Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips vaxa bilen  (läst 4222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Tips vaxa bilen
« skrivet: 04 december 2011, 16:00:30 »
Hej  *vinkar*
Är absolut ingen putsbö*. Men tyvärr tror jag firmabilen min skriker efter lite omsorg.
Har nog endast vaxat bilar 3-5 ggr totalt sedan jag skaffade bil å körkort 1983....
Mao jag är en slarver... ;)
Planen är att ta in på en gör det själv hall( OK).Sedan tyvärr räknar jag med en tråkig heldag för att utföra miraklet.
Vad tror ni om en ordentlig påläggning av "riktig" avfettning. Törs man spruta på gummilister å allt ? Tänkte nämligen köra tak å allt.
Tänkte hoppa över cleaner/polish då kärran är ganska ny.
Hur viktigt är det med att allt vatten skall vara borttorkat ?

Kom gärna med tips ang vax. Eller vad som är det bästa sättet att lyckas själv.
1. Skall vara för metallic (svart)
2. Lättarbetat. (6 meter bil)
3. Livslångt skydd ( a:gl)

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #1 skrivet: 04 december 2011, 18:09:12 »
Blev tipsad on Sonad flytande hårdvax för länge sen och fastnade direkt. Det jag tycker är bra med det är att det inte blir en massa vita avlagringar på plastdetaljer som man ofta får med andra vax fabrikat. Har för mig Sonab fått bra resultat i tester(?)

Jag brukar köra av bilen med Sonab polish på våren och sen en rejäl vaxning med Sonab hårdvax, + 3-4 vaxningar innan det blir vinter. Nuvarande bil är 6 år gammal och lacken är i mycket bra skick tack vare vaxningen. Classe i sjön har bra pris på Sonab.

En bekant drev lackfirma under många år och han säger att det är skitsnack att det behövs annat vax för metallic. Jag hade förmånsbil 2003-2006 med metallic lack och jag körde på som vanligt med Sonab och jag tycker inte att det är någon skillnad med nuvarande bil som har vanlig lack.

Livslångt skydd tror jag inget vax klarar..
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #2 skrivet: 04 december 2011, 18:21:21 »
Jag tvättar sällan bilen för jag är rädd om det fina skydd som den hade som ny för ett antal år sedan  :). Annars använder jag grönsåpa som rengör bra och lägger sig som en skyddande vattenavvisande hinna på lacken. Gummidetaljerna blir smorda av fettet. Har ingen riktig uppfattning om hur länge det håller.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #3 skrivet: 04 december 2011, 18:41:58 »
Sonax är bra vax brukar ha det till hojen bilen tvättar jag i automat. Har för mej att det viktiga med vax till metallic är att det inte får innehålla slipmedel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #4 skrivet: 04 december 2011, 18:55:16 »
Hej  *vinkar*
Tackar för tipsen.
Vad anser ni om avfettningsmedlet. Har för mig att man ska undvika det ovan fönsterlinjen. Tror det handlade om att det var uttorkande för gummilisterna.

Håkke jag avundas din energi. Så många vaxningar.... :-\

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #5 skrivet: 04 december 2011, 19:12:28 »
Brukar köra petroleumbaserad avfettning, mår illa och spyr nästan av lukten från naturavfettning.

Är ju iofs inte bra att blåsa ner petroleumbaserad avfettning i kommunala avloppet. Bäst är väl om man hyr tvätthall som har avskiljare. Själv blåser jag på detta i stugan så mossan/ogräs i infartens stenmjöl dör, inget kommunalt avlopp där.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 23:36:47 »
Hej  *vinkar*
Tackar för tipsen.
Vad anser ni om avfettningsmedlet. Har för mig att man ska undvika det ovan fönsterlinjen. Tror det handlade om att det var uttorkande för gummilisterna.

Håkke jag avundas din energi. Så många vaxningar.... :-\

Mvh tyke  :D

Under fönsterlijerna har du ju skärmkanter, trösklar osv, många skarvar. Avfettning är inte det väldigt "krypande"? Dvs att de kan leta sig in i plåtskarvar och på sikt ev. lösa upp vissa rostskydd? Använder aldrig avfettning, tycker inte det behövs om man håller bra skick på bilens lackerade ytor, som ni kan förstå att jag gör om ni tittar på bifogad bild... Maskiner till det har jag också...
På Gkås i Ullared kostar en Sonax 63kr, på macken 110, på mekonomen 132kr...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #7 skrivet: 05 december 2011, 08:50:57 »
hej
brukar vaxa bilen 1-2x per år....å hand tvätta den 2-3x per år...men så fort man kommer åt en maskintätt bukar jag köra genom bilen genom den,blir sällan helt ren men man slipper ha den jätte skitig

bäst e att handtvätta å vaxa vår å höst...

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #8 skrivet: 05 december 2011, 09:44:45 »
Hej  *vinkar*
Nu har ni gett mig dåligt samvete  ;D
Men jag handtvättar bilen iaf.
Min fråga ang att bilen skall vara avtorkad innan vaxning dvs att man bör köra med sämskskinn innan man har på vaxet, stämmer det ?? Varför...

Förra knegarbilen var bättre vad det gäller kulören den var silvrig. Skiten syntes knappt. Behövde inte tvätta den alltför ofta...

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #9 skrivet: 05 december 2011, 09:49:29 »
 Försök gå till någon bilhandlare eller rec.firma, å be att få köpa rec.vax eller utställningsvax, ex.vis Lahega`s Bananawax 33, håller minst ett halvt år, är väldigt lättarbetat, även utan maskin, nackdelen är att det kan bli lite ljusa rester vid lister å fönster om man tar för mycket på trasan/rondellen.
 Novisen

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #10 skrivet: 05 december 2011, 16:37:02 »
Mina 4 senaste har jag Ditec-behandlat, fungerar väldigt bra för mig. Inte gratis men eftersom jag inte gillar att vaxa bilen så...

Vill man ha den pärlande effekten så är det bara att lägga på "wax it wet" efter tvätt
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #11 skrivet: 05 december 2011, 17:27:31 »
Hej  *vinkar*
Jag är som sagt ingen vän av att stå å gnida på bilen heller. Men efter en lång period av arbete så har det lugnat ner sig på jobbfronten. Så då kan jag lika gärna "roa" mig med diverse vapenvård dvs vaxa ,serva maskiner osv....Sånt som inte har hunnits med det senaste halvåret.
Vem vet jag kanske till å med kan få på dubbdäcken innan jag har hamnat i diket  ;)

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #12 skrivet: 07 december 2011, 17:39:24 »
Hej  *vinkar*

Nu är det gjort. Efter nästan 5 timmar är bilen nästan som ny.
Inte direkt det roligaste, men får erkänna att när man väl står där å gnider som en dåre så kryper en viss tillfredsställelse in i själen......

Kom å tänka på en gammal arbetskollega medans jag stod å gnodde.

Han vaxade å polerade endast motorhuven.
Jag undrade förstås varför han inte vaxade hela bilen ?
Han svarade. Varför ska jag vaxa resten för ! Jag ser ju bara motorhuven medans jag kör.... :)

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tips vaxa bilen
« Svar #13 skrivet: 10 december 2011, 09:35:11 »
Hehe, den va bra! Kom ihåg nu när du har en bra yta på lacken, vaxar du oftare så är det inte alls lika jobbigt/ besvärligt nästa gång! Man ser det så väl efter en tvätt när man sköljt bilen när det är dags för en ny vaxning, och var någonstans, vaxet slits bort olika fort på olika ställen på bilen så man behöver inte vaxa hela bilen varje gång för att den skall se fräsch ut i lacken...  *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!