Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210-7 larmar HP/MS  (läst 22303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« skrivet: 24 mars 2008, 23:24:06 »
Står i häftet: Dålig cirkulation i värmebärarkretsen (alltså vattnet i elementen antar jag). Åtgärd enligt häftet: Kolla värmebärarpump: Fungerar bra. Nästa åtgärd, kolla smutsfilter: har en på returen från elementen: rengjord ingen smuts. Fråga: Rengjorde jag rätt filter eller är det filtret jag har på köldbärarslangen jag ska göra rent? Felet är att motorskyddet hade löst ut. Jag har mätt dom 3 sladdarna o det är 220v på alla. Har brytit huvudströmbrytaren o startade om o hörde kompressorn gå kraftigt ner i varv till en början men sedan normalt men stannade efter ca 20 min med samma larm. Om motorskyddet är defekt kan kompressorn uppträda så här? Hur mycket kostar en kompressor? Köpt -02

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2008, 03:58:52 »
Kan vara felaktigt motorskydd, felaktig kompressor eller kontaktor 68/69 som är felaktig...  Byte av kontaktor 69 verkar ju vara det billigaste och kanske vettigaste försöket att börja med...
« Senast ändrad: 25 mars 2008, 04:01:03 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2008, 08:12:59 »
Mät spänningen efter motorskyddet när kompressorn är igång.
Är spänningen lika (230 volt) på alla faser även när kompressorn är i drift är det inte nåt fel på matningen, annars är det absoliut vanligast att man har nåt fel på matningsspänningen, antingen i säkringarna, säkringshållarna, kontaktorn eller motorskyddet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2008, 13:13:01 »
Vad är temperaturerna på VB-fram och VB-r då kompressorn går och när larmet löser ut?

Löser det i samband med växling mellan varmvatten och radiatorvärmning?
(I så fall kan det vara växelventilen som krånglar.)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2008, 14:50:41 »
Löser det i samband med växling mellan varmvatten och radiatorvärmning?
(I så fall kan det vara växelventilen som krånglar.)
Knappast om det är MS som har löst väl...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2008, 15:24:49 »
Löser det i samband med växling mellan varmvatten och radiatorvärmning?
(I så fall kan det vara växelventilen som krånglar.)
Knappast om det är MS som har löst väl...


Är det inte HP som larmar?
MS måste ju återställas på MS-knappen, det räcker väl inte med omstart för det? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2008, 17:15:53 »
Han skrev att felet var att motorskyddet hade löst ut.  Antar att han hade Ã¥terställt det dÃ¥...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2008, 17:22:03 »
Nu hoppar inte kompressorn igång mer så jag har ringt en firma som kommer imorgon hoppas jag, dom tyckte att det låter som kontaktor fel men vi får se. Angående vilken temp det var när den slog ut så vet jag inte. Och ja, jag har återställl motorskyddet 2gg.Tack för alla tips

Utloggad sum

  • sum
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2008, 19:47:01 »
 jag har en 1215-7. har haft problem me att den larmade lika, men motor skyddet hade inte löst ut. däremot gick den lilla säkringen pÃ¥ krets kortet. Efter lite sökning hittade jag kablar som hade nötts av nere vid kompressorn,innan för plast kÃ¥pan. Dom var idiotiskt dragna o lÃ¥g över stiften. o ingen kläm bygel som hÃ¥ller kabeln still. SÃ¥ varje gÃ¥ng den starta sÃ¥ rycker de o nöter,mot stiften. sÃ¥ där vart de kortis.Fixade de sÃ¥ nu funkar de igen
sum

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2008, 20:23:32 »
Menar du innanför kompressorn eller innanför hela kylmodulen?  Det är en massa nitar man mÃ¥ste borra upp för att komma in i kylmodulen väl?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2008, 21:42:07 »
Menar du innanför kompressorn eller innanför hela kylmodulen?  Det är en massa nitar man mÃ¥ste borra upp för att komma in i kylmodulen väl?

inne i kopplingsdosan kompressorn antar jag !
har själv varit med om samma !

utslitet MS eller dålig kontakt/kortslutning kopplingsplint kompressor är ingen hög-oddsare,
lindningsfel kompressor får vi hoppas det inte är, det tar vi sist i felsöknings-kontrollen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sum

  • sum
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2008, 23:56:52 »
när man öppnar luckan till lådan in till kompressorn framifrån. den sitter med fyra bult på min.Där snett till vänster ser du en kopplingsdosa i plast,som sitter på kompressorn. peta bort locket så ser du direkt om de är nå kabel knas. För att sen komma åt ordentligt fick jag skruva bort plåten på vänster sida som går runt på baksidan me.Men den var skruvad med själv borrande skruv på min, inga nitar där
sum

