Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Direktel till bergvärme, golvvärme och/eller radiatorer -var börjar jag?  (läst 3202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har precis köpt ett lite lagom slitet hus (i Stockholmstrakten) och har nu börjat planera renoveringsarbetet så smått i väntan på att flytta in (September). Jag har ett antal "lägenhetsprojekt" bakom mig så jag tror mig veta ungefär vad jag gett mig in på med det här huset, även om ett hus såklart är ett rätt mycket större projekt än de lägenheter jag totalrenoverat tidigare genom åren... I alla fall, en av de större investeringarna vi skulle vilja göra är att byta ut direktverkande elen mot vattenburen bergvärme. Jag tillhör skaran som gärna "vill förstå allt" och också gärna kavlar upp ärmarna och gör saker själv så det känns som detta är ett forum som kanske kommer passa mig, då just värmesystem är något av ett svart hål i min kunskapsbank :).

I alla fall, idén med bergvärmekonverteringen är dels att sänka driftskostnaderna, men även att höja komforten en smula -därav funderingarna på golvvärme...(och eventuellt även kompletterat med ett system för frikyla).

Väldigt kortfattt om huset:
Byggt 1978
Platta på mark, enligt besiktningsman underisolerad med leka (oklart hur mycket, dock).
160m2 i två plan, kallvind. Trästomme med tegelfasad.
Fönster med isolerglaskassetter från 1997 plus ytterglas.

I dagsläget ligger det plastmattor limmade direkt mot plattan på större delen av undervåningen förutom i vardagsrummet där det ligger extremt sliten parkett flytande på plattan. Planen är att lägga om alla golvytor med ny parkett i vardagsrummet och klinkra resten (tvättstuga, hall, kök och badrum, dvs ca 45-50 m2).

Första frågan blir således: Är det vansinne att ens fundera på golvvärme om plattan är isolerad enligt 1978-års standard (vad det nu kan tänkas vara...10-15cm? mer? mindre?). Jag bör heller inte få jätteproblem med kallras från fönstren (isolerglas plus ytterglas)? Det känns ju som ett väldigt trevligt alternativ rent estetiskt men även komfortmässigt att riva ut golven, lägga slang och sedan flytspackla upp plattan några cm (innerdörrarna kommer också att bytas). Alternativet är ju att vi sätter radiatorer i undervåningen men golvvärme i övervåningen, men då skulle det nog bli rätt kallt om fötterna på de stora klinkerytorna som planeras på bottenvåningen? Hur funkar det förresten på sommaren med värmepump och gollvärme? Hur gör man för att komfortvärma golven (om det skulle behövas) -bara att låta pumpen stå och "småputtra", eller krävs det andra doningar för att det skall bli bra?

Någon som gjort något liknande med bra resultat? Jag vill först och främst förstå vad jag har för möjligheter och vad det finns för för- och nackdelar med de olika alternativen i mitt fall. Tankar, förslag och ideer mottages med tacksamhet!

/
Henrik


Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Det brukar vara smart att bo in sig i huset innan man börjar renovera för mycket. Plattan i 70-talshus isolierades olika mycket. Allt från inget alls till en hel del, var ditt hus befinner sig vet vi inte förrän du kontrollerat den saken. Bor själv i ett hus från -75, har inte en aning om mängden isolering i plattan men golven är inte kalla, går utmärkt att tassa omkring barfota i källaren.

Personligen tycker jag inte radiatorer är särskilt vackra och gör rummen svårmöblerade men allt har ju ett pris. Flytspacka 80 kvm är inte billigt. Ett alternativ är ju (vet inte om det blir billigare) att du river ut betongplattan där du ska klinkra och isolerar ordentligt och gjuter nytt betonggolv med golvvärme. Resten av nedervåningen kör du radiatorer på. Är det öppen planlösning kanske det räcker med en fläktkonvektor som du dessutom kanske kan köra frikyla på?

Och du kan fisköra pumpen sommartid för att få komfortvärme men då tappar du ju en del av din besparing...

Alldeles oavsett vad du gör så höjer du komforten med ett vattenburet system
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det brukar vara smart att bo in sig i huset innan man börjar renovera för mycket. Plattan i 70-talshus isolierades olika mycket. Allt från inget alls till en hel del, var ditt hus befinner sig vet vi inte förrän du kontrollerat den saken. Bor själv i ett hus från -75, har inte en aning om mängden isolering i plattan men golven är inte kalla, går utmärkt att tassa omkring barfota i källaren.

