Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal blad ? -vad gör skillnaden pÃ¥ en snurra ?  (läst 10424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2007, 12:09:53 »
Det var som...

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2007, 23:43:02 »
Läste just i DN att någon svensk uppfinnare håller på med en "tornado-lösning". Någon som vet mer i detta ämne, ska visst vara ett rör som roterar istället ?

Länk till artikeln:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=605346

Artikeltext (om länken tas bort senare).
Patent på morgondagens vindkraftverk
Umeå. Produktutvecklaren Eric Stiig i Umeå har tagit fram ett nytt sorts vindkraftverk som arbetar efter samma principer som en tornado. Idén har fått patent i stora delar av världen.
 
Det handlar om ett vindkraftverk som saknar rotorblad och har formen av ett rör.

- Det är vindens hastighet i relation till ytan som ger energiinnehållet, säger Eric Stiig till Västerbottens-Kuriren.

Han utlovar billigare, tystare, driftsäkrare, miljövänligare och effektivare vindkraftverk än de konventionella.

Det har tagit fem år att utveckla uppfinningen, inklusive vindtunneltester och datasimuleringar. Nästa steg är produktion.

- Om ett år kan vi kanske börja sälja tillverknings-och försäljningslicenser, säger han.

Tornadoröret har fått patent i hela EU, Norge, USA, Kanada, Australien, Indien, Kina och Sydafrika.


Hittade just en artikel med bild dessutom:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=97213
« Senast ändrad: 14 januari 2007, 23:48:49 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2007, 11:49:10 »
här finns också en modell
http://www.wintree.se/

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2007, 12:54:31 »
Har hittat lite till som jag delar med mig av:
http://www.visionideas.se/energytower/index.htm

Däremot har jag inte kunnat få fram vilken effekt den ger (2,5m modellen), och en mindre version skulle vara intressant. Däremot funderar jag på om småfågel kan orsaka problem med denna lösning, på vårkanten stoppar dom ju in näbbarna på det mest omöjliga ställen, så kanske en galler av harnät skulle adderas till denna lösning ? Får återkomma om/när jag lyckats fiska fram mer tekniska uppgifter.

Update:
Har talat med uppfinnaren Eric Stiig, prototypen på 2,5m ger c:a 1kw enkelfas vid "normal vind". Enligt Stig har en vanlig 3 bladig vindsnurra har en verkningsgrad på c:a 26% medans "Tornadon" ökar detta med c:a 40% till (c:a 66% verkningsgrad). Tornadon har en inbygg motor som vrider "huset" i rätt vindriktning med sensorer.
« Senast ändrad: 15 januari 2007, 13:27:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrMagoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falköping/sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2007, 01:27:31 »
Känner mig tvungen att kommentera VK´s "feltryck"
Citera
österrikaren Victor Shaubergers idéer från 1970-talet
På 70 talet hade han varit avliden sedan många år.(Läste endel om mr Shaubergers teorier för ett par år sedan.)

Det finns en hel del intressant läsning om Victor Shauberger och hans teorier, googla på "repulsin"
120 kvadrat suterängvilla byggd -81

Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal blad ? -vad gör skillnaden på en snurra ?
« Svar #21 skrivet: 30 mars 2007, 08:33:57 »
Hej och hallå!
Gjorde ett litet undersökningsarbete för ca 10 år på vindkraftverk och sprang på lite olika exotiska verk redan då.
Tidigare i länken nämndes 1 bladiga proppelrar, kan näna att det i alla fall för 10 år sedan fanns en italiensk tillverkare av medelstora verk som körde just med 1 vinge och motvikt.
Anledningen i det fallet var helt enkelt att man ville få ned kostnaden på verket och vingarna stod tydligen för en rätt hyfsad del av kostnaden.
Det negativa var att man fick öka upp varvtalet ganska rejält. Vid vanliga vindkraftverk med "normal" vingutformning står varvtalet nämnligen i propotion till antalet vingar...
MÃ¥ste ha "svichat" ganska bra om det verket!

Ett annat intresant verk jag sprang på var en svensk idee, Gefle virvelvindsteknik, den snurran var, om jag inte missminner mig, ett mellanting mellan en trotoarpratare och ett utveklat darrieus verk. Det intresanta var att allt var ihopabyggt i en fyrkantig "låda" med turbinen inne i mitten, lådan fungerade som inriktare åt vinden, samt som stativ till hela maskinen.
Har inte sett till något om denna maskinen på åratal, någon som sprungit på den?
Benny
Energi, det enda som består!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!