Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar  (läst 34670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #15 skrivet: 28 december 2005, 13:29:53 »
Vid läcksökning/provtryckning använder jag spårgas (tex 410 i ett 410 system) fyller till ca ett 1/2 bar sen höjer jag upp till erfoderligt provtrycknins nivå kvävgas typ plus(torr kvävgas). Själva läcksökningen utföres med elektronisk läcksökare med en skänslighet på ca:3 ppm/år

Utloggad Stefan_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #16 skrivet: 31 december 2005, 16:49:09 »
Bli inte skrämda av installatörernas snack, det är bara att vacumsuga och köra igång pumpen:)
Vid plusgrader förståss.

Allt annat är överkurs.

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2006, 23:46:26 »
Vem försöker skrämma?
Vid läcksökning/provtryckning använder jag spårgas, Själva läcksökningen utföres med elektronisk läcksökare
Jag förmedlar bara hur jag jobbar, här på forumet nämns bara såpvatten.
det är bara att vacumsuga och köra igång pumpen:)

Och hoppas på att det inte läcker? Thimell metoden har orsakat mycket problem i våtrum, finns det något
utryck för VP-problem? ;)

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2006, 10:42:57 »
Kylmicke,

får du använda köldmedia som spårgas egentligen, samt hur vet du att din sniffer är så noggrann?
Har du med dig en testläcka?

I tråden "vacum" har andra och undertecknad luftat sin syn på vakuumverkligheten, på amatörnivå dock jämfört med PerJ.

/Sune
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad kylmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2006, 23:34:26 »
Ackrediterade firmor måste ha en godskänd referensläcka att kontrolera läcksökare på, även referens vikter och hög-låg och vakuummanometrar. SWEDAC besöker oss en gång per år och kollar referenserna och jornalförning av kontollerna.
Om vi kallar det för spårgas och att det är en HFC-köldmedium så är det OK.
 Det händer att jag ocksÃ¥ nöjer mig med vakuum körning som tätprovning a:gl(tex. när en avlägsen släckting vill ha en split monterad kostnadsfritt) Men jag annvänder en vakumeter och inte en vanlig LT-manometer.

Nic

  • Gäst
Nic
SV: Vakuumsugning av kylanläggningar och värmepumpar
« Svar #20 skrivet: 23 september 2014, 17:51:32 »
Tryck och tätshetsprovningen av kylanläggningar av nya anläggningar vid nyinstallation är egentligen en annan fråga som inte hör samman med torkningen av anläggningen.
-vad gäller vid flyttning av L/L pump då gasen sugs in i ytterdelen, av med slangarna,rören glytt och sedan på med rören igen !?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!