Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten prod. gÃ¥r ofta och kort tid..  (läst 1891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qhopa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #30 skrivet: 16 oktober 2023, 09:23:34 »
Glömde svara dig innan, Nisse.

Ja, 1st CP.
Jag testade ändra till läge 3 = 27W men den körde igång ändå efter 20min.

Sänk värmekurvan

Jag har sänkt från 45 till 40 nu och de har tagit längre tid för integralen att nå -60 men tycker ändå framled.tempen sjunker fort. Nu tog de 30min innan den gick igång igen istället för 20min.
Jag har ju haft värmekurvan så lågt som 38 ända fram till förra veckan och då gick den också igång var 20-25 minut.

Vad händer om man ändrar integralen i servicemenyn till säg -120 istället ? Behöver man ändra hysteresen också då ?

Tilläggas är de -2 här nu enligt tempgivaren från vp.

Frågan är om pumpen gått såhär sen vi renoverade och la in golvvärme i halva nedervåningen för 2 år sen men rörmokaren aldrig ändrade några inställningar efteråt.. att det är de som kyler ner vattnet fortare än innan.

För skojs skull testade jag öppna alla radiatorer igårkväll för att se om volymen som skickas ut blir högre och de då ändrar längden på start/stopp men de är likadant som om alla radiatorer är avstängda och vi bara kört på golvvärmen..

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #31 skrivet: 16 oktober 2023, 09:48:30 »
"Jag testade ändra till läge 3 = 27W "

Provade du att trycka på högra knappen, då ser du flödet. 27W tycker jag ser ut som det går tungt, min alpha2 25-60 i vpumpen står på 3 och ger 35 W och 1,4 m3/h

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #32 skrivet: 16 oktober 2023, 10:11:06 »
Japp 2-2,5 minuter var gång. Och när den stänger av sig visas följande temperaturer:

Framledning: 57 (70)
Retur: 42 (55)
Varmvatten står att den är 45 vid start och 45 efter den gått dessa 2 minuter.



En tanke...
Om cirkpumpen stod i autoadapt med dom låga watten och förmodat lågt flöde så tänker jag att vpump kanske bryter för högt delta, den har inte nått måltemp för varmvatten och startar om efter dom minuter som display visar.


Utloggad Qhopa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #33 skrivet: 16 oktober 2023, 10:32:31 »
Provade du att trycka på högra knappen, då ser du flödet. 27W tycker jag ser ut som det går tungt, min alpha2 25-60 i vpumpen står på 3 och ger 35 W och 1,4 m3/h

Jag har tvÃ¥ knappar pÃ¥ min. Knappen med Pil som ändrar hur pumpen ska köra och knappen med mÃ¥ne/sol (?) pÃ¥ som jag antar är nattsänkning. Har tryckt och hÃ¥llt inne pÃ¥ dessa med men fÃ¥r inget annat än W 🤔

Tanken du har är god men jag hade problemen med korta start/stopp före jag bytte pumpen med. Då var stopp/start varannan timme. Nu är de var 20 minut men har nu testat sänka integralen från -60 till -100 och nu räknar den inte ner alls så fort som innan.
« Senast ändrad: 16 oktober 2023, 10:34:09 av Qhopa »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #34 skrivet: 16 oktober 2023, 11:06:34 »
Jag har tvÃ¥ knappar pÃ¥ min. Knappen med Pil som ändrar hur pumpen ska köra och knappen med mÃ¥ne/sol (?) pÃ¥ som jag antar är nattsänkning. Har tryckt och hÃ¥llt inne pÃ¥ dessa med men fÃ¥r inget annat än W 🤔

Aha de kanske är en äldre modell typ sådan? https://www.tradera.com/item/302460/608388064/grundfos-alpha-2-25-60-180 Då finns det inte den funktionen tror jag.
« Senast ändrad: 16 oktober 2023, 11:14:01 av nisse175 »

Utloggad Qhopa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #35 skrivet: 16 oktober 2023, 12:33:14 »
DÃ¥ har vi en liten uppdatering..

Röris har varit här och som jag nog nämnt tidigare har jag funderat över växelventilen och den va för trög tillbaka till sitt startläge så den läckte igenom. Bytte ut insatsen i den och nu gick den förjäkla fint !

Hade även problem med blåsan fastnat i sidan/botten (?) i exp.kärlet som vi tömde och fick ordning på.

Varmvattnet gick nu för första gången upp i mer än 1-2 grader över starttempen sen problemet uppdagades utan gick nu till+50 !

Integralen sänkt från -60 till -100.

Men nu är de +5 ute och behovet är 0 grader sÃ¥ jag fÃ¥r avvakta tills ikväll för att se om allt detta hjälpt  ::)

Utloggad Qhopa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten prod. går ofta och kort tid..
« Svar #36 skrivet: 18 november 2023, 10:31:06 »
En liten uppdatering från min sida.

Efter ha haft ute tre olika firmor som kan Thermia och man fÃ¥r olika svar frÃ¥n alla har vi väl "till slut" kommit fram till den som lÃ¥ter bäst pÃ¥ dessa pumpar och vad han säger är att vi har för stor pump till vÃ¥rat hus. Allt är testat som gÃ¥r att testa pÃ¥ pumpen av rörkrökarn och de svar vi fÃ¥r är att allt är precis som de ska.. enda minuset är att kompressorn lÃ¥ter lite mer än den ska sÃ¥ ett byte ska vi nog va beredda pÃ¥ inom en snar framtid.  help

Renovering och utbyggnad med Tilläggsisolering på huset och golvvärme i halva undervåningen har gjort pumpen för stor för vårat behov så vattnet blir för varmt för fort..

Så de enda vi kan göra är att bolla med kurvan och värdena på +5, 0 och -5.. även fast kurvan står på +32 tycker jag elementen blir för varma men de är väl bara att gilla läget.

Jag är ju en kWh-jägare som är anledningen till att allt detta började men får väl va nöjd när pumpen "bara" drar mellan 10-20 kWh per dag jämfört med hur mycket den dragit innan.. spännande att se förbrukningen när de börjar bli -10-20..

Tack för all rÃ¥dgivning  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!