Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r man utedelen att sluta vibrera sÃ¥ mycket?  (läst 1494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik.Jelander

  • Gäst
Erik.Jelander
Hur får man utedelen att sluta vibrera så mycket?
« skrivet: 19 oktober 2021, 11:12:25 »
Hej!

Har en luft/luft-värmepump från thermia, men vet dock inte vilken modell utedelen är. Problemet jag har är vibrationerna som kommer från utedelen. Har läst att det finns vibrationsdämpare man kan köpa i fjädrar eller gummi och man kan även lägga nån sorts matta bakom utedelen på väggen för att minska vibrationerna på stommen.

Undrar nu vilken sorts vibrationsdämpare som funkar bäst för detta (antingen fjädrar eller gummi) eller om ni har en specifik produkt som ni rekommenderar. Tyvärr är utedelen fäst på väggen och jag har ingen aning om hur mycket utedelen väger (om det nu spelar någon roll).

Erik.Jelander

  • Gäst
Erik.Jelander
SV: Hur får man utedelen att sluta vibrera så mycket?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2021, 11:13:51 »
Kan man ringa till thermia och be dem fixa detta om man nu har försäkring hos dem? tänkte det kanske kunde vara värt att försöka

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur får man utedelen att sluta vibrera så mycket?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2021, 11:24:30 »
Stålfjädrar finns: https://entrade.se/sv/Hem/Konsoler/Vibrationsdampare/Fjaderdampare_i_stal,_4_st_i_pase?id=AFA800 Man måste köpa via sin installatör då de ej säljer direkt till andra. Man kan också beställa från energibutiken här: https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-vibrationsdampare-premium.html
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 11:29:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Har en luft/luft-värmepump från thermia, men vet dock inte vilken modell utedelen är. Problemet jag har är vibrationerna som kommer från utedelen. Har läst att det finns vibrationsdämpare man kan köpa i fjädrar eller gummi och man kan även lägga nån sorts matta bakom utedelen på väggen för att minska vibrationerna på stommen.

Undrar nu vilken sorts vibrationsdämpare som funkar bäst för detta (antingen fjädrar eller gummi) eller om ni har en specifik produkt som ni rekommenderar. Tyvärr är utedelen fäst på väggen och jag har ingen aning om hur mycket utedelen väger (om det nu spelar någon roll).
Från början satt min utedel på konsoller , gummikuddar användes .
Lät som en lastbil stod pÃ¥ tomgÃ¥ng utanför  :(
Böt senare till stålfjäderdämpare , mycket bättre .
När min 3.e pump monterades så byggde jag en träbock + fjäderdämpare .
Tyvärr så låter en del märken med R32 gas mer , så i dagsläget hörs min utedel , om det är tyst i övrigt i huset .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur får man utedelen att sluta vibrera så mycket?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2021, 08:48:07 »
OM vibrationerna kommit på senare tid kan det vara ett trasigt fläkthjul som skapar obalans. (Kan hända om den isat igen förra vintern, att en vinge slagits sönder mot isen)
OM den alltid vibrerat så skulle jag först kolla om rören som går från utedelen mot väggen verkar vara fastsatta med buntband i platskanalen - det kan i vissa fall göra att vibrationerna leds över till väggen, ÄVEN om man avvibrerat med gummi eller fjäderdämpare.
Jag brukar rekommendera att rören ligger löst i plastkanalen och fritt från vägg första halvmetern för att minimera risken att ljudet kommer från själva rören.
Jag förutsätter att den sitter monterad på gummidämpare redan, men det finns mjukare att köpa än det som brukar ingå som standard, de kan hjälpa ibland, men vill man få det så bra som möjligt så är det fjäderdämpare som krävs.
Vi har fått mycket positiva recensioner på våra dämpare, kan inte uttala mig om hur andra fjäderdämpare fungerar med det borde inte vara så stora skillnader kan jag tycka.
https://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare

För kommentarer scrolla längst ned på sidan: https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-vibrationsdampare-premium.html
« Senast ändrad: 21 oktober 2021, 08:51:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!