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2008, 00:43:09 »
Kollade kopplingsplinten på kompressorn o allt ser bra ut, har även tagit bort säkringen som sitter på kretskortet o mätt den, det är ju ingen säkring som finns på bilar med en tråd så det är svårt att se om den är hel men jag mätte o fick motsånd så jag antar att den är hel då? Återkommer med resultat så fort den är lagad. Återigen tack för alla tips

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2008, 06:30:34 »
motståndet ska vara noll ,eller obefintligt över en hel säkring !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2008, 07:56:03 »
Hejsan! Du har ingen annat som tar mycket ström i huset, eller kanske kan misstänkas ställa till spänningsdippar för dig. Jag hade samma problem, värmer garaget med en sanyo co2a. När elpatronen gick till på den fick jag hp/ms larm på på bergvärmen, det slutade med att jag fick säkra upp huvudsäkringarna. En annan sak jag har hört talas om är ett fall där djuphålspumpen för vattnet i deras egen brunn var dålig och ställde till problem ibland, ett såntdär smygande idiotfel som man skall ha tur att komma på. Lycka till och hoppas det ordnar sig för dig.


     //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2008, 18:15:54 »
Reparatören var förbi idag. Han mätte kontaktorna, återställde MS o slog på brytaren, väntade 4 min tills pumpen skulle starta o när den väl skulle starta så ylade kopmressorn o MS löste ut så han konstaterade att det är kompressor haveri. När jag nu ska investera en ny, Vet ni om det finns någon annan bättre kompressor att köpa, typ uppgraderad eller nått? Träligt om jag får reda på en vecka senare att om jag hade lagt ut någon tusenlapp till hade jag fått en bättre modell eller nått liknande.

Och ACE

Kan du förklara lite lätt hur jag ska mäta upp säkringen för att se om den är hel, men det är knappast den som gör att kompressorn ylar men tänkte bara kolla ändå

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2008, 19:12:10 »
Reparatören var förbi idag. Han mätte kontaktorna, återställde MS o slog på brytaren, väntade 4 min tills pumpen skulle starta o när den väl skulle starta så ylade kopmressorn o MS löste ut så han konstaterade att det är kompressor haveri. När jag nu ska investera en ny, Vet ni om det finns någon annan bättre kompressor att köpa, typ uppgraderad eller nått? Träligt om jag får reda på en vecka senare att om jag hade lagt ut någon tusenlapp till hade jag fått en bättre modell eller nått liknande.

Och ACE

Kan du förklara lite lätt hur jag ska mäta upp säkringen för att se om den är hel, men det är knappast den som gör att kompressorn ylar men tänkte bara kolla ändå

En sak till, El-patronen värmer upp huset nu men jag har ingen varmvatten, ska det vara så? strömbrytaren står på 1

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2008, 19:26:45 »
det lättaste är om du har en multimeter/spänningsprovare med summer/ringledning. då är det bara att mäta över den lösa säkringen- ska pipa om den är hel.
annars kan man OHM-mäta  ska bli 0 ohm, vissa mätinstrument kan visa milli-OHM även om den är hel.(alltsÃ¥ väldigt lÃ¥ga OHM-tal)
OBS: mät alltid bortplockad säkring, det enda säkra sättet för en amatör/hemmapulare !

är det inte en kolv i denna maskin ?
vill nog påstå att denna kompressormodell aldrig havererar utan anledning, och av din beskrivning så är det inte ventilhaveri.
lÃ¥ter mer som lindningshaveri eller skuren kompressor = syra i oljan eller oljetorrt/fördärvad olja/överhettning  !
begär en fackmannamässig analys .

lycka till. mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2008, 19:34:58 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2008, 19:52:34 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2008, 20:14:14 »
En sak till, El-patronen värmer upp huset nu men jag har ingen varmvatten, ska det vara så? strömbrytaren står på 1

Om strömställaren stÃ¥r i läge 1 (ej reserv) sÃ¥ bör du kunna fÃ¥ igÃ¥ng varmvattnet ocksÃ¥, kolla i meny 14 att det stÃ¥r "EP-drift   EP", ändra annars till en 1:a och tryck pÃ¥ driftlägesknappen (radiator/blixt).

Kolla sen i meny 11 vad VVB-stopp står på, bör vara 50 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #21 skrivet: 26 mars 2008, 21:12:48 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2008, 21:45:33 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

byter man hela modulen krävs ingen analys , då byter man säkert även ut felorsaken!
byter man enbart kompressor bör man analysera vad som hänt för att undvika ett nytt haveri. (det är med all säkerhet inte kompressorhaveriet som är det primära felet. Kompressorhaveriet är ett följdfel !)
kompressorn måste vara dimensionerad efter storlek på förångare, kondensor ,exp-ventil , borrhål mm mm.
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.

hoppas det blev klarare.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2008, 22:09:50 »
Trist med kompressorhaveri.  :(
Vilken kurva och inställning pÃ¥ temp-ratten kör du med? 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2008, 23:51:18 »
Trist med kompressorhaveri.  :(
Vilken kurva och inställning pÃ¥ temp-ratten kör du med? 

