Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat BV  (läst 310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Åström

  • Gäst
Magnus Åström
Thermia Diplomat BV
« skrivet: 17 november 2023, 06:25:43 »
Hejsan, jag tycker att det är svårt att få till nån bra värme denna begynnande vinter, Det har väl alltid varit struligt med temperaturer runt 0, men nu har jag mellan 5-10 minus, upplever det som kallt i huset och får ingen bra värme.

Jag har Rum på 24 fnv men brukar ha haft 21-22 tidigare år.
Jag har även svårt att förstå kurva värde -5, 0 & 5, går ju som bekant att ändra +/- 5 på skalan för dessa 3.
Om man vill ändra dessa kurvor till varmare temp ska man då helt enkelt + värdet?

Jag kör pÃ¥ kurva 40.  Och har endast givare utomhus.
Ett annat problem är väl svårigheten att få mina 3 tonåringar att ha sina dörrar öppna och således få bättre cirkulation.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Diplomat BV
« Svar #1 skrivet: 17 november 2023, 06:42:01 »
Gör ingen justering runt 5, 0 , -5 ännu. Din kurva är för låg. Testa 45 och se om det blir bra inomhustemperatur. Kurvan ändrar du om den gasar för mycket eller för lite när det blir kallare. Det känns som problemet blir värre desto kallare det är.

Problemet runt 0-gradigt bör till stor del ha blivit ifyllt när kurvan är rätt, helt av sig själv.

Stänga rum är inget problem om man har radiatorer i rätt storlek i alla rum, det känns mer som en fråga om behov av injustering. Det går att justera in radiatorernas flödesbalans i de flesta fall om värmen genar på fel ställe.
« Senast ändrad: 17 november 2023, 06:45:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Magnus Åström

  • Gäst
Magnus Åström
SV: Thermia Diplomat BV
« Svar #2 skrivet: 17 november 2023, 07:41:28 »
Tack för svar skall testa det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 664
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!