Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Endast luft/vatten utedel  (läst 10847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Endast luft/vatten utedel
« skrivet: 19 december 2016, 09:27:17 »
Håller på att renovera huset för fullt (så inte helt 100 på min förbrukning)
Har installerat golvvärme 1/3 av undervåningen, radiatorer resterande del
Övervåning kommer få 3 radiatorer och golvvärme i badrummet.
Har idag en vatettenmantlad kamin (7kW till vatten 3.5 till rummet)
750L acctank med slinga som förvärmer vattnet till vvb
solslinga (inte inkopplad än men har 4 paneler som står och väntar)
9kW patron som håller en mintemp på 40 grader i tanken


Om jag eldar flitigt, efter jobbet varje dag och pÃ¥ morgon innan jobb sÃ¥ stÃ¥r elmätaren till patronen i tanken stilla. Slarvar man sÃ¥ tickar det iväg 100-120kWh pÃ¥ en dag  vid 0gradigt utomhus.

Inser att det på sikt kommer bli lite sisådär med eldandet så planen är att även skaffa en luft/vatten pump. MEN för att få ekonomi i det så kan jag inte köpa en inne+utedel för typ 35+35k=> 70k. Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa en utedel som antingen är anpassat för mitt system, dvs att ja kan ta vattnet direkt från tanken. Den enda produkt ja hittar som marknadsförs sig på detta sätt är Baxi. 43k för en 10kW lite väl dyrt.....

JAg skulle även kunna tänka mig att köpa en utedel och bygga en innedel själv (plattvärmeväxlare som växlar över till acctanken). Läst runt och om jag förstår rätt så är det en icke alltför trivial kommunikation mellan innedel och utedel.... Jag kan mycket väl tänka mig att bygga ett eget styrkort som styr relääer med tempgivare som input men om utedelar kräver nått visst komunikationsprotokoll är det ju kört....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #1 skrivet: 19 december 2016, 09:35:29 »
De flesta tillverkare har värmepumpar som går att docka mot en befintlig tank. Utan innedel brukar man behöva köpa styrsystemet separat för full funktionalitet, men det borde inta vara några konstigheter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #2 skrivet: 19 december 2016, 13:05:28 »
Surfat runt och blir inte helt klok...

Baxi har nått för 43k
Nibe F2030 45-50k, oklart om man behöver köpa till en styrdator för 6k till denna eller om det ingår
CTC EcoAir 400 45k.... även här lite osäker på om man behöver köpa till nått dyrt...

Kollar man däremot på värmepumpar med innedel så finns det ju utedelar som kostar typ 22-25k NIBE SPLIT AMS 10-8 tex.....

Fattar ju att det är diverse olika finesser och effekter hit Ã¥ dit... inte jämfört sÃ¥ noga men skulle vilja ha nÃ¥tt  under 30k iaf som funkar till befintligt system. Behöver ju inte klara hela effektbehovet dÃ¥ ja har en rejäl vatttenmantlad kamin sÃ¥ 6-8kW borde ju räcka lÃ¥ngt. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #3 skrivet: 19 december 2016, 13:16:54 »
Både Nibe och CTC har ett enklare styr inbyggt som sköter avfrostning, start/stopp på extern signal, etc. Men vill man ha fler möjligheter, t ex kurvstyrning, shuntstyrning, styrning av tillskott, etc så behöver man en extra dator.
Ska du bara använda den för att slippa elda vår, sommar och höst så kanske en billig 'kinapump' funkar, typ Energysave, Anslut, Qlima, etc. Tänk på att dom modeller som har gas mellan utedelen och en hydrobox inne kräver en certifierad kyltekniker för installation. Å andra sidan finns det inget i dom som kan frysa sönder om man stänger av dom på vintern och eldar istället...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #4 skrivet: 19 december 2016, 13:45:19 »
Problemet att köra en LVVP utedel direkt mot en acktank är väl att värmevattnet hela tiden måste cirkulera för att inte riskera att frysa i utedelen. Men värmevattnet i acktanken kan bli uppåt 90 °C om man eldar för fullt, vilket blir alldeles för varmt för värmepumpen och dålig energiekonomi. Då behövs istället en separat innerdel eller kanske man kan klara det med en split-modell som har en hydrobox där cirkulationspumpen stängs av vid eldning. NIBE SPLIT HBS 05 med utedel AMS 10-8 med ett av NIBE rekommenderat pris på 37.750 kr kanske kan vara ett alternativ?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #5 skrivet: 19 december 2016, 14:08:33 »
Hur mycket förlorar man dÃ¥ pÃ¥ att köra pÃ¥ denna enklare styrning?  Jag har solvärme (4 paneler)  pÃ¥ vÃ¥r sommar höst sÃ¥ syftet med denna skulle va att göra jobbet som elpatronen gör idag. Eldar i princip varje dag och värmen räcker oftast hela natten sÃ¥ värmepumpen kommer sällan behöva gÃ¥ nattetid (när det är kallt). PÃ¥ dagen fÃ¥r den ju gärna tuffa pÃ¥ och värma de 750L sÃ¥ dom ligger över 40-45 grader.


