Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd slang i Jordvärme  (läst 8740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #15 skrivet: 01 juli 2017, 16:31:34 »
Går det att fixa så försök att placera expansionskärlet i högsta punkten med ett vridet T-kors och ha ett litet fall på alla rör åt rätt håll så sköter sig avluftningen nästa själv även utan stor pump och tunna att lufta i. Jag fyllde sista 20-30 literna med en borrmaskinspump och lufta ut sista med cirkulationspumpen i tio dagar utan problem.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #16 skrivet: 01 juli 2017, 16:38:10 »
Går det att fixa så försök att placera expansionskärlet i högsta punkten med ett vridet T-kors och ha ett litet fall på alla rör åt rätt håll så sköter sig avluftningen nästa själv även utan stor pump och tunna att lufta i. Jag fyllde sista 20-30 literna med en borrmaskinspump och lufta ut sista med cirkulationspumpen i tio dagar utan problem.

// Magnus
Får se vad han kommer med i höjd och plats för montaget annars mycket bra det du säger

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #17 skrivet: 01 juli 2017, 16:46:53 »
Hej igen,
Inget klart om VP ännu sÃ¥ inte mycket att fotografera ,   installationen är ju 2 x 400 mtr  slingor.  Huset är tvÃ¥vÃ¥nig pÃ¥ ca 175 kvm normalisolerat
källare pÃ¥ ca 60 kvm,  Slangarna kommer in 80 cm frÃ¥n källargolvet gÃ¥r ut och sedan ner pÃ¥ Ã¥kern , lutar svagt nedÃ¥t
Ang. VP så kommer jag nog återkomma med frågor då det verkar finnas mycket välja på.
Har bara hört att man inte ska ha för kraftig VP sÃ¥ den slÃ¥r av/ pÃ¥  ofta , sliter pÃ¥ kompressor.  Men som sagt kan Ã¥terkomma senare
tack så länge :)
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #18 skrivet: 01 juli 2017, 16:58:49 »
Hej igen,
Inget klart om VP ännu sÃ¥ inte mycket att fotografera ,   installationen är ju 2 x 400 mtr  slingor.  Huset är tvÃ¥vÃ¥nig pÃ¥ ca 175 kvm normalisolerat
källare pÃ¥ ca 60 kvm,  Slangarna kommer in 80 cm frÃ¥n källargolvet gÃ¥r ut och sedan ner pÃ¥ Ã¥kern , lutar svagt nedÃ¥t
Ang. VP så kommer jag nog återkomma med frågor då det verkar finnas mycket välja på.
Har bara hört att man inte ska ha för kraftig VP sÃ¥ den slÃ¥r av/ pÃ¥  ofta , sliter pÃ¥ kompressor.  Men som sagt kan Ã¥terkomma senare
tack så länge :)
80 cm frÃ¥n golv dÃ¥ finns det minst 1200 kvar upp till tak . Gott  dÃ¥ finns det plats att sätta dom delar och ventiler som behövs
framöver , jobba pÃ¥ med backen , sÃ¥g att du hade lÃ¥dor som isolering , fyll med sand i och runt om lägg ett lock pÃ¥ sedan ca 1 dm sand ovanpÃ¥  , stampa lite med fötterna , pÃ¥ med jord , trampa ned mellan pÃ¥fyllningar  5 cm , blir körbart med personbil

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #19 skrivet: 03 juli 2017, 06:30:52 »
Enligt SGU:s "normbrunn" skall man isolera 2 meter utvändigt vägg för att undvika tjälskador på vägg.
0.5 meter är för lite, och isloeringen är INTE för att undvika kondens, det är nåt som 25FOCUS hittat på helt på egen hand.
Isoleringen är i och för sig till både för att undvika kondens i huset, och i väggen, men den sträcka om 2 meter utanför huset som man enligt rekommendation skall isolera är alltså för att undvika tjälskador på väggen.

