Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ida46546
« skrivet: 16 februari 2018, 13:50:50 »

Löste detta sig? Jag har jobbat på firman detta handlar om.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 12 juni 2017, 20:10:50 »

Den manual jag hittar finns listad under 12kW varianten, men den är för pf-serien pumpar. TS skriver 18kW, men någon sådan ser jag inte, däremot 19,8kW.
Sida 18 visar att överströmsskydd är monterat. Vid montering är det bara att ansluta strömkabeln via en säkerhetsbrytare.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 juni 2017, 17:50:40 »

Är det överströmsrelä monterat, så är det bra för annars kanske någon säger :: Felmontage :::
i kompr. så finns det en givare som stänger av om den blir för varm ,skulle den inte funka så säger den upp sig ,
har någon kollat om det finns kylsoppa i den , så det inte är något med den ,
I övrigt så ska du ta fram alla dokument som du har ,  kvitto , manualer , garantiutfästelser , leveranssedlar ,
i princip allt som du fått med när du köpte den , har du dokumenterat alla besök och samtal med dom , samt gjort minnesanteckningar vad dom sagt i det med garanti  , kopiera allt och skriv till dom ( behåll kopior på dina brev , viktigt framöver ) och att du hänvisar till den garanti som dom lämnat enligt dokument daterat si och så , samt fråga vilken åtgärd som dom tänker göra , sen ger du dom 5 dagar på att svara på ditt brev ,  det är så att det är du som kräver det ( men skriv inte kräver ) och dom har att följa det
Skrivet av: Zachris
« skrivet: 11 juni 2017, 16:25:39 »

Värmepumpen elansluten helt enligt helt enligt manual. Absolut ingen risk att den skulle ha frusit eftersom den vid uppehållet för vedeldning cirkulerades med varmt vatten över värmeväxlaren.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 11 juni 2017, 12:50:28 »

Vet inte vem som kopplat in hans VP , men i manualen så framgår att det ska vara ett överströmsskydd på
kompressorn  , den är streckad och ingår normalt inte i montagekittet , utan ska tillkomma från elektrikern
därav min fråga om foto på inkopplingen , det framgår även att en kontaktor för start och stopp av kompr,  ska
monteras med  manöver från kortet , men icke förty så ska inte kompr, säga upp sig . en sak till som man kan fundera över, den hade ju varit ur drift ett tag , fanns det vatten kvar i växlarna , så har dom nog delat på sig p-g-a frysning
och då måste provtryckning ske av kylgubbe
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 juni 2017, 11:10:32 »

För att gå vidare måste det komma fram mer

Vad menar du?
Lagstiftningen kring garanti är solklar, säljaren har bevisbördan.
Läs §21 och kommentaren till den.
https://lagen.nu/1990:932

Citera
Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 11 juni 2017, 08:29:04 »

Ett litet tips inför framtida inköp, googla företaget i fråga och se efter hur som har behandlat andra garantiärenden .
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 juni 2017, 19:31:04 »

Jag skulle välja att gå vidare med detta, du kan antingen vända dig till kommunens konsumentrådgivare eller direkt till ARN.
För att gå vidare måste det komma fram mer
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 juni 2017, 19:28:51 »

Outl1 har lämnat skriftlig 5 års garanti på kompressorn, detta anges fortfarande även på deras hemsida. Trots detta vägrar man ansvar och menar att jag måste bevisa att det var ett ursprungligt fel som orsakade kortslutningen.

Jag skulle välja att gå vidare med detta, du kan antingen vända dig till kommunens konsumentrådgivare eller direkt till ARN.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 juni 2017, 14:24:53 »

Kan du ta ett foto på inkopplingsplinten , enligt schema ska det vara en kontaktor  och motorskydd
sitter de delarna i VP eller på utsidan , fanns dom där med i leveransen
Skrivet av: Zachris
« skrivet: 10 juni 2017, 10:51:49 »

Outl1 har lämnat skriftlig 5 års garanti på kompressorn, detta anges fortfarande även på deras hemsida. Trots detta vägrar man ansvar och menar att jag måste bevisa att det var ett ursprungligt fel som orsakade kortslutningen.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 juni 2017, 19:15:40 »