Kurva 12 och -2 på ratten

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2008, 23:58:03 »
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val.  Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?
då kan du inte byta upp dig i effekt !
men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !

mvh. ACE

Jo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?
Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.
Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhÃ¥l 
VP Starter 55586
VP Tid 22052h
Ts Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet

byter man hela modulen krävs ingen analys , då byter man säkert även ut felorsaken!
byter man enbart kompressor bör man analysera vad som hänt för att undvika ett nytt haveri. (det är med all säkerhet inte kompressorhaveriet som är det primära felet. Kompressorhaveriet är ett följdfel !)
kompressorn måste vara dimensionerad efter storlek på förångare, kondensor ,exp-ventil , borrhål mm mm.
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.

hoppas det blev klarare.
mvh. ACE
Med hela modulen menar du väll paketet längst ner som är inbyggt förutom cirkulationspumparna? Jag ska ringa imorgon och höra pris, enligt folksam så får jag betala 1500 + 30-40% av hela kostnaden. Tur att våren är på g i allafall

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #26 skrivet: 27 mars 2008, 00:04:02 »
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.
En 7kW kylmodul kostade för ett par Ã¥r sedan 13,000:-.  Vet inte vad den kostar nu.  Skulle tro att det är byte av hela modulen som det är tal om?  Brukar inte de flesta göra det när kompressorn är kass?

Byter man hela kylmodulen sÃ¥ är det enkelt att byta till en annan effekt (sÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till trefas).  Bara att justera om MS.  De högre effekterna har en kraftigare brine-pump ocksÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2008, 06:52:13 »
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.

jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.
En 7kW kylmodul kostade för ett par Ã¥r sedan 13,000:-.  Vet inte vad den kostar nu.  Skulle tro att det är byte av hela modulen som det är tal om?  Brukar inte de flesta göra det när kompressorn är kass?

Byter man hela kylmodulen sÃ¥ är det enkelt att byta till en annan effekt (sÃ¥ länge man hÃ¥ller sig till trefas).  Bara att justera om MS.  De högre effekterna har en kraftigare brine-pump ocksÃ¥.

Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...
jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !

men dÃ¥ kan man undra hur  tex en NIBE 1125-8  kan kosta över 40k..........en liknande kyl/värme modul(ca 13,000:-)....
och ett kabinett och en regulator för de övriga 30,000:-  Sc:,h Sc:,h
fy...NIBE

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2008, 07:59:44 »
Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...
jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !
Det beror ju helt pÃ¥ hur hÃ¥let är dimensionerat.  Om man har tagit till extra meter vid borrningen kan man ju sätta in en större pump.

Men vem har sagt att det nödvändigtvis mÃ¥ste vara en kraftigare pump det är frÃ¥gan om?  Det kan ju precis lika gärna vara sÃ¥ att det är ett steg nedÃ¥t som man skall gÃ¥, för att fÃ¥ bättre driftsförhÃ¥llande.  När kompressorn rasar efter 6 Ã¥r, sÃ¥ undrar man ju om det är nÃ¥got med driftförhÃ¥llandet som inte är sÃ¥ bra...

55600 starter pÃ¥ 6 Ã¥r (eller kanske närmare 5, vet ju inte när under 02 som den driftsattes, sÃ¥ räknar med 5.5 Ã¥r) ger ju 10,000 starter/Ã¥r eller nästan 25 starter/dygn Ã¥ret runt.  Det lÃ¥ter ju som om pumpen antingen är för stor, vattenvolymen för liten eller felkonfigurerad.  SÃ¥ en svagare pump eller volymtank kanske vore en idé.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2008, 18:48:36 »
Inte undra pÃ¥ kompressorhaveri med en genomsnittlig gÃ¥ngtid pÃ¥ 20 min      20 min e de driftoptimering a la Nibe
Se nu till att installatören trimmar in den riktigt och inte bara sätter på strömmen och åker.....
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #30 skrivet: 27 mars 2008, 21:52:52 »
Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...
jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !
Det beror ju helt pÃ¥ hur hÃ¥let är dimensionerat.  Om man har tagit till extra meter vid borrningen kan man ju sätta in en större pump.

Men vem har sagt att det nödvändigtvis mÃ¥ste vara en kraftigare pump det är frÃ¥gan om?  Det kan ju precis lika gärna vara sÃ¥ att det är ett steg nedÃ¥t som man skall gÃ¥, för att fÃ¥ bättre driftsförhÃ¥llande.  När kompressorn rasar efter 6 Ã¥r, sÃ¥ undrar man ju om det är nÃ¥got med driftförhÃ¥llandet som inte är sÃ¥ bra...

