Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic  (läst 5841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #15 skrivet: 20 november 2023, 16:57:40 »
Det här är intressant.
Du skriver att KB in/ut visar samma vid manuell drift utan kompressor.
De visar ett delta på 3-5 C med kompressor och manuell drift.
De visar +3 och -10 med kompressor och automatisk drift (delta 13 C).

I så fall är det nått som krånglar med kretskortet, den drar inte relät för KB-pumpen som den ska.
Har du lite tur så kanske en fabriksåterställning hjälper (meny Installation 1A) skriv upp de inställningar du gjort innan.
Har du otur så behövs ett nytt styrkort, och det måste köpas via agent, finns ej på nätet.

Tror inte den där pumpen har någon styrning av KB-pumpen, tror linus menar att han kör driftläge auto på kompressorn och cirkpumpen i läge 3.
DeltaT 3-5 grader gissar jag beror på om han har cirkpumpen på läge 1, 2 eller 3.

Jag tror du har ett trasigt expansionskärl om du fått in luft i radiatorkretsen.
På botten av kärlet finns normalt ett svart lock, under locket sitter en luftventil.
Om du trycker in den lite snabbt, kommer det vatten eller luft då?
Om det kommer vatten har gummimembranet i kärlet gått sönder och luften har åkt in i radiatorkretsen.
Då måste du byta expansionskärl.
Man kan också se det om trycket stiger plötsligt när man fyller vatten i systemet efter avluftning.

För att kunna pumpa bakvägen behöver du ta dig någon som har prylar för att göra det.
De som monterat pumpen borde kunna göra det åt dig, och om det inte blir bra då får de försöka hitta vad som begränsar flödet.
« Senast ändrad: 20 november 2023, 17:02:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #16 skrivet: 20 november 2023, 21:54:22 »
Hej,

Tack för alla svar!

Jag har nu kört enbart cirkulationspump manuellt bra länge, utan något ljud från kalla sidan. Ljudet är från radiatorkretsen. Ska lufta detta alt byta ut expansionskärlet.

Jag lutar åt att det är CP på kalla som är kass. Hittade ett kvitto på att den är bytt 2005. Jag har kontaktat en lokal tekniker som skall komma imorgon 21/11. Han ska spola brine och fylla upp samt kolla igenom CP.

Kuriosa: pumpen löste ut på LP idag EM. När pumpen gick med kompressor så har den dragit kopiösa mängder el. Den har alltså inte klarat av att producerat värme utan elpatron. Jämför jag förbrukning med november förra året, så är det ca 300% skillnad, på uppsidan.

Kan en felande köldbärare orsaka detta??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #17 skrivet: 21 november 2023, 08:03:00 »
Nja, knappast, men om elpatronen går in så kan det ju gå mycket mer el.
Månaderna innan min gamla värmepumps kompressor skar ihop fullständigt så ökade elförbrukningen succesivt, när motorskyddet började lösa så hade elförbrukningen på kompressorn gått från normalt ca 1.8 kW till över 3 kW, tror t.o.m att jag såg över 4 kW sista gången jag startade värmepumpen.
Det som kan öka förbrukningen med 300% är alltså antingen elpatron eller en kompressor som är på sluttampen, eller en kombination.
Med lite tur är dina problem bara lågt flöde på KB, vilket ger dålig effekt på kompressorn, vilket i sin tur gör att du behöver eltillskott tidigare än normalt.
När det är kallt i November så krävs dessutom mycket energi för att värma huset, det är ingen eller lite snö på marken och taket som hjälper till att isolera, och det finns mycket fukt i husets konstruktion som ska frystorkas bort, vilket kräver energi - det går aldrig så mycket effekt som när det är kallt ute tidigt på säsongen.
(Många som kontaktar mig och tror det är nåt fel på anläggningen vid fall som de vi nu ser i norra Sverige i alla fall, men under -20 grader redan i November.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #18 skrivet: 21 november 2023, 08:41:39 »
Nja, knappast, men om elpatronen går in så kan det ju gå mycket mer el.
Månaderna innan min gamla värmepumps kompressor skar ihop fullständigt så ökade elförbrukningen succesivt, när motorskyddet började lösa så hade elförbrukningen på kompressorn gått från normalt ca 1.8 kW till över 3 kW, tror t.o.m att jag såg över 4 kW sista gången jag startade värmepumpen.
Det som kan öka förbrukningen med 300% är alltså antingen elpatron eller en kompressor som är på sluttampen, eller en kombination.
Med lite tur är dina problem bara lågt flöde på KB, vilket ger dålig effekt på kompressorn, vilket i sin tur gör att du behöver eltillskott tidigare än normalt.
När det är kallt i November så krävs dessutom mycket energi för att värma huset, det är ingen eller lite snö på marken och taket som hjälper till att isolera, och det finns mycket fukt i husets konstruktion som ska frystorkas bort, vilket kräver energi - det går aldrig så mycket effekt som när det är kallt ute tidigt på säsongen.
(Många som kontaktar mig och tror det är nåt fel på anläggningen vid fall som de vi nu ser i norra Sverige i alla fall, men under -20 grader redan i November.)

