Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med vedutrustning  (läst 17079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2012, 11:00:24 »
Har hittat svaret på frågan, det ska fungera. Har beställt en Tigex 25 idag.
Fler frågor kommer.

Mvh Pontiac


Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2012, 19:27:15 »
Installerat dragbegränsaren och provkört. Oj vilken skillnad. ;D
Och nu nästa fråga. Om jag kopplar alla tankarna i serie, och laddomaten vid pannan, så långt allt väl.
Men så ska TVA:n och ev solväxlare in, kan jag koppla in båda delarna På stigaren och returen till/från pannan?
Hoppas att ni förstår hur jag menar. Sc:,h

Thanks Pontiac

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2012, 20:22:24 »
Det bör funka men jag skulle koppla dom på en separat anslutning om det finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #18 skrivet: 29 juli 2014, 19:34:11 »
Nu har jag äntligen kommit igång med installationen. men nu sitter jag som en fågelholk och funderar på shunten. En trevägsshunt. En ingående varmvatten från tank, en shuntat vatten till radkrets, en retur från radkrets. Men ska det inte vara en retur från shunt in till tanken igen? Det blir fyra anslutningar? Skiss snälla. Hjärnsläpp!!!!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #19 skrivet: 29 juli 2014, 20:07:17 »
Varmvatten från tanken, varmvatten blandat med retur från element, retur från element (går även till tanken) med tex ett T-rör
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #20 skrivet: 30 juli 2014, 07:42:55 »
Självklart. Tack. Ibland så stannar hjärnaktiviteten i värmen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #21 skrivet: 30 juli 2014, 07:57:27 »
Så här:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #22 skrivet: 12 augusti 2014, 09:55:05 »
Vore intressant se en principskiss över hur kopplingarna blev när du fått ordning på allt Pontiac!

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #23 skrivet: 19 augusti 2014, 12:34:13 »
Uppdatering. Har nu kopplat tankarna och TVA:n kört igång systemet med elpatronerna i tanken så att jag har tappvarmvatten, sen tog jag stora släggan och spettet och befriade pannrummet från dom gamla tankarna och Diomskrället så nu är det tomt, ska tvättas och målas innan pannan knallar in för installation.
Vidare info kommer / Pontiac

AndersSSS

  • Gäst
AndersSSS
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #24 skrivet: 15 september 2015, 14:06:36 »
Uppdatering. Har nu kopplat tankarna och TVA:n kört igång systemet med elpatronerna i tanken så att jag har tappvarmvatten, sen tog jag stora släggan och spettet och befriade pannrummet från dom gamla tankarna och Diomskrället så nu är det tomt, ska tvättas och målas innan pannan knallar in för installation.
Vidare info kommer / Pontiac

Hur har det gått Pontiac??
Utvärdera sÃ¥ vi fÃ¥r mer "kött" pÃ¥ bena  :)

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #25 skrivet: 17 september 2015, 16:10:35 »
Uppdatering. Har nu kört systemet i ett år och är helnöjd. Det har visat sig att 1500l ackvolym är i minsta laget, jag måste släppa ner tankarna till 40 gr och ändå så är det på håret att det går i två fulla inlägg om det samtidigt tas ut värme till radiatorerna. Har fått tag i en 500l tank till som kanske kopplas in nästa år. På sommaren så har jag gjort ett inlägg var 4.de dag och varmvattnet har räckt till hela tiden. Skiktingen är kanonbra eftersom tankarna är seriekopplade och tva:n förvärmer inkommande till vv-beredaren. Frågor besvaras eter bästa förstånd.
Pontiac

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #26 skrivet: 22 mars 2016, 18:36:35 »
Jag har försökt att laborera med olika tryck i exp-kärlet. 0,5-0.65 bar i blåsan och 0.5-0.7 bar på vattensidan (kallt system). Har idag mätt upp nivåskillnad mellan tryckmätare (vatten) och högsta punkt elementkrets. Ska det räcka med 0,5 bar i blåsan och lika mycket i vattnet (kallt)? Mellan tryckmätning blåsan och tryckmätning vatten är det 1 m nivåskillnad.

Pontiac

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2018, 10:03:15 »
Hej. Nu har jag kört anläggningen i några år och det fungerar jättebra. Fick ett problem i höstas då varmvattenberedaren sprang läck men det var enkelt att plugga den och att köra genom TVA:n istället. Men nu har jag nya planer, jag funderar på att komplettera systemet med en luft-vatten som dockas mot tankarna men hur gör jag inkopplingen? Jag ville köra en liten slinga som jag kan glykolfylla mot en vvx som matar tanken/ tankarna men har blivit avråd av Baxi (har tttat på deras Bonus Air 12) då föreslog jag att jag byter ut min förstatank mot en med solvärme/värmepumpsslinga i botten och varmvattenberedare på toppen. Inte heller det gav någon vidare respons från Baxi. Så nu vill jag fråga alla nördar på forumet om råd. Jag vill alltså fortsätta att i första hand elda ved och som en backup när man är bortrest eller på sommar tid så går luft-vatten systemet in men jag vill hå ett system som klarar ett strömavbrott så därför funderar jag på det lilla glykolfyllda systemet när vattnet ska ut och vända.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2018, 08:04:18 »
Glykolfylld slinga mot en växlare bör väl funka men det innebär fast kondensering och sänker cop men ska den inte gå så ofta spelar det mindre roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2018, 08:49:49 »
Tack Smurfen. Det var så jag hade tänkt men Baxis support var rädd för att det skulle bli problem för pumpen att bli av med värmen och då skulle "högtrycksvakten" lösa ut, men det handlar väl mest om att använda en tillräckligt stor växlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!