 + VVM310
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2017, 17:03:17 »
Jag får gissa mig till vad färgerna betyder då jag har en bergvärmepump och det inte behöver vara exakt samma.
Att värmepumpen skiftar frekvens vid varmvattenladdning och avfrostning är helt ok. Varmvatten körs alltid vid en fast frekvens, i mitt fall vid 55 hz och antagligen samma sak med avfrostningen eftersom man inte vill att den ska ta för lång tid.
Av det jag kan se av graferna ser det ut som du hade ett lågt värmebehov igår. Tände ni en brasa vid 7 eller hade ni besök/lagade mat? Vid låga värmebehov går våra maskiner som on-off vilket också är helt normalt.
Det är stor skillnad vilken effekt kompressorn ger i en uteluftvärmepump beroende på ute T. Om du hade som jag igår dvs ca 5 gr är det en jätteskillnad jämfört med om du hade haft -7.

Vad händer vid 21.30? Har du nattsänkning?
Av någon anledning har tydligen Nibe valt att köra alla sina värmepumpar med en väldigt långsam reglering. Vi är några stycken här på forumet som försöker knäcka hur vi ska lösa detta men jag tror inte att någon är klar ännu. Det är helt enkelt för varmt ute för att testa de senaste rönen.
Egen kompressorkurva? Betyder det att du använder spärrbanden eller?
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 17:07:59 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2017, 17:34:41 »
Hejsan
Helt riktigt, 21.30 sänktes tempen nÃ¥got. Egen kompressorkurva görs genom att sätta vid vilken utetemperatur som den skall gÃ¥ pÃ¥ min frekvens(25Hz) respektive maxfrekvens (120Hz). i gÃ¥r var det runt +3 ute och det gav 28Hz vilket den gÃ¥r stabilt pÃ¥ för att hÃ¥lla c:a 19,5 grader inne.  om jag fÃ¥r ökat behov (ställer upp rumstemp) sÃ¥ faller gradminuterna och den vill dÃ¥ upp i frekvens(beroende pÃ¥ utetemp) men oftast först runt 55-60Hz och inom snart även runt 80Hz. det är dessa ökningar som är sÃ¥ sega, det vore bättre om dessa ökningar sker snabbt(som när den kör varmvatten) och därefter kunna reglera tillbaka lika snabbt. det skulle hindra kompressorn frÃ¥n att stoppa i onödan.
Den egna kompressorkurvan har inga spärrband utan frekvensökningen vid fallande gradminuter verkar mer eller mindre hårdkodad i styrningen, det är ofta lika stora skillnader i begärd frekvens fast det blir olika värden baserat på utetemperatur, och så långt är det logiskt när man använder uteluft som värmekälla.....bara man slapp denna trötta rampning av frekvenser...

Vårt hus har c:a 100 kvadratmeter uppvärmt av: kök+hall+badrum+badrum källare = golvvärme. kök + hall ca 20 kvadrat med golvvärme lagt i folie på frigolit, 12 resp. 8 mm slang. Badrum 8 mm slang i golvspackel 3 kvadratmeter. golvvärme källare 8 kvadrat 20 mm slang i 10cm betong med klinkers på. vardagsrum = 1200 mm gjutgärnsradiator sektionstyp + watt C22 radiator 1200 mm, rummet är 15 kvadrat, ytterligare ett rum i samma storlek = c22x600x1200 + c21x600x1200. ovanplan är två rum c22x600*1200 + C33*600*1200. detta system gör att jag normalt i nuvarande väderlek behöver en framledning på 28-32 grader, när det är som kallast, runt -15 ligger jag mellan 35-40 grader. har aldrig varit över 40 grader framledning.