55600 starter pÃ¥ 6 Ã¥r (eller kanske närmare 5, vet ju inte när under 02 som den driftsattes, sÃ¥ räknar med 5.5 Ã¥r) ger ju 10,000 starter/Ã¥r eller nästan 25 starter/dygn Ã¥ret runt.  Det lÃ¥ter ju som om pumpen antingen är för stor, vattenvolymen för liten eller felkonfigurerad.  SÃ¥ en svagare pump eller volymtank kanske vore en idé.

Alltså jag kan inget om dessa pumpar, det ända jag har ställt in är kurva 12 och -2 på ratten. Det kanske är så som luckyman skriver om genomsnittlig gångtid för jag har ingen aning hur många starter den helst ska göra på ett dygn eller hur hur lång genomsnittlig gångtid den ska ha. Vad tror ni? mindre pump, vattenvolym eller felkonfigurerad? Tack för alla tips

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #31 skrivet: 28 mars 2008, 06:13:33 »
Kurva 12 och -2 tyder på att du har ställt in pumpen helt fel.
Du kör ut alldeles för hög temp till radiatorsystemet och låter termostaterna strypa bort flöde/effekt för att erhålla en bra temperatur.
Trots Nibes kompetenta styrning reglerar den då som en IVT (Eller hur Luckyman) med start och stopp enligt hysteresmodellen, den kommer alltså att starta och stoppa på VB diff VP istället för på gradminutregleringen.
Detta i sin tur leder till:

DÃ¥lig verkningsgrad
Stort slitage
Många start/stopp på kompressorn
Kortare livslängd

Vad du bör göra är att öppna alla termostater helt (nu kommer det att bli varmt inne), ställ sedan ned kurvlutningen till ca 7 om du har radiatorer och ca 4 om du har golvvärme - vänsta sedan ett dygn på att temperaturen stabilisterar sig i huset, har du sedan för kallt får du höja kurvan, har du fortfarande för varmt får du sänka den ytterligare.

PS. Justera på kurvlutningen när det är kallare ute än -5 grader (helst -10 till -20 grader) och på ratten när det är 0°C eller varmare ute.

Skulle kurva 12 vara RÄTT så har du ett extremt klent radiatorsystem eller en extremt dåligt isolerad kåk, eller en kombination av de två.

Jag vet inte säkert om regleringen fungerar på samma sätt med elpatron aktiverad, men jag skulle tro det, så du borde kunna justera in kurvlutning och ratt innan du bestämmer dig för hur stor kompressor du behöver när du köper ny.
Tyvärr är det kanske lite sent på säsongen för att kunna justera in kurvlutningen, men du kan kanske få en fingervisning om vilken kurva som är rätt om det blir kallt någon eller några dagar till i år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #32 skrivet: 28 mars 2008, 06:31:42 »
DÃ¥ kategoriskt kan du väl inte riktigt vara?  Kurva 12/-2 kan ju mycket väl vara en korrekt kurva.  Det beror ju pÃ¥ var man bor (eftersom hus/radiatorsystem oftast är dimensionerade efter kllimatet där huset finns).  I södra Sverige rekommenderas ju kurva 11/-2 av Nibe och pÃ¥ södra Gotland rekommenderas kurva 12/-2 som utgÃ¥ngsvärde.

Men du kanske vet var han bor... det ser ju inte jag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #33 skrivet: 28 mars 2008, 06:38:51 »
Nja, jag kanske var lite väl kategorisk, men i de flesta fallen är redan kurva 9 (default) för hög.
Och som jag skrev, behöver man kurva 12 -2 så är huset uselt isolerat och/eller utrustat med väldigt klena radiatorer - oavsett om huset står på gotland eller på kalfjället.
Det är naturligvis vanligare med uselt isolerade hus och klena radiatorer i sydliga delar av landet, men som sagt, kurva 12 är rätt extremt. ???

Dessutom tyder det tidiga haveriet på felaktigt inställda parametrar, nåt jag hört både privatpersoner och installatörer berätta om i samband med tidiga haverier på värmepumpar.
Men visst, lite gissning och rätt kategoriskt var svaret, hoppas ditt inlägg och mitt komplementerande klargjort det hela en del.
« Senast ändrad: 28 mars 2008, 06:41:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #34 skrivet: 28 mars 2008, 09:05:32 »
Kurva 12 och -2 tyder på att du har ställt in pumpen helt fel.
Du kör ut alldeles för hög temp till radiatorsystemet och låter termostaterna strypa bort flöde/effekt för att erhålla en bra temperatur.
Trots Nibes kompetenta styrning reglerar den då som en IVT (Eller hur Luckyman) med start och stopp enligt hysteresmodellen, den kommer alltså att starta och stoppa på VB diff VP istället för på gradminutregleringen.
Detta i sin tur leder till:

DÃ¥lig verkningsgrad
Stort slitage
Många start/stopp på kompressorn
Kortare livslängd

Vad du bör göra är att öppna alla termostater helt (nu kommer det att bli varmt inne), ställ sedan ned kurvlutningen till ca 7 om du har radiatorer och ca 4 om du har golvvärme - vänsta sedan ett dygn på att temperaturen stabilisterar sig i huset, har du sedan för kallt får du höja kurvan, har du fortfarande för varmt får du sänka den ytterligare.

