0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Löser det i samband med växling mellan varmvatten och radiatorvärmning?(I så fall kan det vara växelventilen som krånglar.)
Citat från: Carl N skrivet 25 mars 2008, 13:13:01Löser det i samband med växling mellan varmvatten och radiatorvärmning?(I så fall kan det vara växelventilen som krånglar.)Knappast om det är MS som har löst väl...
Menar du innanför kompressorn eller innanför hela kylmodulen? Det är en massa nitar man måste borra upp för att komma in i kylmodulen väl?
Reparatören var förbi idag. Han mätte kontaktorna, återställde MS o slog på brytaren, väntade 4 min tills pumpen skulle starta o när den väl skulle starta så ylade kopmressorn o MS löste ut så han konstaterade att det är kompressor haveri. När jag nu ska investera en ny, Vet ni om det finns någon annan bättre kompressor att köpa, typ uppgraderad eller nått? Träligt om jag får reda på en vecka senare att om jag hade lagt ut någon tusenlapp till hade jag fått en bättre modell eller nått liknande.Och ACEKan du förklara lite lätt hur jag ska mäta upp säkringen för att se om den är hel, men det är knappast den som gör att kompressorn ylar men tänkte bara kolla ändå
Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val. Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.
En sak till, El-patronen värmer upp huset nu men jag har ingen varmvatten, ska det vara så? strömbrytaren står på 1
Citat från: Ridax skrivet 26 mars 2008, 19:34:58Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val. Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?då kan du inte byta upp dig i effekt !men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !mvh. ACE
Citat från: ace skrivet 26 mars 2008, 19:52:34Citat från: Ridax skrivet 26 mars 2008, 19:34:58Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val. Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?då kan du inte byta upp dig i effekt !men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !mvh. ACEJo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhål VP Starter 55586VP Tid 22052hTs Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vet
Trist med kompressorhaveri. Vilken kurva och inställning på temp-ratten kör du med?
Citat från: nelson02 skrivet 26 mars 2008, 21:12:48Citat från: ace skrivet 26 mars 2008, 19:52:34Citat från: Ridax skrivet 26 mars 2008, 19:34:58Kolla din driftstatistik och se om en annan effekt vore ett bättre val. Det är ju ganska enkelt att välja en större eller mindre modell om det vore lämpligt.tror det var enbart kompressor byte som reparatören föreslog........eller ?då kan du inte byta upp dig i effekt !men som Ridax skriver : om du ligger på gränsen idag (mycket tillskott) så kan det vara lönande att byta hela pumpen till en effektivare. man får då se över även borrdjup och effektivitet dito !mvh. ACEJo det är kompressor haveri men jag trodde det fanns olika storlekar på dom, liten kompr få starter men lång gångtid/ stor kompr många starter kort gångtid?Ace , du skriver att denna modell inte havererar utan anledning att jag ska begära fackmannamässig analys, är det värt att betala felsökning igen för garantin gäller ju inte ändå inte, förstod jag rätt så byter dom ut hela nedersta paketet. Nu har jag varm vatten iallafall. Ska också mäta säkringen senare.Jag bor i en 2-plansvilla med oinredd källare 138kvm 143m borrhål VP Starter 55586VP Tid 22052hTs Tid 1138 h Hoppas någon kan svara om jag ska byta till en likadan eller byta helt, denna tid är räknat från sommaren -02, och jag kan nada om dessa pumpar bara så ni vetbyter man hela modulen krävs ingen analys , då byter man säkert även ut felorsaken!byter man enbart kompressor bör man analysera vad som hänt för att undvika ett nytt haveri. (det är med all säkerhet inte kompressorhaveriet som är det primära felet. Kompressorhaveriet är ett följdfel !)kompressorn måste vara dimensionerad efter storlek på förångare, kondensor ,exp-ventil , borrhål mm mm.man kan alltså inte bara byta till större kompressor.jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.hoppas det blev klarare.mvh. ACE
man kan alltså inte bara byta till större kompressor.jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.
