Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar eluppvärmda dräneringstrÃ¥g?  (läst 3287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fungerar eluppvärmda dräneringstråg?
« skrivet: 13 november 2015, 08:55:06 »
Hej alla!

Jag har sökt efter inlägg i frågan om hur man löser problemet med kondensvattnet, men inte hittat några aktuella.
Ledsen om frågan är uttjatad, men den är aktuell för mig med min nya pump, som just ersatt en tio år gammal som avgav betydligt mindre mängd vatten och där jag klarade mig med en 90 liters murarbalja.

Vintertid har jag inte möjlighet att tömma en balja så ofta som jag borde.

Huset står i norra Jämtland och jag måste förstås räkna med ordentliga köldknäppar då och då - även i dessa varmare tider.

SÃ¥.....  min frÃ¥ga till er norrlänningar med erfarenhet av dräningstrÃ¥g med eluppvärmd matta och avlopp med värmekabel:  fungerar det?

Att det drar ström är jag förstås medveten om, men är beredd att ta den kostnaden för ett fungerande system.

Goda rÃ¥d är ju däremot inte dyra.......  ;)
« Senast ändrad: 13 november 2015, 10:55:12 av fullkoll »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fungerar eluppvärmda dräneringstråg?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2015, 10:38:21 »
Är ju inte norrlänning men har eluppvärmt dropptråg och avlopp med värmekabel ner till stenkista på frostfritt djup. Det fungerar väl men drar en del el-ström. När det blir köldknäppar i Norrland är det väl så kallt att det blir ytterst lite avfrostningsvatten eftersom luften då är så torr? Alltså viktigast att det fungerar felfritt vid låt säga -1 °C till -10 °C, vilket jag sett att det gör. Skulle det mot förmodan ändå frysa i dropptråget vid t.ex. -15 °C eller -20 °C kommer vattnet bara att rinna över kanterna på dropptråget som hänger en bit under aggregatet. Använder http://www.entradeshop.se/Produkter/Tillbehor/DROPPSKALAR/Droppskal_typ__L_,_med_varmekabel_60W_50W?id=HADT97 men med PEM-slang istället ner under marken till stenkistan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!