PS. Justera på kurvlutningen när det är kallare ute än -5 grader (helst -10 till -20 grader) och på ratten när det är 0°C eller varmare ute.

Skulle kurva 12 vara RÄTT så har du ett extremt klent radiatorsystem eller en extremt dåligt isolerad kåk, eller en kombination av de två.

Jag vet inte säkert om regleringen fungerar på samma sätt med elpatron aktiverad, men jag skulle tro det, så du borde kunna justera in kurvlutning och ratt innan du bestämmer dig för hur stor kompressor du behöver när du köper ny.
Tyvärr är det kanske lite sent på säsongen för att kunna justera in kurvlutningen, men du kan kanske få en fingervisning om vilken kurva som är rätt om det blir kallt någon eller några dagar till i år.

Jag har alltid haft alla termostater helt öppna, och sakta provat mig fram o kurva 12 gav mig en behaglig inomhusvärme. bor i örebro län

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #35 skrivet: 28 mars 2008, 09:57:51 »
håller med Rickard !
dålig isolering ger inte dessa korta drift-tider såvida du inte har rumsgivare och obefintlig isolering/korsdrag !
lutar nog mer åt fruktansvärt liten vatten-volym radiatorer samt ineffektiva dito (högtemp)!

betydligt effektivare radiatorer (ger även större volym per aut) och ordentlig diff till/frånslag VP är nog lösningen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #36 skrivet: 28 mars 2008, 12:41:35 »
håller med Rickard !
HÃ¥ller med om vadÃ¥?  Rickard ville ju att man skulle dra ner pÃ¥ kurvan, men det visade sig ju senare att radiatorerna var med fullt öppna termostater och kurvan justerats för att ge den inomhustemperatur som önskats.  DÃ¥ kan man ju inte laborera mycket mer med kurvan.

Nej, jag håller snarare med dig... för liten vattenvolym att arbeta med så en volymtank är väl vad jag hade provat med först.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #37 skrivet: 28 mars 2008, 13:12:47 »
Kan du lägga upp några bilder på de vanligast förekommande radiatorerna hos dig?
Få gärna med ev ventiler och termostater i bilden, det är bra om du även anger höjd och bredd på radiatorerna samt antal.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #38 skrivet: 28 mars 2008, 13:35:28 »
Kan du lägga upp några bilder på de vanligast förekommande radiatorerna hos dig?
Få gärna med ev ventiler och termostater i bilden, det är bra om du även anger höjd och bredd på radiatorerna samt antal.

Det gör jag gärna, bilderna kommer senare under dagen/kvällen

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #39 skrivet: 28 mars 2008, 16:40:34 »
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #40 skrivet: 28 mars 2008, 16:42:01 »
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #41 skrivet: 28 mars 2008, 16:42:42 »
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #42 skrivet: 28 mars 2008, 16:44:58 »
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.

Jag kan skicka bättre bilder men maila då så skickar jag på mailen eftersom dom tillåter bara 300kb per fil på denna sida

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #43 skrivet: 28 mars 2008, 16:45:20 »
För lite vattenvolym....
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #44 skrivet: 28 mars 2008, 17:32:03 »
Vi får väl ta och lära Nibe installatörerna vad en volymtank är tycker jag, likadant här med dess maskins installatörer, inte lätt för de flesta att förstå varför man behöver 2 burkar i källaren och pengar kostar det åsså, men kompressorn kanske håller längre samt att man får en biligare drift även med märket Nibe skulle jag tro.
Det fixar nog det mesta med längden på gångtidsintervallerna åsså
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #45 skrivet: 28 mars 2008, 17:43:06 »
Vi får väl ta och lära Nibe installatörerna vad en volymtank är tycker jag, likadant här med dess maskins installatörer, inte lätt för de flesta att förstå varför man behöver 2 burkar i källaren och pengar kostar det åsså, men kompressorn kanske håller längre samt att man får en biligare drift även med märket Nibe skulle jag tro.
Det fixar nog det mesta med längden på gångtidsintervallerna åsså

Jag hittade på nibes hemsida något som heter utjämningskärl, det måste vara det du menar. Konstigt att jag aldrig har hört talas om dessa och jag har massor av bekanta som har bergvärme. Frågan är då vilken storlek ska man köpa och är det verkligen det som har varit mitt problem att kompressorn havererade, eller är det inställningar som inte gjorts på pumpen. ska jag byta ut vissa element till större istället för ujämningskärl. Tacksam för tips o råd

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #46 skrivet: 28 mars 2008, 17:47:04 »
Tycker radiatorerna ser skapliga ut, med så hög kurva och fullt öppna termostater tyder det på ett dåligt isolerat hus, kanske kan du göra något åt detta?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2008, 18:04:43 »
Tycker radiatorerna ser skapliga ut, med så hög kurva och fullt öppna termostater tyder det på ett dåligt isolerat hus, kanske kan du göra något åt detta?


