Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck  (läst 12489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« skrivet: 01 februari 2016, 19:35:20 »
Hej. Hoppas på lite tips härifrån då jag snart ger upp en ny Fujitsu luftvärmepump från Polarpumpen.

Denna ger för låg temperatur och klarar inte hålla värmen uppe, så något är fel.

Hela historien; Hade en pump sedan förut i isolerat garage på 65kvm som funkade bra till en början men gav till slut upp. Det var kallt när den gav upp, så beställde en ny direkt från Polarpumpen då jag jobbar i garaget och behöver värmen där. Montage genomförde jag själv då jag inte har tid att vänta på någon installatör. Har monterat flera vp förut.

Rev ned den gamla pumpen och monterade den nya, vakumerade och släppte på gasen. Allt i sin ordning.
Startade den och upptäckte då att den gasade på ett par minuter och sen saktade ned pga tempen sjönk i innedelen.

Då mätte jag trycket i den och konstaterade att det var för lågt (18,4bar)

Ringde polarpumpen och frågade snällt vad vi kunde göra åt detta. Fick då som svar att du har monterat själv så ingen garanti, vi hjälper dig inte..
Jag har F-gas cert, men det var inte senaste EG koden på, och är till fordon så det godtog de inte..

Jag frågade då om det hänt förr att det är för lite gas från fabrik, och det hände aldrig enl de.

Drog då på tömningsaggregat och fick ut 730g, det ska vara 1kilo i den. Fick i den 1kilo gas och startade. Nu funkar den visserligen bättre, men inte tillfredsställande.

Den håller flåset uppe nu hela tiden i stort sett, men ger bara som mest ca 42grader ut, då med ett delta på 20 grader från luft in i innedelen.

Trycket ligger nu på 25-32bar.

Hade 14grader i garaget igår kväll, och när jag kom ut i morse var det 9grader. Utetemp -8

Nu ligger det på nollan, då håller den 14grader inne. Sista teorin vi evt har nu är att kanske rören mellan inne och utedel är för korta.
Någon som varit ute för något liknande? Rören är ca 1,5m nu.

Bilder från idag.







Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2016, 20:33:45 »
Tror det är 3m rörlängd som är rekommenderat för den modellen.
Men hur den beter sig med "för korta" rör vet jag inte då vi inte provat.
Har dock haft problem med en del Panasonic med för kort rördragning men då var det främst avfrostning som spökade lite.

Har polarpumpen sålt en maskin utan försäkran från dig att den ska driftsättas av en rätt certifierad montör så borde dom även stå för hjälpen kan man tycka då man inte får sälja maskiner utan att veta att dom driftsätts korrekt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2016, 20:46:03 »
Tack för svar. Ja, har hört i efterhand att det kan bli komplikationer med för korta rör. Om detta påverkar värmen har jag ingen aning om. Men tänkte göra ett desperat försök med längre rör i helgen. Har inget annat att gå på.. Den verkar sköta sig som den ska annars, men bara att den ger för dåligt. Har en 7år gammal Sanyo i huset, och den känns dubbelt så kraftig. Håller 23grader inne utan några problem.

Vet att de inte får det egentligen, men de frånskriver sig ansvaret i det finstilta på hemsidan. Man tycker väl åtminstonde att de kunde vara lite behjälpliga mtp att ha nöjda kunder oavsett...


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2016, 07:17:29 »
Svårt för säljaren att ta ansvar för sånt som de inte har kontroll på, dessutom så finns ju oftast "marginalerna" för felsökning och åtgärd på installationskostnaden, gissar jag, så om de inte får sälja installationen så har de mindre ekonomiska möjligheter att hjälpa till.
Det här är ju ett klockrent exempel på den risk man tar om man monterar själv eller köper tjänsten av någon som inte har rätt behörigheter eller tar ansvar för eventuella fel som han inte orsakat.

Trycket 0, representerar det trycket på sugsidan, eller har du bara kopplat på högtrycken?
Fyllt i gasfas eller vätskefas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2016, 07:56:57 »
Felsökning och åtgärd kräver jag inte att de ska göra heller, men om man kommer fram till att den inte gör som den ska så borde någon sorts materialgaranti gälla.. Sen har jag googlat på de installationer som folk köpt av akrediterade också, och läst om både gängtejp och inte vakumerat så i realiteten kändes det lika bra att göra det själv.