Förut var det oljepanna, och när den åkte ut kompletterades det med ett antal dubbla radiatorer som komplement för att få ett lågtemperatursystem, därav vill jag kunna utnyttja värmepumpen på låga frekvenser utan seghet i regleringen, har man dessutom golvvärme vill man inte att kompressorn står still långa stunder då det skapar variationer i värmen. pumpen klarar uppenbart att gå på låga frekvensen väldigt länge, men det störs av den extremt långsamma regleringen vilket ger långa stilleståndstider helt i onödan.
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 17:52:35 av Tomros74 »

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: F2040 + VVM310
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2017, 20:27:54 »
Då förstår jag vad du menar med kompressorkurva. Den funktionen finns inte på bergvärmepumparna.
Om jag tolkat dig rätt så är den seg upp i varv för att sedan när den nått måltemp vara så långsam ner igen så den slår i gm-stoppet vid 0 innan den nått min-frekvens?
Jag hade liknande problem som löstes med att jag har ett par golvslingor helt öppna utan rumstermostater samt att mina raddisar på övervåning är helt öppna och styrs av värmepumpens rumsgivare.
Sedan har jag ökat delta T på pumpinställningen och då reagerar den snabbare också. (man kan väl ställa delta T på luftisarna också?)
Min slår fortfarnde i gm-stoppet efter att den jobbat upp sig från större gm-underskott och jag försöker hitta en lösning på det.

Det är skittråkigt med Nibes tröga reglering och innebär att man får anpassa huset till värmepumpen och inte tvärt om.
« Senast ändrad: 19 februari 2017, 20:31:48 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2040 + VVM310
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2017, 06:21:04 »
Tomros74:
Hur har du med termostater?
Har du justerat in alla slingor?
Om du har gjort det, vad har du för delta över radiatorerna?
Vad har du ställt in för klimatsystem i VP:n?
Och bilden från uplink säger inte mig så mycket, det är mycket information jag saknar, så lägg hellre (eller också) upp en usb-logg, som är loggad med 1 minuts intervall.
Om jag har förstått dig rätt, så har du ingen extern cp, eller shunt?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2017, 06:46:43 »
Hej
Jag har en separat shuntgrupp till golvvärmen, system 2= nibe ECS40, Jag har ett delta på 7-10 grader över mina radiatorer, och kör med inställning Delta 15 grader vid -15 DUT som inställning på VVM310. Tidigare hade jag inställningen Golvvärme+radiatorer med inställning DUT vid -18, vilket resulterade i för lågt delta i systemet (hög pumphastighet). Huset är byggt 44 och har grova värmeledningar, fungerade tidigare med självcirkulation. Däremot är det ingen större volym på systemet. Men det vet jag att värmepumpen kan hantera genom att gå på låg frekvens, det funkar stabilt med en egendefinierad kompressorkurva så länge ingen "störning" inträffar såsom jag skrivit tidigare, för då "hittar" inte kompressorn tillbaka till inställld frekvens inom rimlig tid. Det här är nog den första regulatorn jag stött på där man inte kan justera regulatorparametrarna och det är synd....

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F2040 + VVM310
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2017, 08:48:19 »
Tomros74:
Hur har du med termostater på radiatorerna?
Har du justerat in alla slingor?
Jag är inte bekant med 2040:an, och inte hittar jag någon vettig manual, men har du möjlighet att ändra vid vilka GM kompressorn skall starta, samt när eltillskott skall gå in?
Cp:n för golvvärmen, hur är den ställd?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: F2040 + VVM310
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2017, 09:03:11 »
Alla termostater är fullt öppna, de radiatorer som inte räckt till är utbytta till större och instrypta för korrekt delta. Golvvärmepumpen är en Grundfos Alpha och går på konstanttryck då det ger bästa fördelningen, även här är slingorna individuellt strypta för korrekt värmefördelning.

Nu när det är plusgrader kör jag vp start pÃ¥ -250 gradminuter, dÃ¥  blir det inga onödiga stopp utan jag hÃ¥ller mig omkring det värdet. tillsats ligger pÃ¥ en diff av 900 gradminuter för att inte kompressorn skall varva upp i onödan för dÃ¥ blir det obönhörligen att GM gÃ¥r till 0 med ett rejält överskjut, vilket hade kunnat dämpas av en korrekt reglering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!