Jag har varit i hus som är värre isolerade än mitt så det har jag svårt att tro på

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #48 skrivet: 28 mars 2008, 18:12:02 »
Tycker radiatorerna ser skapliga ut, med så hög kurva och fullt öppna termostater tyder det på ett dåligt isolerat hus, kanske kan du göra något åt detta?
VadÃ¥ "skapliga"?  Totalt har han ca 58 liter vatten i sina 10 radiatorer.  Hur mycket tror du han kan ha i rören?  Inte är det mycket inte, gissar att han kan komma upp i kanske 80 liter totalt.  Hur mÃ¥nga liter vatten är det man brukar rekommendera som minimum per kW?  20 liter/kW betyder att han borde ha minst 140 liter och han har väl ungefär hälften av det.

« Senast ändrad: 28 mars 2008, 18:18:29 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #49 skrivet: 28 mars 2008, 18:34:19 »
Jag har inte hittat någon uppgift om när huset är byggt men om rördragning och radiatorer är från den tid huset byggdes kan det inte vara alltför gammalt. Då borde huset inte vara dåligt isolerat. Radiatorerna ser inte klena ut.

Men då värmekurva 12 är hög i förhållande till vad den borde vara tänkte jag motionera min gamla käpphäst: Det är möjligen inte så att det finns några radiatorer som kortsluter flödet? Några små radiatorer i entréhall och badrum där returvattnet har nästan samma temperatur som framledningen? Större radiatorer som är inkopplade nära cirkulationspumpen är också misstänkta.

Sådana radiatorer gör att värmepumpen måste arbeta vid för hög temperaturnivå. Man måste ha en inställning på värmekurvan som är onödigt hög trots att det inte är något fel på radiatorer och isolering. Det kostar el.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #50 skrivet: 28 mars 2008, 20:23:02 »
Jag har inte hittat någon uppgift om när huset är byggt men om rördragning och radiatorer är från den tid huset byggdes kan det inte vara alltför gammalt. Då borde huset inte vara dåligt isolerat. Radiatorerna ser inte klena ut.

Men då värmekurva 12 är hög i förhållande till vad den borde vara tänkte jag motionera min gamla käpphäst: Det är möjligen inte så att det finns några radiatorer som kortsluter flödet? Några små radiatorer i entréhall och badrum där returvattnet har nästan samma temperatur som framledningen? Större radiatorer som är inkopplade nära cirkulationspumpen är också misstänkta.

Sådana radiatorer gör att värmepumpen måste arbeta vid för hög temperaturnivå. Man måste ha en inställning på värmekurvan som är onödigt hög trots att det inte är något fel på radiatorer och isolering. Det kostar el.
Huset är byggt 1938,isolerat,nya fönster ca -98. Det där stämmer med stor radiator nära pumpen. Som du ser av bilderna sÃ¥ har jag en radiator som är 1200 bred och den sitter närmast pumpen. Och den lilla har jag pÃ¥ wc annars sÃ¥ är resten av radiatorerna lika stora. 600H   1000B

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #51 skrivet: 28 mars 2008, 20:57:41 »
Rolands teori låter sannolik (som vanligt), det är bra att ha en sån här eller motsvarande tillhands för att mäta temp-skillnad över radiatorerna:
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=50
Vad hade du för ungefärlig förbrukning efter fönsterbytet -98 och innan vp-installationen?

Ps
Let's dance suger, missar kvällens hockey pga det kvalitetsprogrammet...  huvuddunk
« Senast ändrad: 28 mars 2008, 21:01:50 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #52 skrivet: 28 mars 2008, 21:07:34 »
Vill bara förtydliga lite. Normalt skall man i första hand misstänka små radiatorer för att orsaka kortslutning men även stora radiatorer kan orsaka kortslutning om de sitter nära cirkulationspumpen. Men det innebär inte att de gör det, bara att det finns en risk.

