Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Is pÃ¥ IVT 12 KHR-N  (läst 4291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Is på IVT 12 KHR-N
« skrivet: 06 januari 2011, 17:46:17 »
Hej!
Ett återkommande problem som jag har och som jag sett fler har är att utedelen isar igen. Installerade denna 2009 och hela vintern var utedelen vid vissa tillfällen täckt av is på ca 1/3 av hela insugsytan och då med lager som var 2-3 cm tjockt. De som installerade hade ingen aning vad felet var så i somras fick jag utedelen ubytt till en ny. Denna fungerar bättre men fortfarande är det is längst ner som aldrig försvinner och främst på ena kortsidan. Är denna pump inte bättre än så här? Svärfar har en värmepump av ett annat märke som jag nu har glömt och på den har jag aldrig sett minsta tendens till is någon gång och den var installerad 2006. Tänkte kontakta leverantören igen för att se om jag kan få någon hjälp och min fråga till er är vad det kan tänkas vara för fel. För lite köldmedia kan det vara men kan ni speca övriga fel så vore jag glad så att jag kan "hjälpa" de som installerat min pump.


/Peter

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2011, 18:34:26 »
Flytta ut givaren som sitter på bakdelen en bit från kondensorn, jag brukar andvända ett plaströr (skala en bita elkabel) för att den inte ska ligga mot plåten och skäva.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 18:38:38 »
Tack för tipset. Fler tips önskas....

Utloggad nightprowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 19:09:34 »
Flytta ut givaren som sitter på bakdelen en bit från kondensorn, jag brukar andvända ett plaströr (skala en bita elkabel) för att den inte ska ligga mot plåten och skäva.

Skäva???

Utloggad nightprowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 19:13:49 »
Som Ghandi säger, flytta givaren, är et standardfel hos IVT, plasthöljet fylls med is ich sen börjar avfrostningen djävlas

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2011, 21:02:26 »
Ok det kanske är det som behöver göras. Grejen är att de som installerade detta är totalt okunniga, de gånger de varit här har de inte haft en enda aning om vad felet har varit. Lite märkligt tycker jag då deras jobb innbär installationer av luftvärmepumpar, bergvärme etc. Vet man inte får man väl kolla upp och återkomma till kunden så att denne blir nöjd. Så jobbar iallafall jag i mitt jobb. Det man inte kan kollar man upp eller så låter man någon som kan utföra det istället. Skall man pula själv med detta eller skall jag kräva att de jag köpt pumpen av åtgärdar detta??


/Peter

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Is på IVT 12 KHR-N
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2011, 22:10:05 »
Har du garanti så är det bara att be installatören göra det, IVT gick ut med detta som servicemeddelande till reparatörer under förra vintern alla fall här i riktiga norrland :)

Skäva, skava, nöta etc etc etc etc

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!