Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "finta" acctank  (läst 32764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
"finta" acctank
« skrivet: 24 april 2007, 19:47:03 »
hej
har en liten fråga gällande solvärme + acctankar

det är ju väldigt vanligt att vedeldare vill ha solfångare så dom ska slippa elda på sommaren
kruxet är att ofta har dom fet stora acctankar på 750 lit st å ofta 2 st
en normal sol anläggning märks knappt av i en sån tank....

skulle det inte gå finta solfångaren+tanken genom att sätta laddnings röret i topp på acctanken å topp ladda den
utaget till solfångar anläggningen tar man ut just under beredaren,typ där elpatronen sitter...

På det viset kommer man ju bara att ladda övredelen av tanken dvs ca 3-400liter

Resultat tanken kommer förmodligen att upplevas mindre + att det kommer att gå relatift fort att ladda den full..så man får varmvatten jämt

det skulle även va möjligt att koppla in en switch på röret man tar vatten ur tanken
så då acctanken håller tex 80 grader i första utagshålet växlade man om till att ta vattnet från botten av tanken ....å fick på det sättet fortsätta att bereda 3-500 liter vatten till
risken för varmgång skulle försvinna

Tror ni det funkar ??


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #1 skrivet: 24 april 2007, 19:58:39 »
Näe, dålig fint, eller? Du menar att ladda i toppen och ut i mitten ungefär istället för ut i botten. Varför ska du egentligen kladda i mitten på tanken och fortare få varmt till solfångarens vvxlare? Näe, det tror jag är en onödig grej, mitt är nog inte optimalt... men jag laddar i toppen på tanken, termostaten ställd på 50gr. När bägge tankarna är fulla med 50 gr. vatten, då som först när returen till solfångarväxlaren börjar stiga får jag varmare än 50gr. i tankarna. Fungerar bra tycker jag. Det var enklast för mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #2 skrivet: 24 april 2007, 20:22:51 »
Hej

det är det jag vill undvika  ;D

så funkar mitt i dag jag måste ladda hela tanken i princip 50 grader sen hela tanken till i princip 70 grader
det vore vettigare om jag kunde ladda halva tanken till 70 grader i stället Ã¥ ha kallt vatten i botten  ....skiktning i tanken

funkar det att ladda bara halva tanken så blir systemet snabbare + att det skulle gå att använda stora tankar...som ju dom flesta vedeldare redan har

men jag misstänker att det inte funkar pumparna vispar runt vattnet för mycket i tanken,jag tror att det är stor risk för att allt blandas i hop ...

jag kan skickt ladda min tank jädrigt bra med mma termostaten ställer jag den pÃ¥ 70 grader sÃ¥ toppladdas tanken tok bra jag kan ha 70 i topp Ã¥  35-40 grader i botten
det beror nog på att har jag mma termostaten på 70 grader så flödar det väldigt långsamt ut i tanken

men det funkr ju bara om det e tokbra väder ,så jag vet att fångaren orkar göra 70 gradigt vatten ...
annars finns risken att den bara står å tom går å termostaten inte släpper in nått vatten i tanken

då e det vettigare om jag kunnat ladda halva tanken till 80 å sen fått ladda upp nedre halvan
till 60-80 grader

det bästa vore en tank med 2 st solfångar slingor en i botten å en mitt i tanken....
då man ladat den övre tank halnan till tex 70 grader så växlade man ner å började botten ladda
kör man elpatron i tanken funkar det ju sÃ¥ ...hadde 65  topp temp Ã¥ 20 grader i botten pÃ¥ min tank

felet e att en tank med dubbla solslingor + dubbla varmvatten slingor knappast e direkt gratis
skulle tro att en sån tank går lös på 25 000kr

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: "finta" acctank
« Svar #3 skrivet: 24 april 2007, 20:34:33 »
Ja säger bara en sak, varvtalsstyrd pump  8)