I första hand måste du läsa igenom de dokument som medföljde VP och kontraktet , det är det viktigaste , VAD STÅR DÄR ,
och vad det är för garantivillkor som gäller ,  när du gjort det och det framgår om vad garantin gäller för samt tid för den , så har du
lite mer kött på benen att bita i för dom ( inte på dig ) men i övrigt
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juni 2017, 18:59:22 »

Som skrivits i tråden så är en garanti nått annat än reklamation.
För att Outl1 ska kunna ifrånsäga sig garanti måste de påvisa att varan hanterats felaktigt.
Det är inte du som ska bevisa nått, det är säljaren som måste bevisa att varan hanterats felaktigt.
Det ska gå att vända sig till ARN med detta ärende.

Men se till att hävda fel på kompressorn, inte på styrkortet.
Skrivet av: Zachris
« skrivet: 01 juni 2017, 18:34:20 »

Jag är ingen konkurrent utan en vanlig olycklig kund, det går bra att komma och titta! Men jag har en havererad luft vatten värmepump levererad av Outl1 som vägrar garanti eller reklamation p.g.a. att jag måste bevisa att haveriet beror på ett ursprungligt fel. Har du kanske någon ide om hur jag skall åstadkomma detta? Har kontrollerat med elektriker från firma Prolekta och Länsförsäkringars anlitade skadekontrollant. Håller f.n. på med offertintagning från SERIÖSA företag för att så småningom få en värmepump som fungerar vilket kommer att kosta mig ca 30 000 kr extra.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 31 maj 2017, 18:51:44 »

Det finns anledning att dra öronen åt sig när en ny, okänd användare på forumet postar ett enda inlägg som bara består av kritik mot en namngiven leverantör och/eller återförsäljare. Man kan inte bortse från risken att ett sådant inlägg i själva verket härstammar från någon konkurrent som försöker sig på mindre hederliga marknadsföringsmetoder. Sånt har hänt förr, och inte bara på detta forum.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 31 maj 2017, 06:54:55 »

Om dom har lovat garanti så behöver du inte bevisa någonting alls, däremot om du hävdar reklamationsrätten och pumpen är över 2 år så ligger bevisbördan hos dig. Men det vanligaste är att om en kompressor rasar och bortsluter så tar den styrkortet med sig.
Skrivet av: Zachris
« skrivet: 27 maj 2017, 22:03:47 »

Oktober 2015 köpte jag en luft vatten värmepump av märket Lyfco EVI 18,8 kw av en firma på nätet som kallar sig Outl1.
P.g.a. att inte köpa av lokala firmor så fick jag vänta på installation till våren 2016 och i juni startades pumpen (värmde 2 ackumulatortankar á 750 l) och den höll dessa tanka på 52 grader C hela sommaren och värme i elementen fram t.o.m. oktober (bekvämt) varefter jag eldade med ved (billigt) under vintern. I början april 2017 startade jag pumpen igen och den fungerade normalt i 5 dagar 6:e natten hade jordfelsbrytare och automatsäkring löst ut. Vid kontroll med elektriker visar det sig att kompressorn är kortsluten??? Utöver detta visar även styrkortet på skador, smältlim som runnit och motstånd som ser ut att varit överhettat. Kan det ev. vara elektroniken som fått något fel och orsakat felet på kompressorn?
Outl1:s support vägrar ta något som helst ansvar eller ersätta mig för detta haveri!!! Detta trots att det är en Emerson Copland scroll kompressor som Outl1 i avtalet lämnar 5 års garanti på. Man säger att enligt konsumentköplagen måste jag bevisa att kortslutningen beror på ett ursprungligt fel. Detta är ju i princip omöjligt, eller hur. Skulle man demontera kompressorn så gäller ju ingen garanti över huvud taget!!!  Har argumenterat i en och en halv månad med Outl1 support om detta men de vidhåller sin ståndpunkt.
Jag tolkar detta som att Outl1 inte har för avsikt att uppfylla några garantivillkor över huvud taget och jag har anmält Outl1 till Konsumentverket och vill med detta varna eventuella lika naiva värmepumpsköpare som jag att inte handla värmepump från detta företag.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!