Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP!!! Vattenberedare trasig. Hur SNABAST fixar man problemet?  (läst 19469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jugin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Som sagt, inget varmvatten  i huset (Hägersten, Stockholm) nu, kl 23.
Beredare NIBE Compact ER 56cu300, minst 5 år gammal. Jag kollade säkringar, kranar, ventiler, överhetningsknappen - allting är OK.
Tror att själva elpatronen lagt av.
Hur gÃ¥r man till väga att fÃ¥ den funka igen snabast?  Googla pÃ¥ alla VVS firmor? Ringa NIBE och frÃ¥ga efter installatör? Eller? TvÃ¥ smÃ¥ barn hemma, inget kul utan varmt vatten alltsÃ¥....
Mamma är.com, pappa är.com, varför jag är.se???

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Att få den att funka snabbast är att ta reda på vilken elpatron det är, ta reda på var det finns, handla densamma och byta själv, kanske inte realistiskt? Man klarar sig utan varmvattenberedare ett tag, man får helt enkelt improvisera. Ni måste försöka få barnen att förstå att det inte blir badkar på ett tag?
Mitt recept tills det funkar igen: Stoor kastrull på spisen att värma vatten i, tex sätter man den på spisen med svag effekt på kvällen så finns det varmvatten till morgonen. Plastbadbalja till barnen (de är ju små) blanda det varma vattnet på spisen med kallvatten så kan det faktiskt bli betydande mängder osv osv, inget är omöjligt!

Tips från en som vuxit upp med väldigt små medel och kan improvisera...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Jag har ett vagt minne om att jag badade i diskhon på landet när jag var liten gutt, det funkade det också! Thumbsup
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: HJÄLP!!! Vattenberedare trasig. Hur SNABAST fixar man problemet?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2011, 06:52:53 »
vore läge att fÃ¥ felet verifierad av en elkunnig människa ....skulle kännas lite sÃ¥där att stÃ¥ med ny elpatron, och konstatera att det bara var termostaten eller överhettningsskyddet som gett sig  ;)
när felet är verifierat är det väl bara att hämta utbytesdel och fixa.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 år är ju nytt, ingen elpatron bör ha lagt av efter den tiden, klickar termostaten när du vrider på den? Men kanske för kallt i tanken för den skall klicka, annars dra ut säkringarna, spänningsprova, sedan summra termostaten att den sluter, och även summra överhettningsskyddet.

Och du är 100% att bägge säkringarna är hela? Borde vara en 2 fasare.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Som sagt, inget varmvatten  i huset (Hägersten, Stockholm) nu, kl 23.
Beredare NIBE Compact ER 56cu300, minst 5 år gammal. Jag kollade säkringar, kranar, ventiler, överhetningsknappen - allting är OK.
Tror att själva elpatronen lagt av.
Hur gÃ¥r man till väga att fÃ¥ den funka igen snabast?  Googla pÃ¥ alla VVS firmor? Ringa NIBE och frÃ¥ga efter installatör? Eller? TvÃ¥ smÃ¥ barn hemma, inget kul utan varmt vatten alltsÃ¥....

Alltför ofta under det senaste året har det varit termostatbyte på denna VVB
Inte mycket annat att göra än en ny termostat och någon som byter den
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med lite kunskaper och om det krisar, bygla termostaten, och dra ut säkringarna när temp uppnåtts.

Eller ta lös termostaten och se om den går att repa.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Hej!
Som sagt, inget varmvatten  i huset (Hägersten, Stockholm) nu, kl 23.
Beredare NIBE Compact ER 56cu300, minst 5 år gammal. Jag kollade säkringar, kranar, ventiler, överhetningsknappen - allting är OK.
Tror att själva elpatronen lagt av.
Hur gÃ¥r man till väga att fÃ¥ den funka igen snabast?  Googla pÃ¥ alla VVS firmor? Ringa NIBE och frÃ¥ga efter installatör? Eller? TvÃ¥ smÃ¥ barn hemma, inget kul utan varmt vatten alltsÃ¥....

En sådan enkel sak som säkringar tex kan vara lurigare än man tror.. En elektriker kan snabbt kolla med ett specialinstrument.
Varför går en säkring om det hela är rätt dimensionerat? ja det kan ha vart ett stort varmvattenuttag under en kort tid som gjort att man hamnat på marginalerna.

Kontaktorer är ett annat exempel som kan "säga upp sig" efter en tids användning av olika orsaker tex "sot" på kontaktytor efter ~10 000 till och från lägen under några år.

En elektriker med några standardinstrument är mitt tips!
Det har gått ngn dag nu från ditt första inlägg om detta. Hur gick det? Vad var det för fel? vad gjorde du för att fixa varmvattnet? frågar nyfiken i en strut..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och mitt "tipps" är tryck på återställningsknappen på överhettningskyddet en gång till och HÅRT, den vanligaste reparationen av VVB är att man får trycka på återställningen för "kunden" har inte tryckt hårt nog.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
En spänningsprovare skall alla hem ha, då lätt att mäta om säkringen är hel i "mätuttaget" om det är propphuv med diazedsäkring, annars summra säkringen, är Vvb trefas så ingen större kris om en säkring går.

Tror att risken att elpatronen gått är liten, mest troligt termostaten.

Hör av dig om hur det löste sig.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Jag har själv en Nibe 300 som dog för ca ett år sedan. Det var 1kw slingan som lade av så jag vred på strömbrytaren till 3kw och har kört så sedan dess.
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Fixat. Jag har en likadan 2år gammal som jag sedan sommaren inte använder. Tyresö.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!