Rör då absolut inte runt i nån tank och du kan välja att ladda konstant 70 grader.. då laddar den in 70 grader tills solen går ner.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #4 skrivet: 24 april 2007, 20:51:50 »
Joo de klart, mycket beror ju på vad man har inne i tankarna också, jag menar slinga/or, längd, hur stor beredare osv. påverkar ju hur mycket tappvv man får ut vid en viss temp och styr väl lite hur man vill ladda. I mitt fall så har jag en 300l. rostfri vvb insvetsad i ena tanken och den är nästan lika hög som acken, och har jag 50gr. så känns det som att det finns hur mycket vv som helst, så hos mig tycker jag att skiktningen kvittar... Har 90 rör och skulle gärna haft en 800l. tank till med denna inkoppling....( tankarna kostade ca: 100kr./st i 6mm. gods inkl vvb) Jag skulle inte vilja ladda konstant med 70gr. om det är svalare i tanken, har fått känslan att det ger märkbart mindre vid högre temp enligt loggern, eller så är det att det läcker mera värme då...Dr Chun-Lan, testa vettja, annars får vi aldrig veta.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: "finta" acctank
« Svar #5 skrivet: 24 april 2007, 21:07:30 »
Jag skulle inte vilja ladda konstant med 70gr. om det är svalare i tanken, har fått känslan att det ger märkbart mindre vid högre temp enligt loggern, eller så är det att det läcker mera värme då...Dr Chun-Lan, testa vettja, annars får vi aldrig veta.

HÃ¥ller med  :) allt över 50 grader är "förluster" egentligen. har man en vettigt utformad vvb/acctank sÃ¥ räcker 50 grader till mÃ¥nga lÃ¥nga duschar
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "finta" acctank
« Svar #6 skrivet: 24 april 2007, 21:15:49 »
Vid +53 grader finns risk för att bli skållad, så försök inte ens duscha i den tempen. Själv tycker jag bara det är problem med för varmt vatten, så håller det 45-50 grader är det perfekt...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #7 skrivet: 24 april 2007, 23:52:52 »
hej
frågan gäller inte min tank ;D
jag har kräm så det räcker till...laddadefrån 30-55 grader mellan kl 13.30 å 18.00

det jag vill veta är om det går att styra upp laddningen i en 750 literstank.så man bara toppvärmer vatten ...med en panel dvs 1x30 rör
det vore det mäst idealiska att bara kunna värma 300lit i en 750 liters tank

det vore tex super bra om det har gått att styra laddningen av en 750 liters tank
sÃ¥ man bara  laddar ca 30-40% av tanken

tex min plast pappa kör 2x750 liter,Ã¥ har en inbyggd förÃ¥ds beredare i  en tank
han är intresserad av att sätta in solvärme men vill inte betala 25-30 000 för att göra varmvatten...dvs 2x60 rör eller mer

men en panel å regler utrustning för 10 000 med bidraget inräknat
tycker han låter vettigt,
problemet e ju bara att en 30 rörs panel på 750 lit gör noll skillnad,det är på tok för lite effekt för att det ska märkas
klarade man av att "kapa tanken" just under beredaren finns det ju hopp om att den ska fixa att värma varmvattnet till stor del

jag vill nästan jämföra det med att elbereda varmvattnet i acctanken varför värma hela tanken
då man bara behöver ha 60-65 i topp för att bereda vattnet ?
det blev då en jädra skillnad i min tank då jag satte elpatronen under beredaren å inte i botten på tanken då kunde jag köra 60 grader i topp å ändå ha 20 grader i botten på tanken

kör man slinga i tanken ska det baske mig gå att få tanken/skiktningen att funka på samma sätt
det bör ligga i alla solvärmares intresse att få energin dit den gör mest nytta,iomed det är inte
obegränsad tillgång på energin ...har ju hälldre 60 i topp å 20 i botten
än 40 grader takt av i tanken

fick man det till att funka så man bara behöver värma 50% av tank volymen till att börja med fick man ett snabbt system..
sen är det ju bara att lösa växlingen mellan högt å lågt utflöde.så har man inget problem med
varmgÃ¥ng 
gÃ¥r 50% av tanken varm  börja ta vatten i botten pÃ¥ tanken sÃ¥ har du 3-500 liter till att kyla med