Citera
NIBE SPLIT HBS 05 med utedel AMS 10-8 med ett av NIBE rekommenderat pris på 37.750 kr

Låter som en övre smärtgärns. Gissar att det går att jaga ett lägre pris. Kopplas denna på nått smidigt sätt till acctanken då eller?

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #6 skrivet: 19 december 2016, 14:09:50 »
kan tilläggas att våra varmvattenkostnader är minimala. Dels förvärms vattnet till beredaren via acctanken men utan barn och korta dushar så är det inte prioriterat att sänka dessa kostnader.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #7 skrivet: 19 december 2016, 14:42:01 »
Hur mycket förlorar man då på att köra på denna enklare styrning?

Det beror på hur varm du vill att tanken ska vara, men man brukar räkna med iallafall 30%. Problemet är att VP'n får sämre COP ju varmare vatten den behöver jobba med. Normalt sett kopplar man den direkt på värmesystemet så att den inte behöver göra varmare vatten än vad som för tillfället behövs. Kopplar man istället till en acktank som hålls vid en konstant temp så måste VP'n värma onödigt varmt större delen av året. Å andra sidan förvärmer du ju tappvattnet i tanken, så du får ju tillbaks en del av förlusten där...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #8 skrivet: 20 december 2016, 11:00:31 »
Varför värmer jag tanken mer än nödvändigt med vp? Jag kan väll ställa in att den ska värma till max 35 grader tex när det är +5 grader ute, 40 grader när det är 0 gadigt osv osv. Hur kan detta innebära ett tapp på 30%? Fattar ju att det blir förluster om ja låter vp värma till 55 grader när ja endast behöver 35 men så fel behöver ja ju inte ligga

I nulägen lÃ¥ter jag patronen hÃ¥lla 40grader minimum detta gör att temperaturen inne hÃ¥lls pÃ¥ en ok nivÃ¥. Det blir  lite kallt dÃ¥ och dÃ¥ men sÃ¥ fort jag är hemma sÃ¥ eldar ja ju och dÃ¥ stoppar patronen (och i framtiden vp) och tempen inne ökar snabbt

Att man har 750L uppvärmt vatten som "läcker" värme ser jag inte som någon förlust, den värmen går ju till källaren som gärna vill ha några kwh oxå .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #9 skrivet: 20 december 2016, 11:04:25 »
Ja, det kan du så klart ställa in. Grejen är att den funktionen inte finns i det enkla styrsystemet som sitter i VP'n, men om du köper till det bättre styret så får du kurvstyrning utifrån utetempen.
Så med den enklare lösningen måste du ut och pilla på VP'n varje gång utetempen ändras, eller göra nåt eget system som startar och stoppar VP'n beroende på önskad tanktemperatur för tillfället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #10 skrivet: 20 december 2016, 13:02:47 »
men hur funkar det enkla styret dÃ¥? Ställer jag in nÃ¥got i utedelen som säger att den ska köra sÃ¥ länge tempen pÃ¥ inkommande vattnet är under en viss gräns? Och är man under denna gräns sÃ¥ gÃ¥r vp pÃ¥  fullt ös ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #11 skrivet: 20 december 2016, 13:16:53 »
I CTC's styr tror jag man kan ställa in en temperatur så hålls den (med viss hysteres). På Niben vet jag inte, men det verkar som att man får styra den med en termostat som kopplas till en ingång på datorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #12 skrivet: 20 december 2016, 13:23:04 »
Jag har för mig Nibe funkar på samma sätt man ställer in en temp den ska hålla vill man styra med rums termostat för man köpa den extra. Ska man köra tex niben mot en tank med shunt styrning bör man kunna låta en brytare via shunt armen ge start signal till vp vid helt öppen shunt och sen låter man vp gå tills shunten när ett visst läge och då stoppas vp ev får man ha ett tid relä så den går lite längre för ok start stop. Får man till det att funka ok så bör man inte förlora så mycket mot riktig flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #13 skrivet: 20 december 2016, 13:51:13 »
Den enklare formen av dockning mot en vedpanna och acktank med en fast kondenseringstemperatur framgår av följande schema: http://www.nibe.se/nibedocuments/12927/M10561-4.pdf
F2030 behöver ha en temperaturgivare i acktanken på lämplig höjd och styrsystemet kontrollerar laddpumpen. Ställer man kondenseringstemperaturen på t.ex. 40-45 grader blir det ju stor skillnad jämfört att ha den på 60 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Endast luft/vatten utedel
« Svar #14 skrivet: 20 december 2016, 13:55:06 »
Klart det blir skillnad men i många hus räcker inte 0 grader för att hålla värmen då får man i så fall ändra ladd tempen efter vädret. Sitter en backventil som ska förhindra självcirkulation men utan cirk lär vp frysa ihop om det är kallt ute i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!