Jag förstår. Jag tror dock inte att kompressorn är på G att kasta in. Den låter bra och så vidare.. Jag hoppas att det bara är lågt flöde på KB. Kompressorn orkar inte att få upp framledningen på egen hand, när jag har kikat. Det kommer en reparatör idag. I bästa fall, så kan han få igång flödet antigen med hjälp av att avlufta brine eller byta cirk-pump.

Jag har börjat ta in offerter på en ny pump också. NIBE CTC och Thermia har jag tänkt. Han som kommer idag säljer Mitshubishi, hur är dessa? :)

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #19 skrivet: 21 november 2023, 09:54:02 »
Nja, knappast, men om elpatronen går in så kan det ju gå mycket mer el.
Månaderna innan min gamla värmepumps kompressor skar ihop fullständigt så ökade elförbrukningen succesivt, när motorskyddet började lösa så hade elförbrukningen på kompressorn gått från normalt ca 1.8 kW till över 3 kW, tror t.o.m att jag såg över 4 kW sista gången jag startade värmepumpen.
Det som kan öka förbrukningen med 300% är alltså antingen elpatron eller en kompressor som är på sluttampen, eller en kombination.
Med lite tur är dina problem bara lågt flöde på KB, vilket ger dålig effekt på kompressorn, vilket i sin tur gör att du behöver eltillskott tidigare än normalt.
När det är kallt i November så krävs dessutom mycket energi för att värma huset, det är ingen eller lite snö på marken och taket som hjälper till att isolera, och det finns mycket fukt i husets konstruktion som ska frystorkas bort, vilket kräver energi - det går aldrig så mycket effekt som när det är kallt ute tidigt på säsongen.
(Många som kontaktar mig och tror det är nåt fel på anläggningen vid fall som de vi nu ser i norra Sverige i alla fall, men under -20 grader redan i November.)


En sak till. Kan min cirk-pump ha tappat effekt, trots att den snurrar när jag kör den manuellt? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #20 skrivet: 21 november 2023, 10:51:45 »

En sak till. Kan min cirk-pump ha tappat effekt, trots att den snurrar när jag kör den manuellt? :)

Ser så ut, på nått sätt får den runt lite köldbärare men väldigt dåligt flöde.
Du skriver att du rengjort filtret, fick du tillbaka det på rätt sätt och öppnade vantilerna hela vägen runt filtret?
Det kan ju vara nÃ¥tt annat som stryper flödet med, men plusgrader pÃ¥ KB in tyder inte pÃ¥ att du fÃ¥tt is i borran som klämmer ihop slangarna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #21 skrivet: 21 november 2023, 11:44:05 »
Ser så ut, på nått sätt får den runt lite köldbärare men väldigt dåligt flöde.
Du skriver att du rengjort filtret, fick du tillbaka det på rätt sätt och öppnade vantilerna hela vägen runt filtret?
Det kan ju vara nÃ¥tt annat som stryper flödet med, men plusgrader pÃ¥ KB in tyder inte pÃ¥ att du fÃ¥tt is i borran som klämmer ihop slangarna.  Sc:,h

Ja, filtret är korrekt. Dock är jag högst osäker på alla förbaskade ventiler.. Jag har eventuellt strulat till det där..

Jag ska försöka att förklara hur dessa står i nu läget.

Första ventilen, har en sexkantsskalle, ska den vara i öppet läge dvs. så att det flödar ut sprit när jag öppnar skallen eller stängd?
Ventil nummer två (Filterball) ska filtret synas när man öppnar sexkantslocket eller ska man bara se ventilkulan?
Ventil nummer tre (brinekärlet) ska denna vara öppen eller stängd?

Just nu så har jag ventil nummer 1 öppen, ventil nr 2 (filter) öppen i flödesriktning och ventil för brinekärlet har jag öppen...

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #22 skrivet: 21 november 2023, 11:55:41 »
Ja, filtret är korrekt. Dock är jag högst osäker på alla förbaskade ventiler.. Jag har eventuellt strulat till det där..

Jag ska försöka att förklara hur dessa står i nu läget.