Jag håller på att ge upp detta nu, och kommer skriva av dessa 11.000:- som ett fiasko och kasta den i containern. Har inte tid att krångla med detta mer om inte längre rör hjälper.

Får helt enkelt ta fram den gamla trotjänaren ElBjörn, den värmer utan problem på halvfart (3kw).

Jag förstår att man ska ha efrorderlig utbildning för detta, men om ingen som helst form för garanti gäller, så bör det stå stort på hela hemsidan..

Tryckmätaren är bara kopplad på högtryck där. Gasen fylldes i vätskefas.

 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2016, 09:03:49 »
Väljer man att sälja värmepumpar till kunder utan att säkert veta att den installeras av någon med rätt certifiering i den gråzonen så borde man åtmindstånde hjälpa till med support och eventuella reservdelar om den inte är ok vid uppstart, om den sedan havererar så får väl kunden stå sitt kast då han/hon förhoppningsvis vet att garantin inte gäller vid eget montage utan behörighet.

Den här lagen som ska förhindra försäljning för egen montering verkar funka sisådär då vi får flera förfrågningar från folk som handlat via stormarknader som Elgiganten eller på postorder som Holmqvist gjort.

Prova ring till supporten på FG Nordic istället där maskinen kommer ifrån , dom borde vara mer intresserade av att deras maskiner fungerar som det är tänkt även om den inte är såld som dom tänkt sig.
Du kanske fick ett måndagsexemplar som var dåligt fylld och med lite längre rördragning fungerar som den ska :)
Sen finns alltid möjligheten att din våg visar fel eller att du av någon annan anledning inte fick ur all soppa med tömningsaggregatet om man ska leta felaktigheter.

Verkar dumt att kasta bort 11 tusenlappar i containern , finns garanterat någon här på forumet som ger en skälig slant för den om det inte skulle fungera för dig.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2016, 16:59:20 »
Ja, man kan ju tycka både det ena och det andra, men de är ju ändå rätt klara med vad som gäller i sina köpvillkor:
"*Fr.o.m. 2015-01-01 förutsätts att värmepumpen installeras av certifierad kylfirma, för att materialgarantin ska gälla."

Skulle de hålla med materialgaranti för vissa kunder så skulle de troligen hamna i blåsväder om de nekade någon alls.
Jag tycker också att det här är ett fall som är gränsande till ett garantiärende oavsett vem som installerat, men samtidigt är det ju som du beskriver det inte omöjligt att tömningen misslyckats, att han fyllt fel mängd, eller att ett rör har gått i veck någonstans. (Kollat det?)
Problemen skulle alltså kunna bero på installationen, och om Polarpumpen börjar rådda med detta ärende kan det fort kosta mer än vad de tjänar på att sälja 5 värmepumpar.

När man köper av den billigaste återförsäljaren så får man som vi så många gånger skrivit i detta forum nästan räkna med att de är tuffa när det gäller reklamationer och garantier - även om de är så seriösa att de följer lagar och regler.
Ofta kan kunder bli missnöjda även i fall där säljaren gjort allt rätt enligt lagens bokstav.
Köper man några tusen dyrare av ett företag som har som största mål att få nöjda kunder, inte att vara billigast, så kan man nästan räkna med att man får hjälp även om det är et gränsfall vad gäller garantierna.
Men inte heller det är självklart.

Det här är dessutom ett fall som är känsligt ur flera perspektiv.
OM Polarpumpen väljer att bortse från att installationen är illegalt utförd, och hjälper kunden, så är de medskyldiga som jag ser det.

Å andra sidan så är det tveksamt om de kan friskriva sig från garantierna enligt konsumentköplagen, oavsett vem som installerat maskinen.
 dontknow Verkligen ett ärende i gråzonen.  dontknow

Min slutsats blir som vi kommit fram till tidigare, köp helst värmepump och installation av samma företag, och köp helst en maskin med 5 års garanti.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 17:03:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2016, 18:23:10 »
"medskyldiga" borde dom vara hur som helst om dom sålt den utan klara papper på vilken certifierad montör som ska driftsätta den så då borde dom rimligen ha lite support också men man kan som du skriver tycka vad man vill.

Behöver inte bli så dyrt för återförsäljaren, om dom skickar ut en kylmontör för att konstatera vad som är fel så debiterar kylfirma kunden om det är felaktig installation och återförsäljaren debiteras om det är fel på maskinen från fabrik och rimligen borde det inte vara något stort fel och då värt för återförsäljaren att hjälpa till med på goodwill.

