Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta bort fördelningsshunt  (läst 2097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ta bort fördelningsshunt
« skrivet: 10 oktober 2007, 16:06:37 »
Jag har ett golv som inte blir varmt pga för mycket material ovanpå slingorna, det är för bra isolerat uppåt..
Det består av träbjälklag,golvvärmeslingor i spånskiva med plåt för slangen samt flera lager gips ovanpå och sedan klinkers.

Efter att ha skruvat på alla skruvar på shunten, LK minishunt M60, har jag fårr upp yttempen till ca 22 grader, skulle gärna haft ett par grader till.
Framledningen till shunten var 39 och ut på slingan 36, ett tapp på 3 grader alltså. Det var det högsta jag lyckades få upp den till.
Returen på golvslingan var 35 så det är inte mycket värme som avges.

Skulle det fungera bra om jag tar bort shunten och kör radiatorslingan direkt på golvslingan?
För övrigt sitter det bara en radiator i källaren på samma slinga som jag tänkte koppla om till serie på golvets retur för att få tillräcklig VB-diff om det behövs.


Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Ta bort fördelningsshunt
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2007, 19:27:00 »
Du skall inte plocka bort nån shunt....när shunten är helt öppen så blandar den iget vatten endån.......har du bara en slinga?? nån fördelare?? det sitter väll motorventiler på returen som har kontakt med rumsgivare???..förmodligen är det strypt på returen på en eller flera ställen som har och göra med ditt låga framlednings temp....Men tänk på att över 28c på golvet så kommer fötterna må illa jag lovar skönt ett litet tag men sen.....

Jag har varit med om när man har fått ner golvslingan får långt ner i en gjuten platta och de blir varmt endå men det tar lite längre tid så det har inte med de och göra...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ta bort fördelningsshunt
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2007, 19:42:31 »
Om jag inte är helt fel ute så är shunten omställbar mellan ett och tvårör system. Ibland står den fel och resultatet blir dålig värme.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Ta bort fördelningsshunt
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2007, 20:16:44 »
har du ett radiator system med en separat golvslinga i ett rum....men shunten begränar i så fall för att man inte ska få ut det höga raiatorvattenet i slingan..men det stämmer som du berättar om 1 eller 2 rörsystem

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ta bort fördelningsshunt
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2007, 09:20:35 »
Det är bara en slinga för farstun på ca 15m2 det gäller, golvvärmen för hall och badrum på ca 25m2 betjänas av en annan LK-shunt och där fungerar det alldeles utmärkt och golvet håller ca 24-25 ºC med 30 ºC ut och 26 ºC retur på slingorna.
Farstugolvet har:
36 ut, 35 retur på slingorna
39 framledning 38 retur
Golvet får då en temp på 22 ºC
Det är alltså knappt nån värme som avges till golvet.
Min tanke är att tar jag bort shunten får jag 39 ºC ut i golvslingan och då kanske golvtempen stiger till 23 ºC.
Max framledning jag har är 41 ºC så varmare än så kommer det aldrig att skickas ut.
Angående 1 och 2 rörsomkoppling har jag provat att ändra även där för att se om det ändrar något.
Det finns inte heller någon termostat, bara ett vred som står på fullt öppet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Vednisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Ta bort fördelningsshunt
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2007, 23:22:54 »
OK... Jag misstänker att du har ett tvårörs-system... Kolla upp det, så du har shunten rätt ställd... Förmodligen så sitter det ett vred på returen... Men kolla på toppen av tilloppet, så kan det sitta en strypnitg, som du justerar med en insexnyckel... Du har som jag förstår det inte nån givare eller nån form av termostat i detta rum???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!