Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla mot spotpris  (läst 2560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde7474

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla mot spotpris
« skrivet: 07 december 2021, 13:07:01 »
Finns det lösning för att koppla pumpen direkt mot elbörsen?
Och en ackumulatortank på det så den automatisk kör när det är billigare.
Jordvärme: Ivt Greenline compact c5 1998
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N som cirkulation och komfortvärme 2016
Luft-Luft:  Fujitsu09 LEC-N i garage 2016

Joakim Lindgren

  • Gäst
Joakim Lindgren
SV: Koppla mot spotpris
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2022, 09:32:27 »
Hej!

En gammal tråd .-)

Men hittade denna inställning i manualen för min BVP på sidan 53. Jag håller på att utforskar ämnet.

A.8 [0d-01] "Kontakttyp för val av lågtaxa el."
0: Nej
1: Normalt öppen 2: Normalt stängd

Inget problem att bygga en lösning som slår på och av ovanstående enligt elbörsen / Tibber osv.
Oklart dock vad funktionen gör i pumpen.

Med vänlig hälsning, Joakim

Joakim Lindgren

  • Gäst
Joakim Lindgren
SV: Koppla mot spotpris
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2022, 00:50:30 »
Hej igen, svarar på gammal tråd.

Via Daikin LAN adapter så finns det möjligheter att styra pumpen (on/off). Du får då även möjlighet att via API hämta parametrar och styra pumpen on/off.

https://luftmiljobutiken.se/produkt/brp069a62-daikin-lan-adapter-light/

För en Daikin Altherma modell (och andra modeller med liknande funktion) så kan du automatisera enligt nedan utan adapter.
Du kan hämta parametrar med nedanstående funktion men inte ställa dem. Via ett relä (Shelly eller billigare relä) så kan du styra pumpen on/off. Via relät som tex Shelly kan du även koppla på en temperatur sensor och därmed styra pumpen misstänker dock att pumpen hanterar temperaturen bättre med en inre eller extern termometer.

https://raomin.github.io/ESPAltherma/

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla mot spotpris
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2022, 23:04:21 »
Gick lite fort, missade att lägga till nedanstående.
Jag har spotpris via Tibber och ett hus med golvvärme (långsam uppvärmning och värmen ackumuleras i huset så temp skillnader går längsamt) och via ett Shelly relä har jag automatiserat BVP o VVB.

Kontrollera ditt serienummer på BVP, för äldre modeller så fungerar inte Daikin LAN adapters: brp069a62 & brp069a61.

Om din är nyare så fungerar även denna lösning för att Monitorera via ESP32 & Home Assistant:
https://raomin.github.io/ESPAltherma/

Min Daikin BVP från 2016 ca har inte denna möjlighet så jag har automatiserat den med ett Shelly relä kopplat mot ett NC/NO relä. Default (NO) så är temperatur sensorn utomhus aktiv (NTC Termistor, Vid 20 kOhm = 25 grader Celcius). När Shelly är aktiv så är relät (NC) kopplat mot ett motstånd som lurar utomhus sensor att det är 25 grader C så då körs inte BVP (under dagen). När klockan slår 01.00 körs BCP systemet och huset värms. Då vi har golv värme så ackumuleras värmen i huset och kan stöd elda kaminerna dagtid då elen är dyr. Ska koppla in en eller två Shelly 3em för att mäta BVP (o VVB). Mäter just nu "bara" all el i huvudskåpet.

På BVP moderkortets X2M utgång så finns det kopplingar märkt Termostat, när utgång 1&4 sluts via relä så slås BVP på.
För att använda valfri extern termostat enligt ovan så måste Extern Termostat väljas i Daikin gränssnittet. Se nedan vad denna herre har testat:
https://lamiacasaelettrica.com/termostato-pompa-di-calore-daikin-altherma-3/

VVB körs via scheman i Daikin gränssnittet. BVP kan även denna köras via scheman i Daikin gränssnittet men jag testar ovanstående först.

Frågor jag fortfarande har som jag tänkte skicka till någon Daikin kunnig är bla hur BVP mäter tempen och justerar kurvan om man använder inställningen extern termostat. Tar BVP även hänsyn då till den externa givaren? Om en intern trådbunden givare/rumssensor (eller den befintliga panelen används (samt slås på i gränssnittet), tas även då hänsyn till den externa givaren? Min nuvarande inställning för BVP är att använda en värmekurva och tydligen så tas hänsyn till den externa sensor skulle dock vilja kompensera för ev solstrålning eller vedeldning med en innegivare / termostat (vid frekvensmodulering av kompressorn).