Skulle det vara ett "stort" dyrt fel så kanske även Fg Nordic går in och stöttar om det är konstaterat fabrikationsfel.
Då den inte är garantiregistrerad av en kylmontör hos Fg Nordic så blir det nog knepigare att få full support från dom.

Är mest förvånad över hur många maskiner som säljs utan vetskap om vilken kylmontör som ska driftsätta anläggningen då det numera inte borde vara riktigt lagligt.
Men alla håller inte hastighetsbegränsning heller så det går nog på ett ut :)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2016, 23:10:04 »
Ja kontakta FG Nordic
polarpumpen tar sina därifrån

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2016, 07:09:29 »
Huruvida Polarpumpen gör rätt eller fel kan inte bestämmas innan det finns prejudikat på området.
I F-gasförordningen (Lite nytta har man i alla fall av att ha förhört sonen inför certifieringen) artikel 11.5 där det framgår att ”icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerande växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10”

Med bevisa anser jag och många med mig att det räcker att man som kund försäkrar att en behörig kyltekniker skall sköta installationen.
Byråkratin kring försäljning och installation skulle bli väldigt stor om man krävde skriftligt bevis för detta innan man fick köpa en värmepump.
Dessutom kan vem som helst förfalska ett sånt bevis (Bara leta rätt på ett certifieringsnummer och skriva ett intyg) , så det vore inte annorlunda än att man helt enkelt intygar med ett klick att så skall ske.

De som vill installera en värmepump på egen hand kommer alltid att kunna göra det, om inte på annat sätt än genom att direktimportera pumparna från Hong Kong till halva priset.

Och vem skulle vinna på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2016, 07:44:04 »
Jo det är en gråzon och det beror en del på vilka uppgifter säljaren ber om vid köp.
Bauhaus var ett tag benhårda på att bara sälja inkl installation eller så vill butiken ha namn och certnummer på installatören, vet inte om dom är lika hårda längre.

Om det skulle vara så mycket byråkrati vet jag inte direkt.
Man ber om namn och certnummer på den tilltänkta installatören och det framgår sedan på fakturan.
Då har man ryggen ganska fri som försäljare, skulle sedan kunden ljuga så kan man inte göra så mycket åt det.

För den som vill finns alltid möjlighet med egen import men det är inte så många som orkar hålla på med detta då det i dagsläget inte skiljer så fruktansvärt mycket längre i pris och man får en 5 åriga garranti här i Sverige som kan vara värd en hel del.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2016, 07:49:55 »
Men som sagt, om det räcker att ange certnummer och namn så kan man lika gärna ha en kryssruta som man fyller i där man intygar att den skall installeras.
Det enda som skulle kunna bli rättssäkert vore om man fick ett skriftligt intyg som sedan kontrollerades (fakturakopia) av myndigheter, och då skulle kostnaderna dra iväg ännu mer än de redan gjort.
Kostnaderna börjar bli löjliga, och det lär bli ännu värre när de farligaste köldmedierna är borta, att då ha så stringenta regler blir rent ut sagt löjligt.
Ungefär som när EU är inne och ställer krav på däcktrycksvarning på nya bilar. (Min larmar nu)
Rena rama vansinnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2016, 08:55:24 »
Är inte oenig i att det garanterat är så att har man inte cert så gäller inte garantin, det förstår jag ju efter att ha läst det som står i kursiv..

Jag är i bilbranchen och kan fint sälja en AC-pump och t.ex en kondensor utan att det påverkar garantin om inte kunden har cert. Har cert på bil. (EC 307/2008)
Det vi fick lära oss där var i stort sett HMS och miljö. Vet inte hur det är på vpump certifiering. Funktionen är oavsett densamma.

Den funkar ok nu när det är runt nollan ute, håller värmen. Men har ett konstant delta på 20grader, så måste ha den på 20 om den ska hålla 18 i garaget. Detta är helt ok, men blir sämre när det blir kallare. Säkert både pga kallare pump och kallare utifrån. Är 95mm isolering, så räknar inte med 30grader i garaget direkt.

Oavsett, ska montera längre rör i helgen, ska bli intressant att se. Tror iofs inte det kommer göra stor skillnad men värt att testa.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2016, 09:46:29 »
Vad hade du för pump innan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2016, 10:34:13 »
Innova hette den, köpt på Elon. Tror de tar från Ahlsell.

Den funkade bra i 3år, innan den blev sämre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!