Citat från: ace skrivet 26 mars 2008, 21:45:33man kan alltså inte bara byta till större kompressor.jag misstänker att byte av hela VP-modulen är en dyr historia, kolla och jämför med en helt ny värmepump = allt nytt och garanti på elektronik och allt.En 7kW kylmodul kostade för ett par år sedan 13,000:-. Vet inte vad den kostar nu. Skulle tro att det är byte av hela modulen som det är tal om? Brukar inte de flesta göra det när kompressorn är kass?Byter man hela kylmodulen så är det enkelt att byta till en annan effekt (så länge man håller sig till trefas). Bara att justera om MS. De högre effekterna har en kraftigare brine-pump också.
Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !
Citat från: ace skrivet 27 mars 2008, 06:52:13Nja ...kan du inte få mer effekt ur borrhålet, är det inte så lönande med större kyldel...jag vet inte priset på ny modul.....men är det 13,000:- så är det bara att slå till !Det beror ju helt på hur hålet är dimensionerat. Om man har tagit till extra meter vid borrningen kan man ju sätta in en större pump.Men vem har sagt att det nödvändigtvis måste vara en kraftigare pump det är frågan om? Det kan ju precis lika gärna vara så att det är ett steg nedåt som man skall gå, för att få bättre driftsförhållande. När kompressorn rasar efter 6 år, så undrar man ju om det är något med driftförhållandet som inte är så bra...55600 starter på 6 år (eller kanske närmare 5, vet ju inte när under 02 som den driftsattes, så räknar med 5.5 år) ger ju 10,000 starter/år eller nästan 25 starter/dygn året runt. Det låter ju som om pumpen antingen är för stor, vattenvolymen för liten eller felkonfigurerad. Så en svagare pump eller volymtank kanske vore en idé.
Kurva 12 och -2 tyder på att du har ställt in pumpen helt fel.Du kör ut alldeles för hög temp till radiatorsystemet och låter termostaterna strypa bort flöde/effekt för att erhålla en bra temperatur.Trots Nibes kompetenta styrning reglerar den då som en IVT (Eller hur Luckyman) med start och stopp enligt hysteresmodellen, den kommer alltså att starta och stoppa på VB diff VP istället för på gradminutregleringen.Detta i sin tur leder till:Dålig verkningsgradStort slitageMånga start/stopp på kompressornKortare livslängdVad du bör göra är att öppna alla termostater helt (nu kommer det att bli varmt inne), ställ sedan ned kurvlutningen till ca 7 om du har radiatorer och ca 4 om du har golvvärme - vänsta sedan ett dygn på att temperaturen stabilisterar sig i huset, har du sedan för kallt får du höja kurvan, har du fortfarande för varmt får du sänka den ytterligare.PS. Justera på kurvlutningen när det är kallare ute än -5 grader (helst -10 till -20 grader) och på ratten när det är 0°C eller varmare ute.Skulle kurva 12 vara RÄTT så har du ett extremt klent radiatorsystem eller en extremt dåligt isolerad kåk, eller en kombination av de två.Jag vet inte säkert om regleringen fungerar på samma sätt med elpatron aktiverad, men jag skulle tro det, så du borde kunna justera in kurvlutning och ratt innan du bestämmer dig för hur stor kompressor du behöver när du köper ny.Tyvärr är det kanske lite sent på säsongen för att kunna justera in kurvlutningen, men du kan kanske få en fingervisning om vilken kurva som är rätt om det blir kallt någon eller några dagar till i år.
håller med Rickard !
Kan du lägga upp några bilder på de vanligast förekommande radiatorerna hos dig?Få gärna med ev ventiler och termostater i bilden, det är bra om du även anger höjd och bredd på radiatorerna samt antal.
Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.
Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:40:34Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.
Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:42:01Citat från: nelson02 skrivet 28 mars 2008, 16:40:34Jag har 10 st element i huset + 2st små i källaren som jag inte tog bilder på nu. Tilläggas kan att alla experter jag ringde till när jag letade efter bergvärmepump rekomenderade en mycket större pump än den jag köpte, en bekant tyckte att denna räcker gott o väl så jag tror inte min pump borde vara för stor för huset.