« Senast ändrad: 25 april 2007, 00:15:34 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #8 skrivet: 25 april 2007, 05:31:11 »
Hej!
Att ladda bara den övre delen på accutank kan inte vara någpot problem, jag kan tänka mig att detta måste bli med plattväxlare, sedan är det väl bara att ladda på,jag tror inte att det är möjligt att koka den övre halvan av tanken och ha 20 ° vatten i bottnen. Om detta kan vara ett problem är det bara att montera en växelventil och byta var man tar vatten till plattisen, den funktionen finns i tex steca 0603 solautomatick. ;)
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "finta" acctank
« Svar #9 skrivet: 25 april 2007, 07:22:21 »
Problemet som jag ser det är att det är en ack med inbyggd beredare.  TvÃ¥ stycken varmvattenslingor hade varit bättre.

Det optimala är väl att ladda från toppen med typ 50-60 ºC och att använda en tappvattenautomat för varmattnet. Man kan då hålla en tillräcklig temp i acken (uppifrån och ner) med bra skiktning, men ändå kapacitet på varmvattnet.

vill man optimera ytterligare kan man ladda med "rätt" temp tills tanken har önskat antal liter 60 ºC och vid den nivån ha en givare som växlar till att ladda med den temp som solfångarna ger (ack.temp + önskad sol diff. typ start +8 ºC stopp +2 ºC)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: "finta" acctank
« Svar #10 skrivet: 25 april 2007, 07:49:10 »
 hej ..

felet med att inte kunna använda en förÃ¥dsberedar tank e att  ca 75-80% av alla ved eldare faller bort ....skulle ju va skoj om dom ochsÃ¥ fick solvärme...
det e ju dom som gör en jätte vinst arbetsmässigt att köra solvärme

tror dessutom det e svårt att motivera vedeldare att börja byta uten massa tankar som är felfria,bara för att optimera solfångarens funktion....
det blir åt hvette för dyrt,då e det ju vettigare att köpa en 80 liters elberedare å sätta i serie
med vedpannan



jag funderar på att göra 2 st utag till kallvattnet in i plattisen en mitt på tanken å ett i botten..

styrningen är inte sÃ¥ svÃ¥r,det mÃ¥ste gÃ¥ använda en elventil eller 2  + en anliggnings termostat

dvs då anliggnings termostaten får kontakt vid det övre utaget (70 ºC) slår ju termostaten ut en ström singnal som växlar utagsrör i tanken, vill man va säker använder man 2 st elventiler
en som öppnar vid ström å en som stänger vid ström ..

då går det ju enkelt att justera vid vilken temp man ska byta utagsställe i tanken....


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #11 skrivet: 25 april 2007, 08:45:33 »
Jag tycker du krÃ¥nglar till det. Ladda in 60 grader i toppen (eller högre om du tycker det).  Det funkar ju med din termostatlödning, eller hur? Sedan spelar det mindre roll var utloppet sitter men har man tvÃ¥ stora tankar kan det vara bra att kunna koppla in/ut med manuella ventiler.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: "finta" acctank
« Svar #12 skrivet: 25 april 2007, 10:00:04 »
Jag skulle satt in från fångare i jämnhöjd med botten på beredaren och ut till solfångare strax under. Koppla även en ut i botten på tanken. Montera en termisk ventil på ut övre typ 55° som kopplas till nedre så fortsätter tanken laddas utan risk för att kyla ner beredaren.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: "finta" acctank
« Svar #13 skrivet: 25 april 2007, 10:03:03 »
Jag skulle satt in från fångare i jämnhöjd med botten på beredaren och ut till solfångare strax under. Koppla även en ut i botten på tanken. Montera en termisk ventil på ut övre typ 55° som kopplas till nedre så fortsätter tanken laddas utan risk för att kyla ner beredaren.
/Bosse
Det låter smart. Då laddar den alltså först övre delen till 55 grader och kopplar sedan automatiskt om till att värma hela tanken?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: "finta" acctank
« Svar #14 skrivet: 25 april 2007, 10:05:45 »
Laddar nog 60-65° för det är ju returen som ska bli 55°.
Enkelt och funktionellt och framförallt automatiskt.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!