Varför kan inte Daikins trådlösa termostat använda frekvensmodulering av kompressorn enligt nedan?

1. flytta den befintliga panelen och använda den som kontrollpanel samt som rumsgivare, maskinen kan styras med frekvensmodulering av kompressorn.
2. Montera en trådbunden innegivare (liten plastlåda) och använda den som rumsgivare, maskinen kan styras med frekvensmodulering av kompressorn.
3. Montera en trådlös givare och använda den som rumsgivare, maskinen kan INTE styras med frekvensmodulering, endast on/off av cirkpump/kompressor.





Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla mot spotpris
« Svar #4 skrivet: 19 november 2022, 18:25:17 »
Blåser lite liv i den här tråden som känns väldigt akut nu när elpriset drar iväg igen. Det räcker ju inte att man har en supersnål pump och schema längre man behöver ju verkligen kunna styra mot spotpriset på el och det skulle vara toppen att inte behöva göra det manuellt i Daikin Onecta appen.
Hörde för något år sedan att Daikin är på gång att integrera stöd för Tibber och styrning mot elpriset, är det någon som hört om det är på gång? Skulle vara fantastiska nyheter för alla ägare av Altherma 3 Geo denna vinter

Fram till dess det kommer är det någon annan som hittat på något sätt att styra pumpen förutom typ Ngenic tune som är slutsåld ?
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Koppla mot spotpris Tibber
« Svar #5 skrivet: 30 november 2022, 20:17:19 »
Det finns tiibber har koppling till Nibe Uplink, Panasonic Comfort Cloud och Mitsubishi Melcloud.  Daikin kör ju sin cloud lösning Onecta för appstyrning, det borde gÃ¥ väldigt enkelt att integrera Tibber spotpris, är det nÃ¥got som ligger i roadmapen hos Daikin?

Tibber har öppet API så jag har tagit in det i Home Assistant och även skaffat ett Zigbee reläkort för att styra smartgrid kontakterna på Altherma 3 Geo men manualen är inte helt lätt att förstå när det kommer till smartgrid. Här kommer det mer bli att det blir stopp i el-tillskott eller kompressor när reläerna styr ingångarna för smartgrid. Skulle hellre komma åt att öka eller minska temperaturen på framledningen någon grad upp eller ned men det är begränsat till att styras via Daikin Onecta appen och den har ett icke öppet API.

Man ser ovan tidigare i trÃ¥den att det finns försök att bygga egna styrningar men att det inte är helt enkelt.  help

Skulle vara bra att veta om och när Daikin kommer med stöd för Tibber och liknande timprisbolag ?   "love"

Nu finns det tom golvvärmetermostater med wifi och styrning via spotpriset frÃ¥n Tibber, bytte ut min gamla t2 mote en Ebeco med wifikoppling fungerar fantastisk bra, komfortvärme när det behövs och sÃ¥ gÃ¥r det att magasinera värme genom att den automatiskt värmer pÃ¥ när det är billigt pÃ¥ nattimmarna och runt lunch tid för att automatiskt dra ned vid högkostnads timmarna, och det bästa är att det inte märks nämnvärt pÃ¥ komforten, fantastiskt bra  tummenupp
 
Sävsjö trähus frÃ¥n 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla mot spotpris
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2024, 19:12:22 »
Hej, hur har det gått på det här området?

Mjuka prisrörelser tänkte jag att man kunde ignorera men det vore kul om man kunde köra legionellakörningen när priset är o och kanske kan man för den goda sakens skull dra ner på lite av varje när det är extremt höga priser. Visst kan man resonera om att det inte går åt så många kr men det vore kul om man kunde få den att göra en del.

Hur lågt kommer jag med en BRP069A61/62.
Smartgridavsnittet i referenshandboken verkar indikera att den främst är avsedd för att använda egen sol.

Jag har en Daikin Altherma 3 Geo (EGSAH10DA9W)

EDIT: Skrev samma rader i fel grupp tidigare men de är raderade nu och flyttade hit.
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 20:19:01 av Utbygget »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!