Första ventilen, har en sexkantsskalle, ska den vara i öppet läge dvs. så att det flödar ut sprit när jag öppnar skallen eller stängd?
Ventil nummer två (Filterball) ska filtret synas när man öppnar sexkantslocket eller ska man bara se ventilkulan?
Ventil nummer tre (brinekärlet) ska denna vara öppen eller stängd?

Just nu så har jag ventil nummer 1 öppen, ventil nr 2 (filter) öppen i flödesriktning och ventil för brinekärlet har jag öppen...

Så här ser det ut nu..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #23 skrivet: 21 november 2023, 12:21:36 »
Sitter vreden rätt är allt som det ska.

Man ska se ventilkulan när man öppnar locket, ser man filtret är köldbärarflödet avstängt. Ventil 3 ska vara öppen, i annat fall kan inte expansionskärlet fylla sin funktion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #24 skrivet: 21 november 2023, 12:39:36 »
Sitter vreden rätt är allt som det ska.

Man ska se ventilkulan när man öppnar locket, ser man filtret är köldbärarflödet avstängt. Ventil 3 ska vara öppen, i annat fall kan inte expansionskärlet fylla sin funktion.
Man ser ventilkulan när man öppnar locket. Filtret ser man inte, så flödet är PÅ. Ventil 3 är öppen.

Då återstår två felkällor; luft i köldbäraren eller en dåligt Cirkulationspump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #25 skrivet: 21 november 2023, 14:08:50 »
Du kan rundpumpa bakåt/framåt om du stänger ventilen i mitten, plockar bort nivåkärlet och ansluter en extern pump till de två ventilerna som sitter på var sin sida om filtret.
Först rundpumpar du åt ena hållet, och sedan åt det andra. (Kanske flera gånger)
Pumpen borde inte behöva vara stor, det är bara luften som finns i langarna mellan borran och värmepumpen som ska avluftas.
På något sätt måste du se till att det finns någonstans för luften att ta vägen, t.ex. genom att göra en T-koppling på undersidan av nivåkärlet och ansluta pumpen dit istället, då bör luften åka upp i nivåkärlet.
Typ, om du har pumpen på golvet, och ansluter med slangar till den vänstra ventilen, och till en T-koppling som du sätter nedanför nivåkärlet, höjdskillnaden borde göra att all luft avskiljs till nivåkärlet istället för att åka med ned till pumpen som står på golvet.
Troligen finns luften primärt mellan den vänstra ventilen och borran om flödesriktningen går från höger till vänster i bild.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #26 skrivet: 21 november 2023, 14:33:40 »
Du kan rundpumpa bakåt/framåt om du stänger ventilen i mitten, plockar bort nivåkärlet och ansluter en extern pump till de två ventilerna som sitter på var sin sida om filtret.
Först rundpumpar du åt ena hållet, och sedan åt det andra. (Kanske flera gånger)
Pumpen borde inte behöva vara stor, det är bara luften som finns i langarna mellan borran och värmepumpen som ska avluftas.
På något sätt måste du se till att det finns någonstans för luften att ta vägen, t.ex. genom att göra en T-koppling på undersidan av nivåkärlet och ansluta pumpen dit istället, då bör luften åka upp i nivåkärlet.
Typ, om du har pumpen på golvet, och ansluter med slangar till den vänstra ventilen, och till en T-koppling som du sätter nedanför nivåkärlet, höjdskillnaden borde göra att all luft avskiljs till nivåkärlet istället för att åka med ned till pumpen som står på golvet.
Troligen finns luften primärt mellan den vänstra ventilen och borran om flödesriktningen går från höger till vänster i bild.

Jag förstår. Det lämnar jag dock åt reperatören.

Nu har vi ungefär -5c ute, mot tidigare -16. Jag slog igång pumpen igen, och än så länge så går den fin fint, utan tillskott.

Binrekärlet har en ganska låg nivå. Vågar jag fylla det med rent vatten till ca. hälften? :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #27 skrivet: 21 november 2023, 14:35:04 »
Ja.
Men jag skulle inte bry mig om det ändå ska dit någon och fixa anläggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #28 skrivet: 21 november 2023, 14:43:52 »
Sitter en grundfos 25-60 eller 25-70 ups på denna. De ska hålla i 20 år. Märkligt att de bytte denna runt 2005.

Jag tror på luft i systemet.


Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #29 skrivet: 21 november 2023, 14:44:49 »
Ja.
Men jag skulle inte bry mig om det ändå ska dit någon och fixa anläggningen.

Han skulle ha kommit idag 09.00, ännu så har han inte dykt upp.. Hantverkare verkar ha fullt upp dessa tider. :D

"VÃ¥gar jag fylla den till 3/4 med vatten?

Kan man som lekman byta cirkpumpen själv? Jag kan skruva och så vidare." I fall att han aldrig dyker upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!