Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektrolux kyl/frys som gett upp  (läst 6406 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Elektrolux kyl/frys som gett upp
« skrivet: 27 juni 2016, 17:59:48 »
Hejsan!
Upptäckte igår att det var varmt i kylskåpet, så jag fick starta upp ett gammalt ett som står ute i garaget medans man surfar runt i ett par veckor innan man kan bestämma sig för vilket man ska köpa...
Upptäckte dock att frysdelen är lite kall, som ett kallt kylskåp ungefär. Så då räknade jag ut som den totalt ovetande kyltekniker jag nu är att det borde vara termostaten som sagt upp sig.
Men det låter om det och verkar som att det går hela tiden, det borde det väl inte göra om det är termostaten? Eller?
Finns det något sätt för en lekman att kolla upp vart felet kan vara?
Kylskåpet är ett Electrolux Inspire och är runt 8år gammalt.

Har upptäckt att av alla dieter jag testat är nog detta den bästa, att ha kylskåpet ute i garaget... :-)
Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  pÃ¥ 60+60kvm och 45kvm källare. DÃ¥lig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Ã…re och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2016, 22:34:25 »
Det är alltsÃ¥ ett kombinerat kyl- och frysskÃ¥p.  Har det en eller tvÃ¥ kompressorer? Om det är ett tvÃ¥kompressorskÃ¥p (sällsynt pÃ¥ sÃ¥ moderna skÃ¥p) sÃ¥ styrs de av var sin termostat.

Enkompressorskåp styrs i enklaste fall bara av en termostat i kyldelen och så får temperaturen i frysen bli vad den blir. Det är typiskt för dessa att om de står i ett svalt utrymme så att kompressorn knappt behöver gå för att hålla kallt i kylen, så blir det för varmt i frysen.

Lite modernare och mer avancerade enkompressorskåp tycks kunna ha en magnetventil som kan stänga av frysdelen vid behov om den blir onödigt kall. I all synnerhet gäller detta för s k självavfrostande frysar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2016, 00:22:35 »
Ja, det är ett kombinerat kyl och frysskåp. Antar att det är bara en kompressor eftersom det bara finns ett termostatvred. Och det är inte det minsta självavfrostande.
Kyldelen håller typ rumstemperatur och frysdelen är som ett kylskåp, tänkte där att det låter som termostaten..
Men saken är den att det låter lite om det hela tiden, tycker dock att det låter mindre än förut, det mer liksom bubblar och väser lite.. Island är ju på G nu, kan det vara nån sån där vattnajäkulfjöklur som har tagit sig ut och smugit in i skåpet mitt? *s*
Så jag undrar om det kan tyda på något annat, eller om det är troligt med termostaten ändå?
Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  pÃ¥ 60+60kvm och 45kvm källare. DÃ¥lig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Ã…re och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2016, 00:47:30 »
NÃ¥n sa till mig en gÃ¥ng att vända pÃ¥ kylskÃ¥pet, tydligen kan det börja fungera dÃ¥.  dontknow
Jag hade dock hunnit köpa ett nytt så jag hann aldrig testa.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2016, 10:51:29 »
Om kompressorn går oavbrutet och det blir dåligt med kyla, så är nog termostaten oskyldig.
Kolla om hetgasröret från kompressor till kondensor blir varmt.
Om du har en effektmätare kan du kolla om skåpets effektförbrukning då kompressorn går är mycket lägre än vad som står på typskylten.
När du ändå rotar på baksidan av skåpet borde det synas tydligt om det finns någon magnetventil på ett av kylmedierören till frysens förångare.

Jag skulle gissa på antingen kylmediebrist eller mekaniskt fel i kompressorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2016, 11:48:03 »
Vända pÃ¥ kylskÃ¥pet är ett känt knep om man bor i hyreslägenhet och har tröttnat pÃ¥ det 25 Ã¥r gamla energislukande Ã¥bäket som värden ställt dit.  ^-^
Med skåpet upp-och-ner så tappar kompressorn smörjningen och skär ihop. Betydligt mer diskret än att t.ex. råka hacka hål på något rör...

Men jag säger som ovanstående; brist på soppa eller slut kompressor. Förmodligen det senare.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Blacklevel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2016, 13:33:55 »
Tack för era svar!
Drog fram skåpet och pluggade in det, kände att kompressorn gick samtidigt som det hördes ett porlande bubblande ljud från kondensorn. Låter nästan som ett element med luft i fast värre..
Efter 45min är det ingen märkbar skillnad i kyldelen och svalt pÃ¥ elementen i frysdelen, kompressorn har gÃ¥tt hela tiden. Enda märkbara tempskillnaden pÃ¥ baksidan  är kompressorn som är ganska varm.
Så det är nog bara att slänga ut det här gamla liket och se sig om efter ett nytt skåp.


Nibe F1245-8 200m borra 196m aktivt. Installerad jan 10. Ett gammalt 1,5 plans hus  pÃ¥ 60+60kvm och 45kvm källare. DÃ¥lig isolering och dragiga fönster. Placerat i Jämtland mellan Ã…re och Östersund.
26-28.000 kWh med 16 grader. Sitter nu och svettas i 20 gradig bastu och ligger redan under årsmedel... :-)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2016, 06:23:25 »
Vända pÃ¥ kylskÃ¥pet är ett känt knep om man bor i hyreslägenhet och har tröttnat pÃ¥ det 25 Ã¥r gamla energislukande Ã¥bäket som värden ställt dit.  ^-^
Med skåpet upp-och-ner så tappar kompressorn smörjningen och skär ihop. Betydligt mer diskret än att t.ex. råka hacka hål på något rör...

Aha, jag tyckte det lät lite märkligt, det var dock en kille på en vitvarukedja som frågade mig det. Jag bodde ju i eget hus då och kylen var som sagt redan trasig.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elektrolux kyl/frys som gett upp
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2016, 07:41:47 »
Vända skÃ¥pet upp och ned kunde ibland fungera pÃ¥ gamla absorptionskylskÃ¥p som hade blivit "konstiga". I ett sÃ¥dant finns det ju inga strypningar, kapillärrör nÃ¥gonstans i kylmediekretsen utan allting utgör kommunicerande kärl. Systemet är fyllt med vatten, ammoniak och vätgas som ska hÃ¥lla sig pÃ¥ var sina ställen och i rätt blandning.  Om ett absorptionsskÃ¥p t ex har transporterats liggande sÃ¥ kan det ha svÃ¥rt att komma igÃ¥ng efterÃ¥t, och dÃ¥ är ett knep att ställa det upp och ned nÃ¥gra timmar, vända det rätt, vänta en stund till och sedan köra igÃ¥ng det.
Om man försöker starta ett absorptionsskåp upp och ned, så finns inget vatten i flytande form där värmepatronen sitter, och då löser förmodligen något överhettningsskydd ut ganska snart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!