Räknade lite på förbrukningsdata. Pumpen har gått 5,7 år, borrhålets djup är ok. Om man räknar med att pumpen har gett 7 kW i snitt plus tillsatselen blir det 28000 kWh/år värme. För 138 m2 är det inte orimligt med tanke på byggåret. Tycker inte det verkar som speciellt dåligt isolerat hus.
« Senast ändrad: 28 mars 2008, 21:09:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #53 skrivet: 28 mars 2008, 23:51:54 »
Jag flyttade in i huset -00. Jag hittade det gamla info pappret från mäklaren o där hittar jag bara driftkostnad/år ca: 25.000kr. Min nuvarande elförbrukning är ca 15500-16000 kwh/år det är all el inräknat. Hoppas någon kan dra en slutsats av det här så jag vet hur jag undviker haveri i framtiden. Som jag har skrivit tidigare så är det bara kurvan jag har rört på inställningar, gradminuter o sånt har jag inte rört för det vet jag inte hur det fungerar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #54 skrivet: 29 mars 2008, 09:20:53 »
Kom att tänka pÃ¥ en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar ocksÃ¥ till att öka antalet starter dÃ¥ det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende vatten. DÃ¥ pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen pÃ¥ inkommande vatten blir det ju sÃ¥ att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju ocksÃ¥ utgÃ¥ende vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det  väl ändÃ¥, som Ridax pÃ¥pekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare.

Normalt brukar man räkna med 5000 kWh/år hushållsel, om det är rimligt i det här fallet vet jag inte. Räknar vi med det blir det 10500- 11000 kWh/år till pumpen. Å andra sidan, räknar man på pumpens gångtid och timmar tillsatsel, skulle uppvärmningen dra ca 9000 kWh/år.

Tills nÃ¥gon annan kan komma med en rimligare förklaring tror jag att problemet med värmekurva 12 är att radiatorsystemet inte är intrimmat. Det leder till för onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och ännu fler starter än det annars skulle ha blivit. Skaffa en IR-termometer och börja mät. Varje grad som framledningstemperaturen kan sänkas utan att det drabbar innetemperaturen sparar ca 2,5 % av elförbrukningen. 

Det gör inget om termometern inte visar helt rätt bara den visar lika mycket fel hela tiden. Det är ju temperaturskillnaden mellan radiatorns in- och utlopp som är intressant, inte temperaturen i sig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #55 skrivet: 29 mars 2008, 11:49:03 »
Kom att tänka pÃ¥ en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar ocksÃ¥ till att öka antalet starter dÃ¥ det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende vatten. DÃ¥ pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen pÃ¥ inkommande vatten blir det ju sÃ¥ att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju ocksÃ¥ utgÃ¥ende vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det  väl ändÃ¥, som Ridax pÃ¥pekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare.

Normalt brukar man räkna med 5000 kWh/år hushållsel, om det är rimligt i det här fallet vet jag inte. Räknar vi med det blir det 10500- 11000 kWh/år till pumpen. Å andra sidan, räknar man på pumpens gångtid och timmar tillsatsel, skulle uppvärmningen dra ca 9000 kWh/år.

Tills nÃ¥gon annan kan komma med en rimligare förklaring tror jag att problemet med värmekurva 12 är att radiatorsystemet inte är intrimmat. Det leder till för onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och ännu fler starter än det annars skulle ha blivit. Skaffa en IR-termometer och börja mät. Varje grad som framledningstemperaturen kan sänkas utan att det drabbar innetemperaturen sparar ca 2,5 % av elförbrukningen. 

Det gör inget om termometern inte visar helt rätt bara den visar lika mycket fel hela tiden. Det är ju temperaturskillnaden mellan radiatorns in- och utlopp som är intressant, inte temperaturen i sig. 
Hur som helst roland,tycker du jag ska skaffa mig en utjämningskärl? (tror det kallas så) . Hur mycket ska det skilja på in/utlopp? Vad gör jag åt det? kan man strypa returen på något vis?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #56 skrivet: 29 mars 2008, 14:03:19 »
Hur som helst roland,tycker du jag ska skaffa mig en utjämningskärl? (tror det kallas så) . Hur mycket ska det skilja på in/utlopp? Vad gör jag åt det? kan man strypa returen på något vis?
Ja, jag tycker att du hur som helst skall skaffa en volymtank (eller utjämningskärl som Nibe kallar det).  Du kan skaffa Nibe's tank som är avsedd för detta, eller sÃ¥ kan du köpa en 100-200 liters varmvattenberedare (rekommenderar Nibe's ES160 eller ES210 dÃ¥ de har kraftiga anslutningsrör) begagnat pÃ¥ Blocket och ansluta den som volymtank.  Har själv gjort sÃ¥ (ES210) och hela installationen gick inte pÃ¥ mer än 1,300:- och det fungerar hur bra som helst.  Har ökat till -250 gradminuter för tillslag och har aldrig haft mer än 12 starter/dag och snittar pÃ¥ ca 7 starter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #57 skrivet: 29 mars 2008, 16:15:55 »
Har inget att tillägga till det Ridax skrev om utjämningskärl.

Vad gäller intrimningen av radiatorerna så börjar det bli lite fel årstid för det. Det går bäst vintertid. Pumpen skall ha varit i gång så länge att det uppvärmda vattnet har hunnit cirkulera genom alla radiatorer. Det kanske tar en kvart. Alla radiatortermostater skall vara helt öppna.

