0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huset är ett gammalt funkishus (-38, tillbyggt -54), med luftvatten värmepump (nibe 2010+EVC240),fast kondensering. Tvårörssystem. Endast utegivare. Stockholm.Rummet som vi sitter och huttrar i är drygt 20kvm, 2.7m takhöjd i sutterängplan.I rummet finns 2 gamla element troligen anno 1954.
Installera innerdelen lågt! Varför? OK, det kan nog gå, är det lämpligt eller dumt att ha den vid duken, mot publiken? Avstånd 3-5 meter? Kan man ställa innerdelen upp? I ett hörn eller så?Sedan är jag nyfiken på varför är det bättre att lägga i konvektorraddarna i serie, istället för paralellt (grenade)?
Börjar med dina element:Dom är rätt kopplade men ligger sist i systemet med sämsta förutsättning och är grenade = halva genomströmmnings-hastigheten på varmvatten, sen ligger båda mot en smällkall yttervägg som till 50% ligger under jord med hög kylfaktor.Vad som ev går att göra är att "balansera" in elementen, har du nu en jäkla tur så har dina termostater på radiatorerna i huset en justerratt där man kan trimma in vattnets hastighet genom radiatorn, då måste alltså sänka hastigheten lite på raddarna i andra rum och höja i din biograf så du får ut mer effekt enbart där. Du har gammalt funkishus så då lär värmeskillnaden på en radd vara 3-4 ºC, alltså om toppen på en radiator mäter ex +30 ºC ska botten mäta c:a +26-27 ºC, och då lär dina bioraddar mäta +15-20 i botten (från +30 i toppen men förlusterna på vägen lär vara höga-säg kanske +26-27) = under halva effekten.Innan du ger dig på en balansering måste du kolla alla raddar i huset och se hur dom är kopplade och att det verkligen går att justera genomströmmningen, läs av typbeteckningen på termostaten och kolla data på nätet och återkom.
En not här - din luftventil på fotot. Du har stängt av gamla panan och kör en L/V = skortsensstocken alltid är kall = hög risk att denna ventil inte suger ut någon luft då självdraget inte funkar längre utan att det istället ramlar in kall luft, vilket också kan medföra kyla och drag, kolla detta genom att sätta en bit dasspapper framför luckan och se om den hålls kvar av ev luftsug, ramlar den ner direkt eller att du märker att det blåser istället för att suga har du alltså en felkälla till, avhjälps med en liten fläkt.
OK, mina termostater är av typen MMA MTW i hela huset, förutom i garaget (vred), och i sovrummet. Dessa 2 verkar ligga på egen 'slinga'. I garaget går elemetets utgång ner i golvet. Misstäcker att det är för att värma spygattens rör utanför garaget (rinner ut i avlopp i garaget).På ventilen står det bara MMA. Vet inte om det finns olika modeller. Men tror inte att det finns några justeringsmöjligheter.Ska försöka hitta en vettig tempmätare för att mäta in/ut tempen!Hm. Ska luften strömma ut via denna ventil?? När det är kallare ute, som nu runt 10 grader ute, forsar det in fett med kalluft genom denna, och andra ventiler av samma typ + garagedörren som med sina glipor bildar en mycket märkbart kalldrag. Borde inte detta vara normalt, eftersom detta är den nedre våningen? Brukar därför stänga alla ventiler under den kallare perioden, annars får man gå med täckjackan i källaren...
Hittar att det står FVR 20 på mina ventiler. I länken du lade in, hittar jag;"Ventilhus MMA FVR Rak Rak, med förinställning."Hittar ingenting att justera, möjligen om man skruvar bort termostaten, men jag antar att det med "förinställning" menas att den är strypt från fabrik s.a.s.?