Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210-7 larmar HP/MS  (läst 22304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2008, 18:15:54 »
Reparatören var förbi idag. Han mätte kontaktorna, återställde MS o slog på brytaren, väntade 4 min tills pumpen skulle starta o när den väl skulle starta så ylade kopmressorn o MS löste ut så han konstaterade att det är kompressor haveri. När jag nu ska investera en ny, Vet ni om det finns någon annan bättre kompressor att köpa, typ uppgraderad eller nått? Träligt om jag får reda på en vecka senare att om jag hade lagt ut någon tusenlapp till hade jag fått en bättre modell eller nått liknande.

Och ACE

Kan du förklara lite lätt hur jag ska mäta upp säkringen för att se om den är hel, men det är knappast den som gör att kompressorn ylar men tänkte bara kolla ändå

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2008, 19:12:10 »
Reparatören var förbi idag. Han mätte kontaktorna, återställde MS o slog på brytaren, väntade 4 min tills pumpen skulle starta o när den väl skulle starta så ylade kopmressorn o MS löste ut så han konstaterade att det är kompressor haveri. När jag nu ska investera en ny, Vet ni om det finns någon annan bättre kompressor att köpa, typ uppgraderad eller nått? Träligt om jag får reda på en vecka senare att om jag hade lagt ut någon tusenlapp till hade jag fått en bättre modell eller nått liknande.

Och ACE

Kan du förklara lite lätt hur jag ska mäta upp säkringen för att se om den är hel, men det är knappast den som gör att kompressorn ylar men tänkte bara kolla ändå

En sak till, El-patronen värmer upp huset nu men jag har ingen varmvatten, ska det vara så? strömbrytaren står på 1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2008, 19:26:45 »
det lättaste är om du har en multimeter/spänningsprovare med summer/ringledning. då är det bara att mäta över den lösa säkringen- ska pipa om den är hel.
annars kan man OHM-mäta  ska bli 0 ohm, vissa mätinstrument kan visa milli-OHM även om den är hel.(alltsÃ¥ väldigt lÃ¥ga OHM-tal)
OBS: mät alltid bortplockad säkring, det enda säkra sättet för en amatör/hemmapulare !

är det inte en kolv i denna maskin ?
vill nog påstå att denna kompressormodell aldrig havererar utan anledning, och av din beskrivning så är det inte ventilhaveri.
lÃ¥ter mer som lindningshaveri eller skuren kompressor = syra i oljan eller oljetorrt/fördärvad olja/överhettning  !
begär en fackmannamässig analys .

lycka till. mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2008, 19:34:58 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2008, 19:52:34 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2008, 20:14:14 »
En sak till, El-patronen värmer upp huset nu men jag har ingen varmvatten, ska det vara så? strömbrytaren står på 1

Om strömställaren stÃ¥r i läge 1 (ej reserv) sÃ¥ bör du kunna fÃ¥ igÃ¥ng varmvattnet ocksÃ¥, kolla i meny 14 att det stÃ¥r "EP-drift   EP", ändra annars till en 1:a och tryck pÃ¥ driftlägesknappen (radiator/blixt).

Kolla sen i meny 11 vad VVB-stopp står på, bör vara 50 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #21 skrivet: 26 mars 2008, 21:12:48 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2008, 21:45:33 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

byter man hela modulen krävs ingen analys , då byter man säkert även ut felorsaken!
byter man enbart kompressor bör man analysera vad som hänt för att undvika ett nytt haveri. (det är med all säkerhet inte kompressorhaveriet som är det primära felet. Kompressorhaveriet är ett följdfel !)
kompressorn måste vara dimensionerad efter storlek på förångare, kondensor ,exp-ventil , borrhål mm mm.
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.

hoppas det blev klarare.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2008, 22:09:50 »
Trist med kompressorhaveri.  :(
Vilken kurva och inställning pÃ¥ temp-ratten kör du med? 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2008, 23:51:18 »
Trist med kompressorhaveri.  :(
Vilken kurva och inställning pÃ¥ temp-ratten kör du med? 

Kurva 12 och -2 på ratten

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2008, 23:58:03 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

byter man hela modulen krävs ingen analys , då byter man säkert även ut felorsaken!
byter man enbart kompressor bör man analysera vad som hänt för att undvika ett nytt haveri. (det är med all säkerhet inte kompressorhaveriet som är det primära felet. Kompressorhaveriet är ett följdfel !)
kompressorn måste vara dimensionerad efter storlek på förångare, kondensor ,exp-ventil , borrhål mm mm.
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.

hoppas det blev klarare.
mvh. ACE
Med hela modulen menar du väll paketet längst ner som är inbyggt förutom cirkulationspumparna? Jag ska ringa imorgon och höra pris, enligt folksam så får jag betala 1500 + 30-40% av hela kostnaden. Tur att våren är på g i allafall

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2008, 00:04:02 »
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.
En 7kW kylmodul kostade för ett par Ã¥r sedan 13,000:-.  Vet inte vad den kostar nu.  Skulle tro att det är byte av hela modulen som det är tal om?  Brukar inte de flesta göra det när kompressorn är kass?

Byter man hela kylmodulen sÃ¥ är det enkelt att byta till en annan effekt (sÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till trefas).  Bara att justera om MS.  De högre effekterna har en kraftigare brine-pump ocksÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2008, 06:52:13 »
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.
En 7kW kylmodul kostade för ett par Ã¥r sedan 13,000:-.  Vet inte vad den kostar nu.  Skulle tro att det är byte av hela modulen som det är tal om?  Brukar inte de flesta göra det när kompressorn är kass?

Byter man hela kylmodulen sÃ¥ är det enkelt att byta till en annan effekt (sÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till trefas).  Bara att justera om MS.  De högre effekterna har en kraftigare brine-pump ocksÃ¥.

Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...
jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !

men dÃ¥ kan man undra hur  tex en NIBE 1125-8  kan kosta över 40k..........en liknande kyl/värme modul(ca 13,000:-)....
och ett kabinett och en regulator för de övriga 30,000:-  Sc:,h Sc:,h
fy...NIBE

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2008, 07:59:44 »
Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...
jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !
Det beror ju helt pÃ¥ hur hÃ¥let är dimensionerat.  Om man har tagit till extra meter vid borrningen kan man ju sätta in en större pump.

Men vem har sagt att det nödvändigtvis mÃ¥ste vara en kraftigare pump det är frÃ¥gan om?  Det kan ju precis lika gärna vara sÃ¥ att det är ett steg nedÃ¥t som man skall gÃ¥, för att fÃ¥ bättre driftsförhÃ¥llande.  När kompressorn rasar efter 6 Ã¥r, sÃ¥ undrar man ju om det är nÃ¥got med driftförhÃ¥llandet som inte är sÃ¥ bra...

55600 starter pÃ¥ 6 Ã¥r (eller kanske närmare 5, vet ju inte när under 02 som den driftsattes, sÃ¥ räknar med 5.5 Ã¥r) ger ju 10,000 starter/Ã¥r eller nästan 25 starter/dygn Ã¥ret runt.  Det lÃ¥ter ju som om pumpen antingen är för stor, vattenvolymen för liten eller felkonfigurerad.  SÃ¥ en svagare pump eller volymtank kanske vore en idé.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2008, 18:48:36 »
Inte undra pÃ¥ kompressorhaveri med en genomsnittlig gÃ¥ngtid pÃ¥ 20 min      20 min e de driftoptimering a la Nibe
Se nu till att installatören trimmar in den riktigt och inte bara sätter på strömmen och åker.....
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!