Isolering av slangarna som ligger längre från huset skall normalt inte göras, på precis samma sätt som i ett borrhål för bergvärme så värms brine även om slangarna ligger nära varann, att isolera markvärmeslang är som jag ser det direkt kontraproduktivt, och dyrt.
Bara om man passerar vatten och avlopp skall man isolera, och möjligen om slangarna ligger under en infart eller annat där man är rädd att få tjällyftning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #20 skrivet: 03 juli 2017, 12:59:24 »
Hittar inte pÃ¥ nÃ¥got , varför kan du inte skriva pÃ¥ ett förnuftigt sätt och inte bara framhÃ¥lla att det här vet jag bättre och ni ska inte bry er om vad han skriver , har inte pÃ¥ nÃ¥got sätt svarat  fel pÃ¥ det som frÃ¥gas efter , ska det kommenteras sÃ¥ ska det vara relevant med den verklighet som är , vad gör isoleringen mer än skyddar mot kondens , den isolerar även sÃ¥ att ev. tjäle undviks invid grundmur om  det finns risk för det  , därav att ha en bit isolering utanför i mark , allt är beroende pÃ¥ vad KB kan bli i temp ,klart den kan bli minus med tjäle i mark  , tror mig veta att du kommer med en massa hit och dit med diverse , sÃ¥som SGU och av dig som att jag vet bäst eller annat , du
framför olika skrivningar och hänvisar till dom ,  som en undertryckning pÃ¥ det som du säger  att sÃ¥ här är det , det vet jag , som ska vara nÃ¥got av perfekt lösning pÃ¥ det hela . Men nu tror jag att du inte kan göra sÃ¥ mycket Ã¥t det med olika framföranden , han hade lite tidsnöd sÃ¥ jag tror att det är färdigt arbete nu ,  han har tagit fasta pÃ¥ de upplysningar som jag talat om , samt utvärderat det och utfört förläggningen , han är ingen som inte vet nÃ¥gonting ville bara  veta  i stora drag vad kunde göras och har beslutat om det själv med info om olika sätt att gÃ¥ förbi ett hinder , skulle inte förvÃ¥na mig det minsta , kommande  frÃ¥n dig i inlindat text , du fÃ¥r skylla dig själv om du gjort som 25focus sagt och inte som jag sagt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #21 skrivet: 03 juli 2017, 13:22:40 »
SGU:s normbrunns-regler är det enda handfasta vi har att gå på när folk frågar.
Att sätta upp ett finger i luften och dra till med 0.5 meter bara för att man tror att det räcker är ett dåligt råd.
Även om du installerat värmepumpar och bara isolerat 0.5 meter och det gått bra så måste det väl finnas ett skäl att SGU ger rekommendationen 2 meter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #22 skrivet: 03 juli 2017, 15:12:54 »
Rekommendationer är väl nÃ¥got som  ingen tar ansvar för i utförande , bara nÃ¥got som kan stÃ¥ lite kryptiskt pÃ¥ mÃ¥nga ställen i skrift eller uttalas och brukar vara nÃ¥got sÃ¥nt här , klart att det finns sÃ¥dana som är mycket bra , men att i utsago säga min 2 meter är en säkerhet för den som skrivet det sÃ¥ inte den kan bli ansvarig för nÃ¥got , kan ju vara sÃ¥ att viss mätning har skett men var , när och hur  vet vi inget om , det finns ingen plats som exakt lika i landet , frysrisk finns alltid i samband med dom temperaturerna och ska tas hänsyn till i ett utförande 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #23 skrivet: 03 juli 2017, 16:35:02 »
Jag tycker ändå det är oförsiktigt att vidhålla 0.5 meter när det finns rekommendationer från ett statligt verk om 2 meter.
Fattar inte vad vitsen att ifrågasätta det skall vara?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #24 skrivet: 03 juli 2017, 18:13:11 »
Jag tycker ändå det är oförsiktigt att vidhålla 0.5 meter när det finns rekommendationer från ett statligt verk om 2 meter.
Fattar inte vad vitsen att ifrågasätta det skall vara?
Jag sa minimum och en isolering av den sort som har har är 2 m - 0,75 inne - grundmur blir väl ca 1- 1,25 meter utanför

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #25 skrivet: 04 juli 2017, 05:59:57 »
Du sa inte minimum.
Citera
till ca 0,5 m utanför den

I min värld är ca 0.5 meter = 0.45 till 0.55 meter, INTE 1.25 meter.

Jag sökte sedan rätt pÃ¥ den enda officiella rekommendationen jag känner till, frÃ¥n ett statligt verk - och länkade till utförlig information, men det väger tydligen inte lika tungt som dina rÃ¥d.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #26 skrivet: 04 juli 2017, 12:09:39 »
Du ger dig inte med petitesser utan ska kommentera om möjligheten finns oavsett  millimeter eller bokstäver , dÃ¥ fÃ¥r jag väl backa lite och ursäkta mig för den personen som jag sagt det till , att jag inte gav ett millimetermÃ¥tt pÃ¥ det , sedan kommenterar du ::.  ditt rÃ¥d ::   att dÃ¥ fortsätta hacka för att det ska passa dig är nog lite överkurs :: det är ju en statlig institution som
har sagt det , OK jag köper det , men för att undertrycka att jag har helt fel , så skriver du detta och hör sen , ser ni inte vad jag skriver

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd slang i Jordvärme
« Svar #27 skrivet: 04 juli 2017, 17:10:58 »
Än en gång, han bad om ett råd, som jag gav honom och länkade till en tillförlitlig källa.
Rådet skilde sig rätt mycket från ditt råd, men det gavs ingen kommentar vilket jag tycker var lite konstigt.
Varför lita på någon som inte kan hänvisa till fakta i frågan?
Alla får självklart lita på vem de vill, men i ett fall som detta där man faktiskt skulle kunna få tjälskador på källarväggen så är det lite märkligt att man inte tar till sig av olika idéer om det lämnas ett par olika förslag, varav det ena hänvisar till en handfast rekommendation från en pålitlig källa.

Men än en gång så angriper du mig som person och denna gång leder det till 1 veckas avstängning från forumet.
Jag hoppas det blir bättre när du åter släpps in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!