Vi får väl ta och lära Nibe installatörerna vad en volymtank är tycker jag, likadant här med dess maskins installatörer, inte lätt för de flesta att förstå varför man behöver 2 burkar i källaren och pengar kostar det åsså, men kompressorn kanske håller längre samt att man får en biligare drift även med märket Nibe skulle jag tro.Det fixar nog det mesta med längden på gångtidsintervallerna åsså
Tycker radiatorerna ser skapliga ut, med så hög kurva och fullt öppna termostater tyder det på ett dåligt isolerat hus, kanske kan du göra något åt detta?
Jag har inte hittat någon uppgift om när huset är byggt men om rördragning och radiatorer är från den tid huset byggdes kan det inte vara alltför gammalt. Då borde huset inte vara dåligt isolerat. Radiatorerna ser inte klena ut. Men då värmekurva 12 är hög i förhållande till vad den borde vara tänkte jag motionera min gamla käpphäst: Det är möjligen inte så att det finns några radiatorer som kortsluter flödet? Några små radiatorer i entréhall och badrum där returvattnet har nästan samma temperatur som framledningen? Större radiatorer som är inkopplade nära cirkulationspumpen är också misstänkta. Sådana radiatorer gör att värmepumpen måste arbeta vid för hög temperaturnivå. Man måste ha en inställning på värmekurvan som är onödigt hög trots att det inte är något fel på radiatorer och isolering. Det kostar el.
Kom att tänka på en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar också till att öka antalet starter då det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen på utgående vatten. Då pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen på inkommande vatten blir det ju så att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju också utgående vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det väl ändå, som Ridax påpekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare. Normalt brukar man räkna med 5000 kWh/år hushållsel, om det är rimligt i det här fallet vet jag inte. Räknar vi med det blir det 10500- 11000 kWh/år till pumpen. Å andra sidan, räknar man på pumpens gångtid och timmar tillsatsel, skulle uppvärmningen dra ca 9000 kWh/år. Tills någon annan kan komma med en rimligare förklaring tror jag att problemet med värmekurva 12 är att radiatorsystemet inte är intrimmat. Det leder till för onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och ännu fler starter än det annars skulle ha blivit. Skaffa en IR-termometer och börja mät. Varje grad som framledningstemperaturen kan sänkas utan att det drabbar innetemperaturen sparar ca 2,5 % av elförbrukningen. Det gör inget om termometern inte visar helt rätt bara den visar lika mycket fel hela tiden. Det är ju temperaturskillnaden mellan radiatorns in- och utlopp som är intressant, inte temperaturen i sig.
Hur som helst roland,tycker du jag ska skaffa mig en utjämningskärl? (tror det kallas så) . Hur mycket ska det skilja på in/utlopp? Vad gör jag åt det? kan man strypa returen på något vis?
Kom att tänka på en sak till. Kortslutande radiatorer bidrar också till att öka antalet starter då det snabbt kommer uppvärmt returvatten tillbaka till pumpen som höjer temperaturen på utgående vatten. Då pumpens effekt är rätt konstant oberoende av temperaturen på inkommande vatten blir det ju så att om vattnet in till pumpen snabbt blir 3 grader varmare blir ju också utgående vatten 3 grader varmare än det annars skulle bli. Det gör att gradminuterna betas av snabbare. Nu är det väl ändå, som Ridax påpekade, att vattenvolymen är i minsta laget men kortslutande radiatorer försämrar ytterligare.
...Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart....
Citat från: nelson02 skrivet 30 mars 2008, 17:33:10...Hur noga är det at jag köper rätt storlek, minst 160 och max 200 eller? Är en 200 liters bättre, jag får ju större volym på det?En sak till, jag har alltid haft cirkulationspumpen på lägsta fart....Redan 160 liter gör ju att du får en hel del mer än 20 l/kw som Nibe rekommenderar som min-volym så det är ok med 160l - försök få tag på en 200l men leta inte ihjäl dig Vad har du för differens mellan framledning och retur?
.......... Differensen kommer jag inte ihåg när pumpen gick men nu när elen är på så är det 33/29 men vet inte om det spelar roll när man kollar det, den vill ha 36 fram när jag kollade detta.