Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TillÃ¥ten kompressorfrekvens varierar  (läst 4186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Tillåten kompressorfrekvens varierar
« skrivet: 24 oktober 2018, 11:39:34 »
Avser Nibe F750 med senaste mjukvara.
Någon som har en förklaring till varför tillåten kompressorfrekvens i Hz kan variera kraftigt från gång till annan?

Vissa gånger visar den ett max på 120 Hz, sen helt plötsligt nere på 70 Hz, och när väl kompressorn puffar på kanske 80 Hz så ligger max på strax däröver, ca 90 Hz.

Jag har inte lyckats googla någon förklaring eller se något samband med lufthastigheten på fläkten, temp på frånluften, utetemp, värme- eller vv-behovet etc.

I praktiken känns det som sagt att maxvärdet höjs automatiskt i samma veva som pumpen själv höjer den faktiska frekvensen.
När kompressorn sen står still kan det stå 0 Hz / 120 Hz eller 0 / 70 och sen plötsligt då 80 / 90 och senare 90 / 95 osv.
Nu gÃ¥r ju visserligen inte kompressorn frÃ¥n 0 Hz till 90 Hz pÃ¥ nolltid, men ja, ni förstÃ¥r säkert vad jag menar  :)

Tacksam om någon kan förklara lite kortfattat hur det hela hänger ihop.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Tillåten kompressorfrekvens varierar
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2018, 11:42:34 »
Avser Nibe F750 med senaste mjukvara.
Någon som har en förklaring till varför tillåten kompressorfrekvens i Hz kan variera kraftigt från gång till annan?

Vissa gånger visar den ett max på 120 Hz, sen helt plötsligt nere på 70 Hz, och när väl kompressorn puffar på kanske 80 Hz så ligger max på strax däröver, ca 90 Hz.

Jag har inte lyckats googla någon förklaring eller se något samband med lufthastigheten på fläkten, temp på frånluften, utetemp, värme- eller vv-behovet etc.

I praktiken känns det som sagt att maxvärdet höjs automatiskt i samma veva som pumpen själv höjer den faktiska frekvensen.
När kompressorn sen står still kan det stå 0 Hz / 120 Hz eller 0 / 70 och sen plötsligt då 80 / 90 och senare 90 / 95 osv.
Nu gÃ¥r ju visserligen inte kompressorn frÃ¥n 0 Hz till 90 Hz pÃ¥ nolltid, men ja, ni förstÃ¥r säkert vad jag menar  :)

Tacksam om någon kan förklara lite kortfattat hur det hela hänger ihop.


Maxfrekvensen sjunker när förångartemperaturen når temperaturer kallare än -17°C.

Vet dock ej när den stiger igen, troligen om förångartemperaturen är högre under en längre tid.
« Senast ändrad: 24 oktober 2018, 14:31:44 av kWhalp »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Tillåten kompressorfrekvens varierar
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2018, 14:24:56 »
En del inverterstyrda värmepumpar drar också ner max tillåten frekvens vid över- eller underspänning på elnätet och/eller om hetgastemperaturen börjar vara i högsta laget.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Tillåten kompressorfrekvens varierar
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2018, 09:31:27 »

Maxfrekvensen sjunker när förångartemperaturen når temperaturer kallare än -17°C.

Vet dock ej när den stiger igen, troligen om förångartemperaturen är högre under en längre tid.

Låter ju rimligt men ändå inte i mitt fall. De senaste veckorna har det varit ganska milt väder vilket gjort att kompressorn tuffat på mellan 20-40 Hz.
Kan åtminstone inte minnas att jag sett så låga förångartemperaturer (som -15) så att maxgränsen ska ha justerats ner till typ 70 Hz.

Sen de gånger när en högre frekvens har krävts så har det alltid puttat upp maxgränsen med ytterligare några Hz.
Har t.ex. aldrig sett att kompressorn kört på 70 Hz och max samtidigt också varit 70 Hz.

Som sagt, finner ingen ordentlig logik i maxvärdet som det ser ut just nu.

Är det någon ytterligare parameter vi missar mån tro?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!