Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen gÃ¥r in  (läst 8464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen sÃ¥ kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup

Ställer man in 240min som då är 4tim så ska kompressorn gå i 4tim innan den öppnar mot övre och tar vatten därifrån eller hur?
Detta kommer då hände minst 6 gånger/dygn då 24/4=6. Kompressorn ska alltså starta/stoppa minst 6gånger per dygn. Men för min del blir det upp mot 40 om jag ställer in på tex 6kw hur kan detta komma sig?
Den ska ju inte öppna tidigare bara för att min patron har högre effekt.

Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen sÃ¥ kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup

Ställer man in 240min som då är 4tim så ska kompressorn gå i 4tim innan den öppnar mot övre och tar vatten därifrån eller hur?
Detta kommer då hände minst 6 gånger/dygn då 24/4=6. Kompressorn ska alltså starta/stoppa minst 6gånger per dygn. Men för min del blir det upp mot 40 om jag ställer in på tex 6kw hur kan detta komma sig?
Den ska ju inte öppna tidigare bara för att min patron har högre effekt.

Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.
visst är det så.. men det är antagligen bara vid en vv-höjning som den inte orkar upp till börvärdet.
är det nyare program version så sänker den börvärde efter 1tim.
sen kan det mycket väl vara så att om man har en hög temp och effekt på pannan så värmer pannan vp-delen.
(det har jag testat och vet att den gör.)

efter som jaghar flyttat min vp-givare sÃ¥ kan jag inte ha el-patronen aktiv. testade med att ha pannan pÃ¥ 65°. dÃ¥ startade aldrig vp. eftersom el-patronen höll även vp-delen varm. huvuddunk 

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SÃ¥ skulle det kunna vara ja.
Vad exakt är det som skiljer toppen från botten? Är det två separata tankar eller ligger det bara en skruttig plåt som flyter omkring där i?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SÃ¥ skulle det kunna vara ja.
Vad exakt är det som skiljer toppen från botten? Är det två separata tankar eller ligger det bara en skruttig plåt som flyter omkring där i?
vet inte riktigt men det är typ en plåt med hål i eller nått liknande. men vatten måste kunna pasera igenom plåten.
 men den sitter fast inte flyterrunt Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen går in
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2011, 13:45:22 »
Citera
Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.

Det är alltid bra om man har lite siffror (mätvärden) från VP, radiatorsystemet, in/ut vp/el del. utan riktiga uppgifter blir det mycket gissningar och famlande i mörkret med vilda gissingar..

Sedan Älskar vi att få återkopplig :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Citera
Ska börja mäta in/ut på radiatorerna och se hur mycket det diffar på varje. Nästan så jag tror att det kommer tillbaka för varmt vatten.

Det är alltid bra om man har lite siffror (mätvärden) från VP, radiatorsystemet, in/ut vp/el del. utan riktiga uppgifter blir det mycket gissningar och famlande i mörkret med vilda gissingar..

Sedan Älskar vi att få återkopplig :)


Hej

Jag har inte försvunnit :) En lasertempmätare från Clas Ohlson är inköpt för 249 spänn. Har haft fullt upp med jobb och renovering (bygger ett ventilerat golv i gillestugan, home made Nivell) men ikväll tänkte jag börja mäta.

Intressant att se att andra upplever exakt samma sak.

Ursäkta min upprepning men hur är det med åtgärden att sänka framledningsbehovet genom att byta ut några radiatorer mot lågtemperatrurradiatorer?

Vi har idag, fördelat över 260m2:

Vattenburen golvvärme, ca 25m2
Elgolvvärme 9m2
Gamla radiatorer, 10 i ena delen, 5 i andra delen.

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
En dum fråga här, hur vet man exakt vid vilken temperatur spets-elen slår till? Jag lästa av det från mina grafer men jag börjar fundera på om jag inte missat något.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
En dum fråga här, hur vet man exakt vid vilken temperatur spets-elen slår till? Jag lästa av det från mina grafer men jag börjar fundera på om jag inte missat något.

Beror på vad du har ställt in.
Du har ju ett börvärde för toppen av pannan, säg att du har ställt den på 60c så kickar spetsen in vid 52c för att köra upp till 60c

Har du sen ställt shunten på säg 240min så kommer det inte tas värme från övre delen förens efter 4 tim om inte kompressorn klarat av att komma upp i temperatur och då börjar du toppen sjunka pga att värmen tas därfirån och spetsen går då in när ärvärdet blir för lågt som ovan.

Så man kan säga att spetsen går in antingen när det blir för lågt med varmvatten i toppen pga dusch eller att kompressorn inte klarar av att komma upp i temperatur pga att förlusterna är större än vad den ger.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Mätte ena delen av huset idag.
De två sista radiatorerna är i källaren där vi har ganska svalt (ca 15 grader).
I gillestugan (28m2) har vi inga radiatorer för tillfället då jag håller på att renovera. Dessa skall bli på ca 2100W totalt och radiatorn i köket skall byta till en 800W. Purmo Compact tänkte jag mig.

Sedan har vi en radiator i garaget som jag inte kommer åt nu eftersom det står en soffa etc. framför.


RumStigareReturDeltaAnmärkning
Sovrum 147,2425,2Dubbelpanel 140x60
Sovrum 248426Enkelpanel 140x60
Kök48426Enkelpanel 140x60
Vardagsrum484083-panel, 300x30
Förråd 146,240,65,6Enkelpanel källare
Förråd 246,840,46,4Enkelpanel källare


Jag återkommer med lägenhetens värden imorgon.

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!