Mät temperaturskillnaden in-ut över alla radiatorer och över pumpen. Sen gäller det att strypa de radiatorer som har onormalt låg temperaturdifferens. Om det är 7 graders differens över pumpen när den går och det finns någon radiator med 3 graders differens skall den strypas. Är differensen 5 grader är det inte lika nödvändigt.

När man är klar med detta bör man kontrollera temperaturdifferansen över pumpen som helst skall vara 7-10 grader. Den differensen kan man reglera med hjälp av cirkulationspumpens hastighetsväljare. Sen får man förhoppningsvis ställa in en lägre värmekurva för att få bra inomhustemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #58 skrivet: 29 mars 2008, 21:48:37 »
Tippar på att Ridax har installerat volymtanken själv och därav den låga kostnaden.
Detta kanske du ocksÃ¥ har tänkt att göra men har man otur sÃ¥ kan enbart resekostnaden ligga pÃ¥ 1300:- om man anlitar en rörmokare  :).
Ett alternativ till att installera volymtank (som är det bästa alternativet) är att höja värdet VP-°min så länge man inte tycker
innetemperaturen varierar för mycket.
Men jag skulle först ha börjat med att följa Rolands tips för undersöka om det går att sänka kurvan.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #59 skrivet: 30 mars 2008, 17:33:10 »
Tusen tack för alla svar o tips. Ska beställa en ir-mätare så jag kan kolla över radiatorerna + att jag ska leta efter en varmvattenberedare. Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?
En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart.

Åter igen tack för allt.

Jag återkommer säkert senare

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #60 skrivet: 30 mars 2008, 17:41:09 »
Kom att tänka pÃ¥ en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar ocksÃ¥ till att öka antalet starter dÃ¥ det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende vatten. DÃ¥ pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen pÃ¥ inkommande vatten blir det ju sÃ¥ att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju ocksÃ¥ utgÃ¥ende vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det  väl ändÃ¥, som Ridax pÃ¥pekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare.

skulle tro att vi inte kommer närmare sanningen än så .. Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #61 skrivet: 30 mars 2008, 17:54:31 »
...
Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?
En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart.
...
Redan 160 liter gör ju att du fÃ¥r en hel del mer än 20 l/kw som Nibe rekommenderar som min-volym sÃ¥ det är ok med 160l - försök fÃ¥ tag pÃ¥ en 200l men leta inte ihjäl dig  :)
Vad har du för differens mellan framledning och retur?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #62 skrivet: 30 mars 2008, 21:56:49 »
...
Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?
En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart.
...
Redan 160 liter gör ju att du fÃ¥r en hel del mer än 20 l/kw som Nibe rekommenderar som min-volym sÃ¥ det är ok med 160l - försök fÃ¥ tag pÃ¥ en 200l men leta inte ihjäl dig  :)
Vad har du för differens mellan framledning och retur?

Jag hittar varken i häftet eller på nibes hemsida om minst 20l/kw, hur mycket är max? någon räknade ut att jag nu har 58l i systemet ( om det är rätt räknat) vad kan det mest optimala vatten mängden vara? Differensen kommer jag inte ihåg när pumpen gick men nu när elen är på så är det 33/29 men vet inte om det spelar roll när man kollar det, den vill ha 36 fram när jag kollade detta.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #63 skrivet: 30 mars 2008, 22:46:51 »
Info ang l/kw: http://www.nibeonline.com/pdf/639282-1.pdf
För stor volym är när pumpen inte hinner med vid temperaturförändringar, inga problem om du kör på 200l.
Temp-diffen bör i alla fall inte ligga bakom den höga kurvan.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #64 skrivet: 31 mars 2008, 09:07:31 »
.......... Differensen kommer jag inte ihåg när pumpen gick men nu när elen är på så är det 33/29 men vet inte om det spelar roll när man kollar det, den vill ha 36 fram när jag kollade detta.

4 graders differens vid vad som förmodligen är 6 kW tillförd effekt (standardinställningen pÃ¥ elpatronen) blir kanske 5 grader vid kompressordrift. Lite i minsta laget, 7-10 grader rekommenderas, men det är ingen mening att börja justera det innan radiatorerna har strypts in. Det är mycket möjligt att det blir bra differens när det är gjort. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #65 skrivet: 03 april 2008, 21:53:25 »
Tack för allt, återkommer senare

Utloggad nelson02

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #66 skrivet: 05 april 2008, 19:36:01 »
Hej igen alla. Jag har hittat en acktank 1500l i glasfiber med tillhörande isolering ett st slinga i tanken till hyfsat bra pris. Ni rekomenderade  200 l skulle räcka gott o väl. Är denna nÃ¥got att ha eller är den helt för stor för mig?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1210-7 larmar HP/MS
« Svar #67 skrivet: 05 april 2008, 19:38:55 »
« Senast ändrad: 05 april 2008, 19:47:13 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!