Personligen tycker jag inte radiatorer är särskilt vackra och gör rummen svårmöblerade men allt har ju ett pris. Flytspacka 80 kvm är inte billigt. Ett alternativ är ju (vet inte om det blir billigare) att du river ut betongplattan där du ska klinkra och isolerar ordentligt och gjuter nytt betonggolv med golvvärme. Resten av nedervåningen kör du radiatorer på. Är det öppen planlösning kanske det räcker med en fläktkonvektor som du dessutom kanske kan köra frikyla på?

Och du kan fisköra pumpen sommartid för att få komfortvärme men då tappar du ju en del av din besparing...

Alldeles oavsett vad du gör så höjer du komforten med ett vattenburet system

Hehe, självklart skall det "bos in" innan storsläggan tas fram :), men jag gillar att vara förberedd, att ha utvärderat mina alternativ ordentligt innan jag sätter in stöten :). Att bila och isolera platta låter dyrt -att jag sneglar på golvvärme handlar ganska mycket om komfort, men även att man kan köra med lägre temp på "radiatorvattnet", vilket väl ger termodynamiska fördelar sett ur värmepumpens perspektiv? Att köra både med golvvärme och radiatorer, kräver inte det "två temperaturer", alternativt jävulusiskt stora radiatorer?

Henrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo. Eller en temperatur och en shunt till golvvärmen... De flesta moderna VP kan styra två klilmatsystem, så det borde inte bli så avancerat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Och jag bor i ett soutteränghus från 1974 i Gbg-trakten med en helt oisolerad grundplatta.
I samband med att jag renoverade bla tvättsugan (klinker) och gillestugan (parkett) på nedervåningen nyligen funderade jag också på golvvärme där.

Efter att ha läst en hel del om golvvärme i gamla hus med oisolerade grundplattor och de risker det kan innebära enligt en del personer valde jag dock för säkerhets skull bort golvvärmen.
http://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/grundtips_for_golvvarme.pdf (tex sid 4 "Risk för fuktskador")
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.2962038-golvvarme-kan-vara-ett-gissel

I min okunnighet om de eventuella riskerna lade jag dock in el-golvvärme i duschen (ligger "mitt i" huset) på nedervåningen 1998 och jag har hittills inte upptäckt några av de risker som beskrivs i artiklarna. Och man måste ju säga att det är oerhört skönt med golvvärme i tex en dusch där man vanligtvis är rätt lättklädd.

Per L
« Senast ändrad: 06 juni 2012, 08:59:14 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Floore har golvvärmesystem som du lägger på plattan, både med och utan extraisolering. Då kommer du undan flytspackling av golvvärmeslingor och dylikt. Jag har lagt 12mm-slang i vår 115 kvm-kåk ovanpå golvspån med bra resultat.

Kan vara alternativ värt att kika på åtminstone.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Jag har tittat lite på golvvärme också om det nu skulle bli aktuellt att köpa huset vi nu hyr..

Jag hittade golvvärmebutiken på nätet, dom har olika sorter som man lägger direkt på befintligt golv, verkar riktigt smidigt och enkelt. Prismässigt så tycker jag att det verkar hyffsat okej pris eftersom allt ingår?

Dessa två har jag tittat lite på.

http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=56

http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33_34

Sen vet jag inte hur seriöst det är att bara lägga uppe pÃ¥ befintligt golv.. Men vad är skillnaden med  laminatgolv dÃ¥? ;)

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får börja med att tacka ödmjukast för alla tips och råd!

Spontant känns det som att jag ska luska lite i hur mycket isolering det är under plattan (håltagning!?!), och även klura lite på om det är galet att gjuta in rören i plattan, eller om man ska lägga någon eller några cm cellplastisolering med spår i ovanpå plattan -eller om man ska ta striden med sambo och lyfta in jätteradiatorer. Jag har ju ett antal poäng termodynamik under bältet och förutom rena ekonomin så bubblar det ju ner till vad man kan tolerera i form av ångtryck under plattan känns det som...

Känns lite läskigt att lägga frigolit på plattan då man ju kyler den och fuckar upp ångtryck och relativ fuktighet osv, men det kanske är kosher ändå, om plattan är lite lagom underisolerad (säg 5-10 cm)?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!